Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

[Engine & Performance] Enjin Turbo

Page Title Module
Move Remove Collapse
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • [Engine & Performance] Enjin Turbo

    Di sini aku sekadar nak tahu saja berkenaan enjin jenis turbo nie, sejauh mana ketahanan enjin turbo untuk sesuatu perjalanan yang jauh sebagai contoh macam xpdc menjelajah semenanjung malaysia ke dan sebagainya....dari segi performance untuk perlumbaan memang di akui la sebagai enjin yang berkuasa tapi aku nak tahu adakah enjin jenis turbo boleh membuat perjalanan jauh dan lama...sesiapa ada info kongsi la sikit....

  • #2
    saya biasa penang KL .. paling slow saya boh 130kmj....paling laju saya boh 165kmj...semua reading ni melalui digital yerr...minyak saya boh full..tadak benti...heheheh..ok jek....alhamdulillah

    Comment


    • #3
      enjin turbo asalnye dicipta untuk mengurangkan penggunaan minyak kalau menyikut spesifikasi standard. tapi kalau dah modified bergantung la pade kesesuaian setiap modifikasi... aku tengok kancil selalu masuk seketul enjin mira... tuko air filter... lepas tu jalan... OK je... wira vr4 pon aku tengok OK je...

      Comment


      • #4
        maksudnyer disini terbo tu pendesak...minyak sikit tapi kuase lebih...tapi biler diubahsuai minyak jadi lebih mengikut kuase...engine terbo standart memang takder masalah jalan jauh nie..tapi kalo dah upgrade die ader kekurangan dari segi ketahanan...mengikut ubahsuai yang dibuat la...tapi engine terbo nie kene kerap di servis sebab tu org panggil engine manje...lagi satu turbin die memang sensitiv pade bende asing...bole pecah atau terkoyak...jadi berhati hati jer la

        Comment


        • #5
          heee....tu pasal turbo nak kena byk guna meter....utk melihat keadaan enjin...penting tu...

          kalau long distance...aku rase takde masalah....

          i) tgk cara penjagaan enjin koo leh....maintainance....
          ii) cara ko bawak, kalau memanjang nak tekan jeee...hmmm selamat la tu...

          benda nie nasib jee....kena nasib kau bertuah...dapat henjin ok...
          heee senang main henjin N/A je....vtec ade, 20V SVT ade, VVTI ade, I-Vtec ade dan bermacam2 lg....maintainance pun senang heeee...

          Comment


          • #6
            tebo la syok...hehehe..ada lonjakan..heheheh...

            Comment


            • #7
              superchager lagi kuat melonjak

              Comment


              • #8
                hehehe...tapi tak sebest terbooooooooooooooooooooooooo

                Comment


                • #9
                  maunyer tak best...superchager aku pakai chain bukan belt...lagi kuat

                  Comment


                  • #10
                    supercharger...lg cepat bukak dr turba rpm 2500 dah bukak...standard
                    turbo...laging dia tinggi skit dr supercharged...tp...tu semua bole diadjust...

                    korang jgn lupa...bukan turbo jee yg kuat...satu jee tips aku bg tau...
                    - Enjin V12, 12 piston 12 spark plug...valve aku tak tau bape byk...diaorg masuk supercharged...cth mcm drag racing...sebab ape...supercharged kurang skit lagging dia...

                    semua tu bergantung pada duit korang, byk duit...ape keta korang bikin pun...kalau kena gaya semua bole...kan Malaysia bole...

                    MERDEKAAAAAAAAAA...............!!!!

                    muhehehhehehehe

                    Comment


                    • #11
                      hmmm... minyak...

                      aku 4G15 stended(main hi-cam ) g johor ngam ngam se tank RM36 hinggit.. rembat sekitar 160 kmh...

                      kawan aku VR4 2.0 wira, dia ader rembat tapi bile line clear aje.. tapi maintain gak.. dlm sekitar 160kmh gak.... dia g johor.. RM 70.. kua kua kua..... sekali ganda ko...

                      utk kes aku nih apsal..?? terbo dia sedut mintak cam sirap ekk..???

                      Comment


                      • #12
                        Kiriman asal oleh red_line
                        hmmm... minyak...

                        aku 4G15 stended(main hi-cam ) g johor ngam ngam se tank RM36 hinggit.. rembat sekitar 160 kmh...

                        kawan aku VR4 2.0 wira, dia ader rembat tapi bile line clear aje.. tapi maintain gak.. dlm sekitar 160kmh gak.... dia g johor.. RM 70.. kua kua kua..... sekali ganda ko...

                        utk kes aku nih apsal..?? terbo dia sedut mintak cam sirap ekk..???

                        hah....tul tu kete bdk ofis aku.....err...kete old skool tp enjin tu RB20DET....gi melaka sahaja, minyak rm70 sahaja jugak.....turbo standed tuh 2.0...sume2 standed...BOV, piping 3.0 inch, piston sume2 standed......
                        fuuhhhh....menggerunkan.....tebo yang terbaborrrr......
                        ish takut doooo dengo......

                        Comment


                        • #13
                          red:

                          ada mcm2 sebab boleh jadi tu yg mcm minum sirap je minyak jln:

                          -fuel mixture mmg tak betul dpd awal lagi.
                          -pedal minyak tu mcm ada 'gam' je ke lantai, tak leh angkat skit pun.
                          -keja teran enjin je, rpm sentiasa tinggi, bukan pd level cruising.

                          turbo ni bukan sentiasa on boost, bila pd rpm cukup tinggi, cukup heat dpd manifold utk pusing turbine, ada lah boost. Ha time ni mmg le mcm sirap kejap, tapi bila dah sampai speed yg kita nak, kalau rpm kita tak teran sampai max all the time & gearing betul, automatically dia tak naik on boost atau pd boost yg amat2 rendah, yg mana lebih mcm 'cruising' mode dkt n/a la. Tapi mmg minyak lebih skit dpd n/a lah, tu mmg dah gerenti, tapi kalau jln sentiasa jam, ada masa utk kita bagi keta naik speed yg kita nak dgn tak floor pedal tu serta merta, boost tak naik sgt insya allah jimat, terutamanya dlm city.

                          Comment


                          • #14
                            kalau setakat 0.6 atau 0.7 tu kire standard la...

                            Comment


                            • #15
                              boost saya 1.0 jekkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

                              Comment

                              Working...
                              X