Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

Belajar Bahasa KADAZANDUSUN (Sabah)

Page Title Module
Move Remove Collapse
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Belajar Bahasa KADAZANDUSUN (Sabah)

    sesaper yg minat belajar bhs kadazandusun, sy sudi ajarkan sedikit apa ygv sy tahu disini. manala tau kowang ada can nak gi melancong kat sabah tak la dikelentong sgt kan?

    pelajaran pertama:

    saya=yoku,yoho
    kau=ika
    dia=iyau/yau,isido,yauh
    mak=ama
    ayah=apa
    nenek=odu
    datuk=aki
    nama=ngaran
    siapa=isai

    Siapa nama awak=isai ngaran *nu?

    *nu merupakan perkataan lain yg paling sesuai bermakna awak. iyau/yau/isido tak sesuai digunakan disini.

    klu nak tau bahasa kadazandusun ni jauh lebih susah dr belajar bhs sarwak yg lebih mirip kpd bhs melayu.

    sekian ucapan....

  • #2
    terimakasih mrotto kerana sudi mengajar bahasa kadazan di sini. memang saya nak belajar, sebab saya nak berbual dengan kawan-kawan dari sabah dalam internet guna bahasa kadazan.

    sumandak sabah alundus.

    Comment


    • #3
      beza

      sebenarnya terdapat perbezaan antara bahasa Kadazan & Dusun dalam penggunaan. Bahasa Kadazan lebih banyak menggunakan huruf 'z' di dalam perkataannya.

      dalam bhs kadazandusun perkataan 'alundus' (cantik) yang digunakan oleh selam31 di atas sebenarnya dieja 'olundus'

      Comment


      • #4
        mrotto, awak ni sumandak ke?

        boleh tak awak tolong translate bahasa kadazan ini:

        izou muhang id tondu tiso.. koni?..

        apa maknanya ye?
        Last edited by selam31; 10-09-02, 04:29 PM.

        Comment


        • #5
          mrotto ni urang mana ??, penampang ka hehehehe

          Comment


          • #6
            maknanyer....

            Posting asal oleh selam31
            mrotto, awak ni sumandak ke?

            boleh tak awak tolong translate bahasa kadazan ini:

            izou muhang id tondu tiso.. koni?..

            apa maknanya ye?

            bahasa yg selam31 guna ni sebenarnya bhs kadazan tulen yang bermakna:

            "awak suka perempuan tu.bukankah?

            izou=awak
            muhang=suka
            tondu=perempuan
            id=kat/pada
            koni?=bukankah?
            tiso=satu

            *sebagaimana yg berlaku disini, saya bukanlah org yg menggunakan bhs kadazan sbg bhs ibunda tetapi saya masih memahami maksud apa yg mereka ucapkan.aku tetap DUSUN!!

            ni dia angka 1 -10 disebut dlm bahasa kadazandusun:


            MELAYU=KADAZANDUSUN

            satu=iso
            dua=duo/*duvo
            tiga=tolu/*tohu
            empat=apat
            lima=limo/*himo
            enam=onom
            tujuh=turu/*tuhu
            lapan=walu/*wahu
            sembilan=siam/*sizam
            sepuluh=opod/*hopod

            *variasi sebutan dlm bhs kadazan.camner?makin pening paler? hehe

            Comment


            • #7
              ranau mari bah!

              Posting asal oleh ed_thix
              mrotto ni urang mana ??, penampang ka hehehehe
              sia dari saaana ranau bah.napa?ko pula made in mana?jan kasi can can lagi bah gaman.RAMAI TIH!!

              Comment


              • #8
                hehehe aramai ti la .. sini kk aku ni hahahah

                Comment


                • #9
                  terimakasih mrotto kerana tolong translate ungakapan tu. saya pun minat belajar bahasa ni. teruskan ye.

                  Comment


                  • #10
                    yoho mantad Ranau....
                    nga poingkaraja doid ti KK...

                    betul tak?

                    Comment


                    • #11
                      dimana sudah si mrotto ni....

                      teruskanlah perjuangan, jangan sampai ditengah jalan jer...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Belajar Bahasa KADAZANDUSUN (Sabah)

                        geng smbg ler lg kelas nie....
                        huhuhuuu...
                        aku berminat ni...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Belajar Bahasa KADAZANDUSUN (Sabah)

                          nickname aku maknanya perempuan...har har har...

                          tapi aku jantan...

                          atokkui gia bee, apandai ko gia momboros do dusun kino

                          Tobpinai Kanou moginum do talak

                          *ni suma aku kopipes dari sini http://mforum.cari.com.my/archiver/?tid-103792.html
                          Last edited by TonDu; 12-06-08, 05:41 PM.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Belajar Bahasa KADAZANDUSUN (Sabah)

                            best..terima kasih...aku pun nak belajar jugak bahasa suku kaum terbesar di sabah ni..

                            Comment


                            • #15
                              Re: Belajar Bahasa KADAZANDUSUN (Sabah)

                              Ke mana pulak peginye mrotto nih. Bagus thread ko nih.....boleh menambahkan pengetahuan bahasa.

                              Sile teruskan bro.....

                              Yoku ain......hehe

                              Comment

                              Working...
                              X