Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

kwsp,socso,epf

Page Title Module
Move Remove Collapse
This topic is closed.
X
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kwsp,socso,epf

    saya dengar bila dah kerja ,sebahagian gaji kita kena potong sebab nak bayar kwsp,epf dan sockso..tapi apa fungsi sockso,kwsp dan epf ni?perlu ke bende semuani?
    Last edited by alisya; 05-09-12, 10:55 PM.

  • #2
    Re: kwsp,sockso,epf

    errr..... umo baper nie?

    Comment


    • #3
      Re: kwsp,sockso,epf

      kwsp dengan epf tu mende yang sama dik oi

      Comment


      • #4
        Re: kwsp,sockso,epf

        yer dik..sama la epf dgn kwsp tu..sosco tu perkeso dlm bahasa melayu keselamatan social pekerja

        Comment


        • #5
          Re: kwsp,sockso,epf

          Originally posted by alisya View Post
          perlu ke bende semuani?
          meh saya jawab sebab saya bosan

          kwsp/socso tu semua penting..
          socso tu brape hengget jek.. tak terasa pun pemotongannya.

          kwsp tu terasa la sket.. sebab 11%
          tapi potong pun, masuk dalam simpanan kita gak. bukannya pegi tempat lain.
          lagipun kwsp tu, majikan kene topap lagi duit..
          so macam dapat duit free jugak la majikan bagi..

          Comment


          • #6
            Re: kwsp,sockso,epf

            Originally posted by ejai View Post
            errr..... umo baper nie?
            16 tahun,kenapa anda tanya saya ni?

            ---------- kemaskini 06-09-12 09:58 AM ----------

            Originally posted by manjacat View Post
            meh saya jawab sebab saya bosan

            kwsp/socso tu semua penting..
            socso tu brape hengget jek.. tak terasa pun pemotongannya.

            kwsp tu terasa la sket.. sebab 11%
            tapi potong pun, masuk dalam simpanan kita gak. bukannya pegi tempat lain.
            lagipun kwsp tu, majikan kene topap lagi duit..
            so macam dapat duit free jugak la majikan bagi..
            11% peratus?ada gaji org tu kena potong banyak sebab sokso dan kwsp ni.please give me an example..

            Comment


            • #7
              Re: kwsp,sockso,epf

              Tora datang lagi, kahkahkah,
              Kalau keje gomen takde dapat caruman majikan,

              Macam lanun le

              Comment


              • #8
                Re: kwsp,sockso,epf

                Originally posted by alisya View Post
                16 tahun,kenapa anda tanya saya ni?

                ---------- kemaskini 06-09-12 09:58 AM ----------

                11% peratus?ada gaji org tu kena potong banyak sebab sokso dan kwsp ni.please give me an example..
                Lagi2 wrong information yg adik dapat tu..kwsp tu memang fix 11% so mana plak ada org yg kena potong banyak..socso tu potong lagi le sket..

                Kwsp ni kira simpanan hari tua..bila dah bersara nanti adik boleh la kuarkan duit kwsp adik tu. Socso plak lebih kurang macam insurans..kalo ada kemalangan masa bekerja socso akan bayar pampasan.

                paham tak penjelasan akak ni?
                Yang lain 2 sila tanya akak manjacat

                Sent from my GT-N7000 using Xparent Blue Rimautalk 2

                Comment


                • #9
                  Re: kwsp,sockso,epf

                  KWSP/EPF - ni utk simpanan hari tua anda, kalau sempat tua la.
                  Socso - ni mcm insurans gak. bila keje, auto matik ada. apa2 jadi masa bekerja, socso cover. luar waktu kerja, x cover....

                  Comment


                  • #10
                    Re: kwsp,sockso,epf

                    epf sokso ni menang kena potong dari gaji ko....
                    majikan ko pun kena bayor kat akaun ko...
                    nnt ko dah tua, boleh la kuarkan...or bila ko nak beli umah, boleh kuarkan...

                    so nnt epf tu ade 2 akaun la...akaun 1 + akaun 2...yakni akaun yg ko byr dgn akaun yg majikan ko byr


                    kalau gaji ko dah besar, LHDN plak datang cium2 pipi...

                    Last edited by ibanez_712; 06-09-12, 10:12 AM.

                    Comment


                    • #11
                      Re: kwsp,sockso,epf

                      aku nk hijack thread ni

                      ada umo minimum ke nk amik kwsp beli rumah?

                      Sent from my Acqua using Tapatalk 2

                      Comment


                      • #12
                        Re: kwsp,sockso,epf

                        umo 16 dah bleh bukak acct kwsp /socso ker?

                        Comment


                        • #13
                          Re: kwsp,sockso,epf

                          visit www.kwsp.gov.my more helpful....

                          Comment


                          • #14
                            Re: kwsp,sockso,epf

                            Originally posted by ejai View Post
                            umo 16 dah bleh bukak acct kwsp /socso ker?
                            Untuk makluman, umur minimum bagi pendaftaran KWSP adalah 14 tahun.

                            Comment


                            • #15
                              Re: kwsp,socso,epf

                              sian gak ko ni mcramsey alicia

                              kwsp == epf
                              Kumpulan Wang Simpanan Pekerja
                              Employee Provident Fund

                              tengok nama pon da bole agak


                              Latar Belakang

                              KWSP merupakan sebuah institusi keselamatan sosial yang ditubuhkan di bawah Undang-Undang Malaysia, Akta Kumpulan Wang Simpanan Pekerja 1991 (Akta 452) yang menyediakan faedah persaraan kepada ahlinya melalui pengurusan simpanan mereka secara cekap dan boleh dipercayai. KWSP juga menyediakan sistem yang efisien dan mudah bagi memastikan para majikan memenuhi tanggungjawab undang-undang serta kewajipan moral mereka untuk mencarum kepada KWSP bagi pihak pekerja mereka.

                              Siapakah Ahli Kami?

                              Pekerja Sektor Swasta dan Pekerja Tidak Berpencen Sektor Awam. Sehingga Jun 2012, KWSP mempunyai seramai 13.35 juta ahli. Bilangan ahli aktif dan masih mencarum adalah seramai 6.33 juta. Bilangan majikan aktif pula adalah seramai 496,939.

                              Caruman Wajib

                              Caruman adalah wang yang dikreditkan ke akaun individu ahli di KWSP. Amaun tersebut terdiri daripada caruman pekerja dan caruman majikan dan dikira berdasarkan gaji bulanan pekerja. Kadar caruman semasa adalah mengikut upah/gaji bulanan diterima.Bagi pekerja yang menerima upah/gaji bulanan RM5,000 dan ke bawah caruman pekerja sebanyak 11% dipotong daripada gaji bulanan mereka, manakala caruman syer majikan sebanyak 13%. Bagi pekerja yang menerima upah/gaji melebihi RM5,000 caruman pekerja kekal 11% manakala 12% adalah caruman oleh majikan.

                              Alokasi Pelaburan

                              Caruman bulanan anda dilaburkan melalui beberapa instrumen kewangan yang diluluskan untuk menghasilkan pendapatan. Ini termasuklah Sekuriti Kerajaan Malaysia, Instrumen Pasaran Wang, Bon & Pinjaman, Ekuiti dan Hartanah.

                              Dividen

                              KWSP memastikan simpanan anda selamat dan mendapat dividen yang berpatutan. KWSP menjamin dividen sebanyak 2.5 peratus setahun. Untuk memastikan bayaran dividen, KWSP melaburkan caruman anda melalui instrumen kewangan yang diluluskan bagi mendapatkan pulangan yang optimum.

                              Dividen dimasukkan ke dalam akaun anda setiap tahun. Kadar dividen yang diisytiharkan oleh KWSP adalah tertakluk kepada pulangan pelaburan yang dibuat melalui instrumen-instrumen yang diluluskan.

                              Dividen Tahunan dikira berdasarkan baki pembukaan simpanan anda setakat 1hb Januari setiap tahun. Dividen Bulanan pula dikreditkan ke akaun anda berdasarkan jumlah caruman bulanan yang diterima.
                              http://www.kwsp.gov.my/portal/about-...iew-of-the-epf

                              peh!
                              rajin nye aku

                              Comment

                              Working...
                              X