Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

Makna Perkataan Dalam Penggunaan Harian Remaja Kini

Page Title Module
Move Remove Collapse
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Makna Perkataan Dalam Penggunaan Harian Remaja Kini

    Assalamualaikum rakan-rakan semua…



    saya oli dan saya sebenarnya sedang membuat kajian kecil tentang sejarah, makna dan perubahan makna perkataan… saya benar benar mengharapkan bantuan semua seandainya sesiapa boleh share pengetahuan mereka tentang makna perkataan-perkataan ini yang ratanya digunakan oleh para remaja masa kini… banyak lagi yang saya tak tahu, kalau ada yang nak tambah saya mengalu-alukannya…
    maksud saya contohnya perkataan ‘adjust’ asalnya bahasa inggeris dan digunakan utk membawa maksud mengubah sesuatu kepada yang lebih baik namun ia digunakan untuk membawa maksud melakukan sesuatu bagi mendapatkan apa yang diinginkan contohnya ‘tolongla adjust minah tu kat aku’… jadi, saya ingin benar tahu tentang perkataan-perkataan di bawah… tolonglah share ya….

    Perkataan:
    Ushar, tibai, Sekodeng, Seteng, Sengkek, Sengal, Selebet, Rembat, Poyo, Piang, Palat, Mencapab, kia, Kemut, Kantoi, Kerek, Bal, Balun, Chia, Cikaroo, Gebang, Atoi, Kencing

  • #2
    Re: Makna Perkataan Dalam Penggunaan Harian Remaja Kini

    usha - pandang/staring at something
    tibai-belasaa je la
    sekodeng-intai
    sengkek-no money
    sengal-tah pape
    selebet-selekeh kot
    rembat-curi
    poyo-tah aaa ahaha
    piang-tah
    palat- kau ni suke buat 'palat' la . kau ni suke buat hal la . contoh la
    mencapub - MENCAri PUBlisiti
    kia-tahhh
    kemot-ahahaha GRIP
    kantoi-ni kau tak tahu ke
    kerek-bajet power

    lain2 pnt aku

    Comment


    • #3
      Re: Makna Perkataan Dalam Penggunaan Harian Remaja Kini

      Terima kasih coz bantu dari segi makna.... saya sebenarnya nak tahu lagi mendalam contohnya perkataan sekodeng, kita tahu maknanya observe tapi still kita tak tahu mana asal perkataan 'sekodeng' itu sendiri. 'ushar' plak maksudnya perhatikan sesuatu tapi asal perkataan tu dari mana tak tahu... Cikaroo pun sama, maksudnya bohsia, tapi mana dtg perkataan cikaroo tuh...dari cicak ka....ummm ummm, susah gak saya nak trace nih.... tu yang perlukan bantuan tuh...

      Comment


      • #4
        Re: Makna Perkataan Dalam Penggunaan Harian Remaja Kini

        ahahah . tah laa . tak terpikir pulak ehh

        Comment


        • #5
          Re: Makna Perkataan Dalam Penggunaan Harian Remaja Kini

          Originally posted by oli View Post
          Perkataan:
          Ushar, tibai, Sekodeng, Seteng, Sengkek, Sengal, Selebet, Rembat, Poyo, Piang, Palat, Mencapab, kia, Kemut, Kantoi, Kerek, Bal, Balun, Chia, Cikaroo, Gebang, Atoi, Kencing
          byk gak yg aku tk tau tu...mcm bahasa org2 muda je.

          Comment


          • #6
            Re: Makna Perkataan Dalam Penggunaan Harian Remaja Kini

            paling best otek = polis..
            aku pun tak tau mane dtg benda tuh...

            Comment


            • #7
              Re: Makna Perkataan Dalam Penggunaan Harian Remaja Kini

              Menarik jugak nie untuk pengetahuan semasa.

              Comment


              • #8
                Re: Makna Perkataan Dalam Penggunaan Harian Remaja Kini

                piang = lembap/slow
                chia = bohsia
                chikaroo = lelaki yang byk chia wahaha

                Comment


                • #9
                  Re: Makna Perkataan Dalam Penggunaan Harian Remaja Kini

                  yang aku prasan la....banyak perkataan yang seperti berasal dari perkataan yang selalu digunakan oleh orang utara contohnya....balun, tibai (kalau in bahasa utara maksudnya pukul...tapi bahasa org muda lebih kpd belasah je la pengunaanya dia lebih meluasla dr kena pukul)

                  Piang la selalu sambungan kepada bodoh...bodoh piang = bodo sesangat

                  Comment


                  • #10
                    Re: Makna Perkataan Dalam Penggunaan Harian Remaja Kini

                    Ushar, tibai, Sekodeng, Seteng, Sengkek, Sengal, Selebet, Rembat, Poyo, Piang, Palat, Mencapab, kia, Kemut, Kantoi, Kerek, Bal, Balun, Chia, Cikaroo, Gebang, Atoi, Kencing

                    err.. aku rasa tak semua ni bahasa baru aku rasa. sebab banyak gak bahasa yang aku tau.. dan ada setengah bahasa tu aku rasa bukan bahasa orang muda pun.. cam palat, gebang, kencing, tibai, usyar, sengkek, rembat...

                    kemut??? <--- ni bahasa 18sx ni.. wahahahaah
                    kemut <-- maksud no.2 = kedekut.

                    Seteng/Steng = setengah

                    yang aku rasa betul2 baru, macam

                    poyo
                    mencapub
                    chia
                    chikaroo

                    yang ni aku dop penah dengar langsung..

                    Atoi <-- adoi? wahahahahaha
                    kia <-- yang aku tau perkataan ni sambung dengan perkataan chine yang agak vulgar..
                    Bal <--- bal lampu aku tau la.... wahahahahhaa
                    piang <--- ni yang aku tau, sambung dengan perkataan bodo, bodo piang.. wakakakaka


                    aku nak tambah lagi satu perkataan:

                    tenet = dating.
                    Last edited by manjacat; 06-01-09, 12:33 PM.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Makna Perkataan Dalam Penggunaan Harian Remaja Kini

                      bal aku tk pernah dgr...kalau bai aku selalu dgr.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Makna Perkataan Dalam Penggunaan Harian Remaja Kini

                        Originally posted by oli View Post
                        Balun, Gebang, Kencing
                        balun - belasah aje
                        kencing - tipu

                        gebang tu bkn bahasa bdk2 muda..
                        tu loghat utagha maksud dia sembang..

                        Originally posted by nadiyot View Post
                        kemot-ahahaha GRIP
                        literally grip la..
                        maksud lain, kedekut..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Makna Perkataan Dalam Penggunaan Harian Remaja Kini

                          gebang:

                          sembang tu maksud official, maksud dalam kamus dewan..

                          maksud lagi satu die = tipu. klu mengikut bahasa unofficial la.

                          macam orang cakap "betul ke cik X dah kawin? ah, gebang la kao!"

                          maksudnya tipu la.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Makna Perkataan Dalam Penggunaan Harian Remaja Kini

                            Bal tu bkn dadah ka..merujuk pada balok

                            "jom layan bal"

                            Comment


                            • #15
                              Re: Makna Perkataan Dalam Penggunaan Harian Remaja Kini

                              bal tu ganja/dadah...tp slalu merujuk pd ganja arr...ni bahse brader2 gak nih...singkatan pada perkataan BALut...ganja kan balut ngan daun...huhuhuuh...
                              Last edited by MukH; 06-01-09, 02:16 PM.

                              Comment

                              Working...
                              X