Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

Ajar mengaji

Page Title Module
Move Remove Collapse
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ajar mengaji

    Aku start umur 3 tahun..pakai buku iqrak, ajar sendiri lepas maghrib

    Sent from my GT-P1000 using Rimautalk

    Ader dah ada anak ke?

    Sent from my GT-P1000 using Rimautalk
    Last edited by kazhared; 14-06-12, 01:35 PM.

  • #2
    Re: Ajar mengaji

    Akan mengajar bila Si Fatin berumur 4 thun...la ni kasi dia dgr2 je lagu2 alif ba ta kat u-tiub...cukup umur 4 thun, kene mengadap itu kitab Muqaddam

    Comment


    • #3
      Re: Ajar mengaji

      sekarang di sekolah2 rendah pun ada waktu utk belajar mengaji, pastu sekolah KAFA lagi, pastu malam antar rumah ustazah mengaji lagi

      kt rumah hari minggu pun kadang2 tambah gak sikit.

      lagipun biar antar belajar mengaji w/pun kita tau ajar krn budak2 lebih disiplin tak macam kita2 dulu2 ni. start dari anak tu boleh lancar bercakap dan

      dah cerdik sikit cam umo 4-5 thn (cara tak rasmi lah).

      Saya pun lama dulu,belajar mengaji dari rumah juga dan secara rasmi pergi surau tiap2 hari utk mengaji.


      *cik hamim nk offer kelas mengaji ka? bagus tu.. lepas tu buka branch kt area2 sini..

      Comment


      • #4
        Re: Ajar mengaji

        Originally posted by rimau_kumbang View Post
        Aku start umur 3 tahun..pakai buku iqrak, ajar sendiri lepas maghrib

        Sent from my GT-P1000 using Rimautalk

        erm..nak cubalah macam nie
        setakat nie, yg sulung ada cuba hafal alif-ya..guna lagu kumpulan alif......
        dia banyak belajar melalui lagu tue...

        kalau nak mula iqra mesti hafal hurufnya dulu, kan? baru leh baca baris, kan?

        Comment


        • #5
          Re: Ajar mengaji

          iqra kenal bunyi terus...
          tak hafal huruf, tak hafal baris...

          sebab tuh iqra dah tak buat tak sekolah dah...
          budak tak kenal huruf, tak tau baris... tau bunyik jer...

          Comment


          • #6
            Re: Ajar mengaji

            berapa awal kena mengajar ngaji ni.
            anak aku baru setahun lebih, tapi dah boleh cakap sikit2.

            ingat nak ajar dia cakap benda yg elok2 je huhu. though mulut bapak dia pun takleh kontrol sangat.

            Comment


            • #7
              Re: Ajar mengaji

              hermm aku plan, bile anak aku dah boleh cakap sikit sikit, aku nak ajar die mengaji..
              biar die kenal sikit sikit dulu..
              **bercita cita besar ni.. anak dalam perut lagi.. hahahahaha
              skang anak kucing ada la.. hek hek hek ..

              Comment


              • #8
                Re: Ajar mengaji

                Sama ngn teman cara si rimo kumbang tu

                Comment


                • #9
                  Re: Ajar mengaji

                  Originally posted by mnajem View Post
                  berapa awal kena mengajar ngaji ni.
                  anak aku baru setahun lebih, tapi dah boleh cakap sikit2.

                  ingat nak ajar dia cakap benda yg elok2 je huhu. though mulut bapak dia pun takleh kontrol sangat.
                  macam saya dulu, anak umo sethn, x pulak saya suruh dia duduk pastu ajar mengaji( harud lah dia nak duduk diam).

                  tapi saya selalu buka vid mari belajar iqra, biar dia tengok/dengar. bila dh cerdik sikit cam umo 3 thn tu,

                  dia sendiri ambik buku muqaddam, nk cuba baca alif ba ta, masa tu baru kita mula ajar sikit2.. lain org, lain caranya.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ajar mengaji

                    Kak rani ya ajo dulu alih ba ta atau terus iqro?

                    Anak saya umo tiga tahun keliru la...nak sebut alif ke nak sebut aaaaaa...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ajar mengaji

                      Originally posted by kala_lepek View Post
                      Kak rani ya ajo dulu alih ba ta atau terus iqro?

                      Anak saya umo tiga tahun keliru la...nak sebut alif ke nak sebut aaaaaa...
                      ajo alif ba ta dulu, biar deme kenal uruf dulu, pastu baru gi ke iqra'. guna kaedah ala2 flash kad tu, 1 hari 1-2 uruf, cukup lah.. bukan semua budak sama level pahamnye..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ajar mengaji

                        Masalahnya kat taska dia sebuk tunjuk buku iqro dulu.sdgkan alif sampai ya pon lom hapal....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ajar mengaji

                          Originally posted by kala_lepek View Post
                          Masalahnya kat taska dia sebuk tunjuk buku iqro dulu.sdgkan alif sampai ya pon lom hapal....
                          belaja kt taska ke, takpa lah. nanti dh besar sikit, kena la gi belajar ngaji cara formal. cam antar kt ustz/ustzh ke.

                          parent lak kena la tampal poster ke, hari2 ajak main2 dgn huruf tu ka, baru dia seronok

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ajar mengaji

                            pernah dgr ceramah anak belajar dari teladan...jadi ibu bapa yang patut mengaji setiap hari seawal waktu dia dalam perut lagi
                            blom ada pengalaman lagi, anak pon hari ni genap 2 minggu ehe

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ajar mengaji

                              Originally posted by Atmi_Raniya View Post
                              macam saya dulu, anak umo sethn, x pulak saya suruh dia duduk pastu ajar mengaji( harud lah dia nak duduk diam).

                              tapi saya selalu buka vid mari belajar iqra, biar dia tengok/dengar. bila dh cerdik sikit cam umo 3 thn tu,

                              dia sendiri ambik buku muqaddam, nk cuba baca alif ba ta, masa tu baru kita mula ajar sikit2.. lain org, lain caranya.
                              kat mana beli CD iqra' ni. beli online ke.
                              nak jugak try pasang kat rumah, dari tgk Upin dgn Boboboi je

                              Comment

                              Working...
                              X