Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

water pump

Page Title Module
Move Remove Collapse
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • water pump

    A'kum otai keter semua,

    keter saya (wira 1.3) air kat tabung radiator cepat sangat kering, so check2 water pump leaking, so nak tanya :

    1) apa fungsi water pump nir?
    2) kene tukar satu set ke atau kene check dulu
    3) saya dah check kat kedai spare part original proton dan mitsu mmg takder, yg asal dipasang kat enjin tu dari taiwan, betul ke?
    4) kalau tangguh dulu nak tukar ok ke? ader effect tak kat enjin?

    So far rege kat $50, Ok kot.....
    roger & out

  • #2
    Re: water pump

    1) apa fungsi water pump nir?
    - tuk gerakkan air so dia leh sampai kat radiator...sampai radiator baru dia sejukkan air...pusing balik dlm henjin...cycle goes on...

    2) kene tukar satu set ke atau kene check dulu
    - water pump kaloo rosak tukar jeee...tak yah check or repair...kaloo tak effect henjin n benda lain...lg byk duit nk kuar...

    3) saya dah check kat kedai spare part original proton dan mitsu mmg takder, yg asal dipasang kat enjin tu dari taiwan, betul ke?
    - takkan kedai spare part takde ? mesti ade nye...takde cari kedai lain

    4) kalau tangguh dulu nak tukar ok ke? ader effect tak kat enjin?
    - tangguh dulu...air tak cycle,air jadi panas, makan gasket n seal...pastu start laaa skit2 bocor...radiator bocor, head gasket bocor...pastu dah bocor...air masuk dalam head...pastu stuck terus piston jem...terus kena tukar henjin...

    nk bawaj boleh...tp on your on risk...pastikan mase bawak meter tempreture jgn cecah MAXIMUM...

    bawak slow2...stop jap...sejuk kan tempreture...pastu jalan balik...kaloo TERPAKSA...aku sarankan dah tau prob tu...jgn bawak keta...
    Last edited by Chinozie; 11-04-07, 04:24 PM.

    Comment


    • #3
      Re: water pump

      tq brother,

      alamak....aku dah pakai keter tu siap gi PD lagi.....dah lebey 2 bulan laaa aku pakai.....aku nengok gak temperature dia tak plak naik sampai max takat2 2 bar jeee....nampak gayanya aku kene tukar jugak ni pasal esok nak balik kampung kat tapah.....kalau tak naya....

      roger & out

      Comment


      • #4
        Re: water pump

        barang spare protong takde stok kat pasaran......???waduh waduh ngalahkan alfaromeo pulak.

        kalau dah cepat aje keringnya....baik la bawak pi repair. tukar terus satu set. cari yang ori. tidak pada cetak rompak.

        ade setengah kereta nak tukar waterpump....timingbelt pun kena bukak skali. lagi parah. cost tinggi.

        Comment


        • #5
          Re: water pump

          hahah dah kene 2 hari lepas.... tengah2 malam buta lalu jalan yg sunyi bawak anak kecik tiba kete bau hangit siap bunyik2 plak tu... tapi hubby gagahkan gak bawak kete tu sebab risau nak berenti kat tp jln sunyi tu... nasib baikla sempat sampai lagi 500m dari umah... lepas tu enjin pun mati... mmg air kering kontang dah masa tu, minyak itam pun sama... esok tu pi workshop check mmg water pump bocor.. tapi dah ganti pun tgk2 leaking gak rupanya radiator pun dah bocor skali... effect meredah jugak malam2 buta tu agaknya...

          Comment


          • #6
            Re: water pump

            alongGTI - bocor tak teruk kot...travell waktu malam plus kat highway...henjin sejuk...

            nonie - tu rase2nye effect dari minyak hitam kering...
            pelincir tuk barang dlm henjin takde, oleh itu pemanasan yg terlampu lantas dia serap bendalir yg ade...tu pasal air pun kering...

            Comment


            • #7
              Re: water pump

              Originally posted by tiextri View Post
              barang spare protong takde stok kat pasaran......???waduh waduh ngalahkan alfaromeo pulak.

              kalau dah cepat aje keringnya....baik la bawak pi repair. tukar terus satu set. cari yang ori. tidak pada cetak rompak.

              ade setengah kereta nak tukar waterpump....timingbelt pun kena bukak skali. lagi parah. cost tinggi.

              Better tukar cepat, sebelum terlambat...
              Kalo timing belt dah due utk tukar baik buat sekali, sbb kos pemasangan tu dah kira skali.

              Comment


              • #8
                Re: water pump

                tuko ..jangan tak tuko... nanti tak pepasal kena overhaul enjin... tapi aku pun pelik... cemna 4g13 leh tahan pakai 2 bulan ngan pam air yg likking? aku nyer wira radiator sumbat pon temperature leh max kalo jalan baru 20km... siap air mendidih lagi dalam botol...

                Comment


                • #9
                  Re: water pump

                  leaking tak serius la tu........macam aku dulu......pasal takde budget.....3 hari sekali bubuh air........bila dah ada budget baru on..........biasanya water pump baru RM55.............tapi upah dia melampau sikit la sebab kena buka pulley ngan belt.......dalam RM70/80........so terpaksa la buat sendiri.......

                  Comment


                  • #10
                    Re: water pump

                    betul tu, kete proton berenjin 4G1x mmg boleh tahan lagi selagi suhu tak melebihi 3/4 secara konstan dan pastikan la air sentiasa mencukupi. kalau suhu dah maksimum tu jaga2 la. mungkin dah nazak.

                    dulu aku pakai toyota. suhu normal 3/4. start enjin je mmg terus naik 3/4.

                    aku pernah kene 3 kali la, dah nampak meter tu lebih 3/4 tapi belasah je bawak lebih had laju hiway dlm jangkamasa lama. first time head bengkok, so tukar head. 2nd head bengkok lagik, terus tukar enjin. 3rd 1 piston jem.

                    bila bukak head cover, gasket kene tukar sekali.

                    actually, problem aku ni tak solve lagik walaupun banyak bende dah tukar termasuk enjin, radiator cap, hose, kepala paip utk air keluar & masuk kat radiator pon dah tukar, termostat mmg dah x ada, kipas radiator pulak dah tak pakai sensor, always on.

                    sekarang kalau suhu dah lebih 3/4 mmg aku slow down je lah. tak payah berenti asal rpm tu maintain 2000.

                    kes aku ni lain sket tapi ade kaitan jugak la kan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: water pump

                      kalu waterpump, elok tuko sekali dgn timing belt, jimat upah. aku ikut petua 2 kalu tming belt, sekali tuko waterpump

                      selalu kedai bg GMB brand. make sure yg betul2 jepun punye, ada yg GMB tp dr taiwan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: water pump

                        sedara nsx,
                        dah try tuka radiator?takyah anta servis.. beli jer yg lain

                        Comment


                        • #13
                          Re: water pump

                          kalau dah tuko2 sema, pastu ada lak duit lebey, cari le radiator dual core/dable kor(hehehe mcm CPU plak) mmg best sejuk je henjin. hentam lelaju pun naik sket je.

                          Comment


                          • #14
                            Re: water pump

                            pastikan aluminium...
                            pastu beli radiator cooling plate...kaloo mahal sgt...set appointment...nnt aku wat kan tuk korang...

                            Comment


                            • #15
                              Re: water pump

                              radiator blum tukar, sebelum ni aku dah mintak suggestion kat w'syop nak pasang radiator kete cc besar. tapi diorg kata tak muat. yg ada ni pon dah cukup.

                              pernah gak aku terfikir nak tebuk hood, dan letak scoop mcm kete scoobie. aku guna open pod filter.

                              tq

                              Comment

                              Working...
                              X