Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

orang jati Kedah... Mai sini jap!

Page Title Module
Move Remove Collapse
This topic is closed.
X
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • orang jati Kedah... Mai sini jap!

    sesiapa orang Kedah/ yg boleh cakap Kedah.... boleh tolong ajar kita cakap Kedah tak?.. perkataan Kedah.. struktur ayat Kedah.. anything je.. kita nak sangat belajar cakap kedah sebab best la bahasa kedah ni..

  • #2
    laa bukan payah sangat pun nak spikiang kedah.

    hang nak kena ajag macammana nooo..
    heh..

    perkataan yang abih ngan urup 'r' tukag jadi 'q' atau 'g' cam aku dok tulih tu laa..

    huhuuuu...

    Comment


    • #3
      aku tak tahuan apa hang nak tapi kalau berkenan mai la aku mengajaq kot mana pun garenti luluih aihh

      Comment


      • #4
        kalau nak teqa cakap kedah mai la sini..

        kenapa = awat?
        nak pergi mana tu cik temah? = woi cik temah oii..hang nak pi mana?

        eh..nak blajar ke..kasar sket aaa..

        Comment


        • #5
          alahh,,senang sanagt la bahasa kedah ni
          baguih la sapa yg nk blajaq kedah tu
          perlbagaikan lagi bahasa loghat kat mesia ni noo..

          Comment


          • #6
            ermm..tu la ang..nak taip bahasa kedah senang ja...ermm..senang la..takkan tu pun ang tatau..apa yang ang tau..aku tengah melalut nie..hahaha..ermm..aku orang kedah....nak cakap kedah senang saja..dok kedah..dalam masa 1 bulan..memang 100%complete kedah...ayaq ..ayer..air....

            Comment


            • #7
              tu la.. senang nak cakap utagha nih..
              bukan payah sangat.
              pakai tibai la..
              tapi betoi la sebab cakap kedah ni kasaq sikit.
              sebab men hang-aku..
              kalau nak lembut, depa bahasakan diri jadi 'chek'.

              Comment


              • #8
                aku dah hampir 4 taun dah dok utara nih, tapi lani baru nak lekat sikit cakap utara nih. tak tau lah pasai apa. la ni bila dah kawan ngan org kedah baru aku tau skit2 cakap kedah nih. tapi kalau aku dok cakap kedah mesti ada org yg dok gelakkan aku.

                Comment


                • #9
                  ckp kedah mcm cerita mimpi moon ka? huduh betoi bunyi kalau tak reti ckp tp nak ckp mcm expert...

                  wassalam.

                  Comment


                  • #10
                    ya btoi..
                    satu lagik ckp kedah nih laju sket..
                    kengkadang tu lambat gak org nak tangkap..
                    sentot sat depa nih..

                    Comment


                    • #11
                      thanks guys! saya nak tau sutuktur ayat kedah camna, macam yg unpretty tunjukkan tu.. Ayat yg saya pernah guna cam ni:
                      `Hang jangan nak dok sindiaq aku. Nak nasihat, nasihat betui-betui ''
                      'Dok eh marah, tapi yang hang pi kutip sampai la ni buat apa'

                      ------betui ka ayat-ayat tu?

                      lagi satu tentang huruf dlm loghat kedah ni, contoh huruf R jadi bunyi cam Q, cth AIR=AYAQ.Huruf L jadi bunyi huruf I, cth BETUL=BETUI...Ada apa-apa lagi huruf yg ada bunyi lain dlm loghat Kedah ni ke?

                      then, nak tanya, loghat kedah ni, sebutan huruf D dan R tu pekat sikit ke?

                      Comment


                      • #12
                        aku orang johor..pindah kedah 3 tahun...la ni aku ghetilah sikit cakap kedah...eh,bukan cakap...taip dan faham ayat kedah ni...

                        tapi tang cakap kedah ni..aku tak berani,selalu tersasul...hehehe..rindunya dengan kawan-kawan kedah aku..


                        lagi satu bahasa kedah ni...diorang ni cakap cam cakap BAHASA MELAYU BAKU...

                        contoh:
                        takde -->takda
                        kete-->kereta (aku kene gelak tang ni,sebab aku cakap style selatan kat utara...hehe..rindu tul ngan kenangan lama di kedah)

                        Comment


                        • #13
                          'Dok eh marah, tapi yang hang pi kutip sampai la ni buat apa'
                          lebey kurang cenggini..
                          'Dak marah aihh.. yang hang dok gatai pi kutip sampai la ni buat menatang hapa?'

                          kasaq kan?

                          Comment


                          • #14
                            awat lagu tu hang ajaq depa .... kasaq sangattttt...cuba hang lembut sikittt....unpretty wehh...

                            Comment


                            • #15
                              bohong jd mohong...

                              wassalam.

                              Comment

                              Working...
                              X