Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

apa makna "poyo"

Page Title Module
Move Remove Collapse
This topic is closed.
X
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • apa makna "poyo"

    sorang memebr kat tempat aku.. kalau dia marah @ melawak.. dia selalu cakap istilah "POYO"

    katanya... "woit! Macam POYO jer hang ni".. apa makna poyo tu? dia asal dari mana? POYO tu sama ker ngan Toyo?

  • #2
    saya pun nak tahu jugak ape makne 'poyo'..
    ade sesiapa yg boleh terangkan?
    'sehari sepatah kata'

    Comment


    • #3
      poyo : ada lah evolusi daripada perkataan "ya.. ya.." selalunye diaguna pakai dalam perkataan "ya..ya.. aje ".. lama-lama ianya menjadi "yo..yo.."

      pastue.. nak kasi sedap sket.. jadi "poyo" yang bermaksud "ye..ye.."

      Comment


      • #4
        poyo nie diambil dari perkataan bahasa ingeris. In english say it like this , Poser!

        Comment


        • #5
          Mengikut pemahaman aku poyo ni takde maksud khusus tapi cukup untuk melambangkan sikap, perbuatan, percakapan seseorang yg kurang berkenan di mata. Dan tak semuanya yang tak berkenan di mata tu boleh digunakan istilah poyo.

          Poyo ni pulak sebenarnya hanya digunakan oleh budak2 perempuan masa zaman2 sekolah menengah dulu. Penggunaan perkataan poyo dalam percakapan seharian boleh menambahkan kekiutan perbualan harian mereka. Sebab tu aku tak pernah guna pun perkataan poyo tu. Masa aku sekolah dulu pun tak pernah dengar perkataan poyo ni.

          Contoh situasi yg boleh digunakan perkataan poyo:
          L: Aik cantik nampak hari ni. (sambil sengih2 kambing kat budak perempuan yg dia nak ngorat)
          P: Poyo (sambil buat2 tak layan)
          Last edited by sLumsCum; 24-01-03, 02:04 PM.

          Comment


          • #6
            entah..kalau sherrina poyo nie maknanya cam ngada2, gedik. slalunya kalau poyo nie contoh terdekat ialah Tomok New Boyz. apsal ntah adik2 sherrina kata Tomok tu poyo....

            Comment


            • #7
              kira cam bolayan ke?

              Comment


              • #8
                kalo aku plak...poyo nie macam budak selamba giler senang kater "ye ye" semangat tak kena tempat muka plak macam tak semangat <--- eh tul ker nie...

                Comment


                • #9
                  dengar lah lagu "yo ko , iyo ko" untuk mendalami maksud poyo

                  Comment


                  • #10
                    poyo....kalau yg difahami tanpa tgk kamus dewan la ..

                    Biasanya muka poyo ..Maksudnya muka yg memang poyolah . Muka lurus bendul , muka selamba , muka cam tak tahu apa2..

                    Comment


                    • #11
                      alooss..

                      kalo nak ditapsirkan....bahawa poyo itu adalah bermacam2 maksud....

                      tomok new boyz jugak boleh dikategorikan sebagai poyo-yang mengada-ngada...

                      jadi sesaper yg ader menaruh harapan atau sedikit minat ngan tomok(sahaja)...maka dier jugak dianggap sebagai poyo....

                      sekian mekasehhhh.....

                      majulah poyo untuk tomok...

                      Comment


                      • #12
                        Perkataan poyo ditujukan kpd orang perangai ngada-ngada atau kelam kabut.errk betul ker tomok poyo

                        Comment


                        • #13
                          aku poyo gak....

                          ada orang kata poyo tu sombong

                          Comment


                          • #14
                            so..maksud poya yang lebih tepat apa...

                            Comment


                            • #15
                              melambangkan sikap, perbuatan, percakapan seseorang yg kurang berkenan di mata

                              Comment

                              Working...
                              X