Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

[DIY/Maintenance] Iswara aero 97 - rebuild Suspension & Braking & Engine & wiring

Page Title Module
Move Remove Collapse
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • [DIY/Maintenance] Iswara aero 97 - rebuild Suspension & Braking & Engine & wiring

    Salam all,

    Aku perlukan info yg agak same (tp lebih byk) berbanding thread Incik Functionx (klik sini utk jump ke thread Incik FunctionX), tp utk Iswara aeroback 97 (standard specs).

    Isu Pertama.
    Aku nak ganti/repair/rebuild suspension depan belakang iswara tu.

    soalan:
    a) aku nak tau, selain absorber dan spring, ape lagi brg lain yg diperlukan utk ganti/repair/rebuild suspension (depan & belakang) iswara tu.
    b) anggaran belanja untuk semue barang tu. items specs: standard & sports.
    c) ade bengkel yang bole rekomen x? area klang valley atau nilai atau seremban atau temerloh shj. ke same je mane2 bengkel pon? hehehe.
    d) anggaran masa pembaikian.

    Isu Kedua.
    Aku nak ganti/repair/rebuild braking system depan belakang iswara tu.

    soalan:
    a) aku nak tau, ape brg2 yg diperlukan utk ganti/repair/rebuild braking system (depan & belakang) iswara tu.
    b) anggaran belanja untuk semue barang tu. items specs: standard & sports.
    c) ade bengkel yang bole rekomen x? area klang valley atau nilai atau seremban atau temerloh shj. ke same je mane2 bengkel pon? hehehe.

    *utk brek iswara, yg standard punye drum brake kan? utk sports, disc brake ke?*

    Isu Ketiga.
    Aku nak rebuild enjin iswara tu, tp bukan full overhaul. cume mungkin bersihkan sket2, ganti gasket2 yg dah out.

    Soalan:
    a) ade bengkel yang bole rekomen x? area klang valley atau nilai atau seremban atau temerloh shj. ke same je mane2 bengkel pon? hehehe.
    b) anggaran masa pembaikian.


    *utk yg ni, aku ade option lain (abg ipar aku) cume takut die buat lame sgt, tu yg tanye2 kat sini*

    Isu Keempat.
    Aku nak re-wiring iswara tu. xde nak tambah ape2 i.e. audio ke, speaker ke, cume nak re-wiring cable2 sedia ada.

    Soalan:
    a) ade bengkel yang bole rekomen x? area klang valley atau nilai atau seremban atau temerloh shj. ke same je mane2 bengkel pon? hehehe.
    b) anggaran masa pembaikian.
    c) anggaran belanja.


    info: Aku xmampu nak buat semue sekaligus. aku cume nak tau anggaran harga & dptkan info+recommendation dari pakar2 BDN.

  • #2
    Re: Iswara aero 97 (std specs) - rebuild Suspension & Braking & Engine & wiring

    Isu Pertama.
    Aku nak ganti/repair/rebuild suspension depan belakang iswara tu.

    soalan:
    a) aku nak tau, selain absorber dan spring, ape lagi brg lain yg diperlukan utk ganti/repair/rebuild suspension (depan & belakang) iswara tu.

    -biasanya ganti absober shj. spring jarang wear out. tp tgk pada application, kalo nak standard,takde masalah sparepart byk. kalo nak lowered, kena tukar spring sport, dan maybe tambah minyak kat absober utk keraskan skit.
    -benda lain nak check, bushing. ni jgn lupa. kalo bush baru, bawak kete best, cam bawak kete baru.


    b) anggaran belanja untuk semue barang tu. items specs: standard & sports.

    standard absober - dlm 400 ke 500..tgk brand dan model.
    sports - absober + spring = 500 - 1k tgk brand dan model.


    c) ade bengkel yang bole rekomen x? area klang valley atau nilai atau seremban atau temerloh shj. ke same je mane2 bengkel pon? hehehe.

    - seremban ko pergi cari ACE suspension kat seremban selatan. boleh tahan jugak di punya set up. dari OEM ke sport dia boleh custom. ramai budak2 seremban tau tmpt ni.

    d) anggaran masa pembaikian.

    - 3 hingga 4 jam...tgk pomen slow ke laju..

    Isu Kedua.
    Aku nak ganti/repair/rebuild braking system depan belakang iswara tu.

    soalan:
    a) aku nak tau, ape brg2 yg diperlukan utk ganti/repair/rebuild braking system (depan & belakang) iswara tu.

    -ganti brake pad depan
    -ganti brake pad drum belakang.
    -skim disc depan
    -check brake host line samaada dah crack, lembik atau tak.
    -Tukar minyak dan buat bleeding.
    -Nak kuasa brake power, tukar servo besar skit. ini kena tanya pomen


    b) anggaran belanja untuk semue barang tu. items specs: standard & sports.

    -plus minus 200 kot..depends pada alat ganti.

    c) ade bengkel yang bole rekomen x? area klang valley atau nilai atau seremban atau temerloh shj. ke same je mane2 bengkel pon? hehehe.

    -sama..ace boleh check kat. kat situ pun byk bengkel boleh refer.


    *utk brek iswara, yg standard punye drum brake kan? utk sports, disc brake ke?*

    -iswara depan disc, belakang drum.


    Isu Ketiga.
    Aku nak rebuild enjin iswara tu, tp bukan full overhaul. cume mungkin bersihkan sket2, ganti gasket2 yg dah out.

    -buat top overhaoul shj..tp biasa buat full..ganti bearing crank, piston ring.segala bala..kos..maybe lebih 1k. sbb dah alang2 bukak enjin.


    Soalan:
    a) ade bengkel yang bole rekomen x? area klang valley atau nilai atau seremban atau temerloh shj. ke same je mane2 bengkel pon? hehehe.

    -sori, kat seremban ada kedai selalu aku htr..harga mmg patut, tp dia dh pindah dah aku tak tau tmpt baru dia..since aku dok kuantan dah skrg nih, aku tak sempat lagi nak merayau carik address baru dia...

    *utk yg ni, aku ade option lain (abg ipar aku) cume takut die buat lame sgt, tu yg tanye2 kat sini*

    -biasa kalo overhaoul dlm 3-7 hari. tgk pomen punya kerja..cam aku dulu, buat top overhoul, dekat 2 bulan. pomen kuantan yg haprak..so kena carik betul2..jgn terkena.

    Isu Keempat.
    Aku nak re-wiring iswara tu. xde nak tambah ape2 i.e. audio ke, speaker ke, cume nak re-wiring cable2 sedia ada.

    Soalan:
    a) ade bengkel yang bole rekomen x? area klang valley atau nilai atau seremban atau temerloh shj. ke same je mane2 bengkel pon? hehehe.

    -seremban lagi..dkt kampung baru rahang. ada satu kedai cina buat wiring..aku lupa nama kedai dia, tp sebaris dgn kedai-kedai makan dan 7 E dan kedai dia terletak cam atas bukit skit..

    b) anggaran masa pembaikian.
    -jam atau hari..tgk masalah.

    c) anggaran belanja.

    -dari ringgit ke puluh...tgk masalah..

    Comment


    • #3
      Re: Iswara aero 97 (std specs) - rebuild Suspension & Braking & Engine & wiring

      hahahah...jawapan yg padat dan mampat...cayalaaa...

      Comment


      • #4
        Re: Iswara aero 97 (std specs) - rebuild Suspension & Braking & Engine & wiring

        err... kena ready dalam RM2000 jugak la kalau nak apply kat keter aku nanti....


        kat kl tade ke workshop yang bagus dan best? dari segi kualiti dan harga?

        Comment


        • #5
          Re: Iswara aero 97 (std specs) - rebuild Suspension & Braking & Engine & wiring

          ade...
          nak ke ?

          tp dia tak pandai wiring sgt...bab overhaul...
          mmg superb...byk keta anto kat dia...tp byk masuk toyota n teksi KL...heee

          Comment


          • #6
            Re: Iswara aero 97 (std specs) - rebuild Suspension & Braking & Engine & wiring

            nak sentuh pasal brek, iswara ni lagi baik upgrade brek depan dia, dia asal 1.3 ni guna non ventilated disk, kalau turun genting kalu bedal lama2 brek, nanti cepat panas tapi lambat sejuk = brek yg takde brek.

            so suggestion, dptkan brek system saga 1.5 yg disk dia ventilated, pastu cari sekali servo 1.5 or besar sket, baru mantap.

            pasal enjin, enjin iswara ni 1.3, so kalau enjin asal, tak payah la harap tinggi pasal performance, tapi megavalve mmg lasak asal jaga minyak enjin dengan air. Nak sedap dan kalau ada duit lebey, cuba sumbat pisten 1.5, nak lagi best 1.5 - 4G91.

            Comment


            • #7
              Re: Iswara aero 97 (std specs) - rebuild Suspension & Braking & Engine & wiring

              Tetikus
              trime kasih utk jawapan ko yg padat tu. dasat la bro ni kene save thread ni utk rujukan aku ni. tq skali lg.

              ekzos_pipe
              aku nak maintain standard je tang enjin tuh. aku bawak pon xlaju, 100-120 je. aku xlayan laju2 ni. hehehe. lgpon biasenye wife aku yg gune kete gi keje. aku naik mutur je
              tp utk brek tu, mungkin akan dipertimbangkan

              Comment


              • #8
                Re: Iswara aero 97 (std specs) - rebuild Suspension & Braking & Engine & wiring

                ohoo, ok le kalau mcm tuh, tapi kalau ada org nak jual injeksyen murah, kasi angkat pasang la, tapi injeksyen yg mitsubshi punya, kalau yg skrg punya, guna siemes punya ECU, lecey dan bnyk kerja/part kena tuko. Sbg cth yg baru punya ni radiator punya kipas pun ada link dgn ECU.

                Comment


                • #9
                  Re: Iswara aero 97 (std specs) - rebuild Suspension & Braking & Engine & wiring

                  ish, hebat arr kalo iswara tersebut mempunyai ECU. hehehe. mesti beliau kembang kempis di atas jln raya.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iswara aero 97 (std specs) - rebuild Suspension & Braking & Engine & wiring

                    Salam all,

                    Aku perlukan info yg agak same (tp lebih byk) berbanding thread Incik Functionx (klik sini utk jump ke thread Incik FunctionX), tp utk Iswara aeroback 97 (standard specs).

                    Isu Pertama.
                    Aku nak ganti/repair/rebuild suspension depan belakang iswara tu.

                    soalan:
                    a) aku nak tau, selain absorber dan spring, ape lagi brg lain yg diperlukan utk ganti/repair/rebuild suspension (depan & belakang) iswara tu.

                    Absorber nie ada yang jenis minyak/gas.....brand biasa monroe/kayaba/apm....aku suggest kau pakai gas.....4 sekali....spring tak payah tukar...tapi kalau kau nak lowered kau boleh pakai spring sport........kalau kau pakai suspension monroe belakang...dia besar....jadi kalau kau pakai tayar blebar.....tayar kau akan sagat suspension......jadi aku syorkan kau pakai brand APM je...belakang lebih kurang RM60 sebatang.....kalau depan lebih kurang RM140 sebatang......sekarang tak tahu harga berapa.....kalau nak spring keras kau pakai mercedec s200 punya....
                    b) anggaran belanja untuk semue barang tu. items specs: standard & sports.

                    Spring cap ayam RM70-4 spring...nak yang bagus.....lagi mahal la.
                    Absorber APM RM400-4 batang GAS...(60+60+140+140)....nak yang sport GAB lagi mahal...

                    c) ade bengkel yang bole rekomen x? area klang valley atau nilai atau seremban atau temerloh shj. ke same je mane2 bengkel pon? hehehe.

                    DIY...
                    d) anggaran masa pembaikian.

                    1/2 JAM untuk tukar depan belakang

                    Isu Kedua.
                    Aku nak ganti/repair/rebuild braking system depan belakang iswara tu.

                    soalan:
                    a) aku nak tau, ape brg2 yg diperlukan utk ganti/repair/rebuild braking system (depan & belakang) iswara tu.

                    Minyak brake dot3/4.....2/4 botol...master pump kits front....rear brake cylinder kits.....depan boleh pakai disc/VR4/FIORE/MITSUBISHI.....BELAKANG DISC VR4/PUTRA

                    b) anggaran belanja untuk semue barang tu. items specs: standard & sports.

                    tak terjangka.....biasa lagi murah....nak sport lagi mahal.....sebab brake boleh pakai single piston,double piston......

                    c) ade bengkel yang bole rekomen x? area klang valley atau nilai atau seremban atau temerloh shj. ke same je mane2 bengkel pon? hehehe.

                    DIY....

                    *utk brek iswara, yg standard punye drum brake kan? utk sports, disc brake ke?*

                    REFER ATAS

                    Isu Ketiga.
                    Aku nak rebuild enjin iswara tu, tp bukan full overhaul. cume mungkin bersihkan sket2, ganti gasket2 yg dah out.

                    kalau setakat buka rocker cover engine tukar getah dia kau buat sendiri je........yang lain hantar kedai cuci engine....

                    Soalan:
                    a) ade bengkel yang bole rekomen x? area klang valley atau nilai atau seremban atau temerloh shj. ke same je mane2 bengkel pon? hehehe.
                    b) anggaran masa pembaikian.


                    *utk yg ni, aku ade option lain (abg ipar aku) cume takut die buat lame sgt, tu yg tanye2 kat sini*

                    Isu Keempat.
                    Aku nak re-wiring iswara tu. xde nak tambah ape2 i.e. audio ke, speaker ke, cume nak re-wiring cable2 sedia ada.

                    tengok aksesori apa yang kau nak buat.....banyak benda...

                    Soalan:
                    a) ade bengkel yang bole rekomen x? area klang valley atau nilai atau seremban atau temerloh shj. ke same je mane2 bengkel pon? hehehe.
                    b) anggaran masa pembaikian.
                    c) anggaran belanja.


                    info: Aku xmampu nak buat semue sekaligus. aku cume nak tau anggaran harga & dptkan info+recommendation dari pakar2 BDN.

                    roger bro......itu yang boleh aku bantu....chow.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Iswara aero 97 (std specs) - rebuild Suspension & Braking & Engine & wiring

                      bro timberland,
                      tq for the advice tp aku xbrape pandey nak DIY kete2 ni. kalo stakat PC @ adjust pipe dapor @ cek2 socket leh la sket2. hehehe

                      Comment


                      • #12
                        Re: [DIY/Maintenance] Iswara aero 97 - rebuild Suspension & Braking & Engine & wiring

                        salam semua, hamba nak bertanya ni

                        hamba baru je tukar xcer..baru punya..masalah nya bearing kerap kong..dh tukar drum hub..pon sama jgk..apakah masalh yg sedang hamba hadapi ni? tolong!!

                        Comment


                        • #13
                          Re: [DIY/Maintenance] Iswara aero 97 - rebuild Suspension & Braking & Engine & wiring

                          Originally posted by halim View Post
                          salam semua, hamba nak bertanya ni

                          hamba baru je tukar xcer..baru punya..masalah nya bearing kerap kong..dh tukar drum hub..pon sama jgk..apakah masalh yg sedang hamba hadapi ni? tolong!!
                          paling sempoi... jenis greeze yg digunakan.. sila pilih yg metal type not oily base semata..

                          Comment

                          Working...
                          X