Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

BOOST......boostcut, boost controller...

Page Title Module
Move Remove Collapse
This topic is closed.
X
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BOOST......boostcut, boost controller...

    Kepada kengkawan,


    Aku amat berminat dengan perkara ini. Kalau ada yang mahir, arif lagi mengerti sila lah beri pandangan tentang boost2 ni.


    Tengkiu.

  • #2
    Re: BOOST......boostcut, boost controller...

    boost cut ni adalah default setting yang mana di adakan oleh pengeluar utk menjaga enjin ko agar tak pecah . boost cut yang sering di set oleh pengeluar adalah 1.0 bar . walaubagaimanapun ko tetap boleh naikkan boost ko dgn beberapa cara ..

    - re chip computer box ... no fuel cut/rev cut/speed cut/boost cut .. ko boleh up boost sesuka hati sampai enjin ko pecah .. tapi make sure upgrade fuel pump...guna regulator....upgrade injector...

    -guna safc .. no boost cut ... ko leh set air flow ko....yang mana .. ko leh control tahap boost

    -guna fcd ... no boost cut dan fuel cut....

    -guna management (haltech/microtech) ...ni lebih kurang cam rechip computer box lah...


    ** ko nak up boost...ko boleh guna cara kampung ... gi kedai akaurium...beli bleed valve@tulang ikan rege dalam rm 3 aje.... kalau cara orang kaya...belilah electronic boost controller yang mana rege nya dalam rm 250 ke rm 500

    Comment


    • #3
      Re: BOOST......boostcut, boost controller...

      Originally posted by gar
      ** ko nak up boost...ko boleh guna cara kampung ... gi kedai akaurium...beli bleed valve@tulang ikan rege dalam rm 3 aje.... kalau cara orang kaya...belilah electronic boost controller yang mana rege nya dalam rm 250 ke rm 500
      haah ramai guna aquarium punya benda nih nak kawal boost.. mula tgk dulu mcm tak caye je...

      Comment


      • #4
        Re: BOOST......boostcut, boost controller...

        emmm..

        boost: basically to increase (to meaning dpd dictionary aaa) so dlm context ni to increase pressure ler, dgn forced induction spt turbo/supercharger.

        boost cut: actually sama fungsi/hampir sama fungsi dgn fuel cut, cuma lain company panggil lain2. Biasanya ECU akan detect berberapa parameter dpd enjin spt turbo pressure sensor utk halang naik lebih dpd sepatutnya, utk protect enjin dpd rosak sebab knocking, inbalance A/F ratio, component failure etc2. ECU dpt signal dpd situ, then mcm2 la taktik dia utk kurangkan boost mcm retard timing la, cut-off engine la, etc2 bergantung pd jenis kereta la so nanti enjin rasa slow, berat, teberenti kejap utk make sure boost tak bleh naik dpd yg dah ditetapkan. So nak elakkan benda ni jadi? Pakai boost cut controller/fuel cut controller. Dia 'tipu' ECU skit la dgn capped signal dpd boost sensor ke ECU so pd higher boost, ECU ingat pressure turbo still dlm range yg dia tetapkan. By brand mcm greedy, KSG, turbosmart etc2. Cara lain: adjust dkt ECU sendiri mcm tukat fuly programmable ECU ke etc2.

        boost controller: nak control boost level dpd turbo, dgn kata lain nak naikkan dpd standard. Dia basically delay pressure dpd masuk ke wastegate, yg fungsinya akan buang exhaust pressure dpd turbine wheel cthnya katakan la pd 14psi, then kalau naik lebih, wastegate akan buang ke luar pressure tu, so boost tak kan naik lebih dpd 14 psi. Bila boost naik, sebahagian pressure tu akan disalurkan ke wastegate melalui hose yg mana dlm tu ada pre-tension spring, yg akan bukak wastegate bila capai nilai boost tertentu (sebenarnya wastegate start bukak slow kdg2 even pd 6 psi, then fully open pd 14 psi, cthnya la - ni dipanggil wastegate creep). So boost controller akan kurangkan amount pressure ke wastegate so wastegate tak kan terbukak bila boost lebih dpd 14 psi, then boost pressure dpd turbo akan dpt naik lebih dari nilai tu sebab tak dibuang oleh wastegate., cthnya 20 psi ka etc2.
        Ada 2 jenis, mechanical & electronic. Mechanical yg basic la, manakala electronic kdg2 ada mcm2 function mcm boleh map boost ikut rpm, lagi byk preset setting dpd mechanical etc2, cthnya set boost rendah bila bini nak drive ke or jln licin ke, then 1 lagi setting utk high boost bila kita bawak sendiri or hujung minggu or ada schumacher wannabe cucuk kat belakang tu.
        Kalau ECU ada boost cut, bila pakai boost controller kalau lebih boost level tertentu kena pakai boost cut jugak utk elak ECU block higher boost tu.
        Last edited by tyco; 27-10-05, 09:40 AM.

        Comment


        • #5
          Re: BOOST......boostcut, boost controller...

          tq.
          Hang kat penang kan..??? kat mana nak cari SAFC memurah..?? Janji condition pada tahap boleh guna.

          satu lagi.........pada kebiasaanya (katakan) apabila kita set boost pada 0.7 bar, apabila keta tekan pedal minyak boost meter akan menunjukkan pada takat 0.7 bar saje kan ? Ia tidak akan pergi lebih atau kurang. Betul ke...?

          Bagaimana pula jika (katakan) pedal minyak ditekan secara mengejut sehingga ke lantai pada 3rd gear, apa terjadi pada bacaan boost meter..??

          mintak mahap le, banyak tanya.

          Comment


          • #6
            Re: BOOST......boostcut, boost controller...

            aiyorrr.....tyco menjelma...tq

            Saya dah lama tak masuk sini.....kekadang bila dah ada benda nak tanya jadi sini le tempatnya. Tak salah kan..??

            Comment


            • #7
              Re: BOOST......boostcut, boost controller...

              Originally posted by tiextri
              tq.
              Hang kat penang kan..??? kat mana nak cari SAFC memurah..?? Janji condition pada tahap boleh guna.

              satu lagi.........pada kebiasaanya (katakan) apabila kita set boost pada 0.7 bar, apabila keta tekan pedal minyak boost meter akan menunjukkan pada takat 0.7 bar saje kan ? Ia tidak akan pergi lebih atau kurang. Betul ke...?

              Bagaimana pula jika (katakan) pedal minyak ditekan secara mengejut sehingga ke lantai pada 3rd gear, apa terjadi pada bacaan boost meter..??

              mintak mahap le, banyak tanya.
              Dia boleh kurang tapi nak pegi lebih tu, jarang2 le. Bergantung kpd exhaust gas yg kita generate le, kalau pd cruising speed, rpm rendah je, tak de le ada exhaust gas byk utk gerakkan turbine>naikkan boost sampai 0.7, so rendah tu boleh le.
              Tinggi pun boleh, tapi pd kes2 tertentu saja. Secara umum: tak naik le lebih tinggi. Kes2 tertentu: mcm kdg2 kalau pakai boost controller yg tak berapa elok, then boost boleh naik tinggi dpd sepatutnya then turun balik ke preset level.

              Comment


              • #8
                Re: BOOST......boostcut, boost controller...

                Yang soalan no. 2 tu..??? Bila saya tekan pedal minyak dalam 3rd gear, boost naik sampai 0.9 bar (max) tp bila sampai je 0.9 tiba-tiba jarum boost meter drop dan enjin pon jadi sempot.

                Kenape ye...? memang macam tu ke..???

                Comment


                • #9
                  Re: BOOST......boostcut, boost controller...

                  set boost mcm mana? Guna boost controller ke atau tu mmg standard setting i.e tak kacau apa2?

                  Antara sebab2nya:
                  -boost spike- sebab boost controller tak ngam skit, so dia tak boleh bleed boost secara efficient, tu yg jadi boost spike. Kalau mechanical seelok2nya ball-bearing type bleed valve.
                  -kalau standard, tak pernah kacau apa2: check pd wastegate, samada spring tension, or wastegate hose.
                  -semput tu, mcm mana? enjin putus ke? Antara possibility ialah boost cut pd ecu, tapi dia semput bila boost lari lebih dpd sepatutnya la, kalau tak lebih dia ok mcm biasa, so bila jatuh 0.7 dia tak sepatutnya semput lagi dah. Keduanya, timing dah diretard antara sebabnya jadi knocking etc2, tapi lepas masa tertentu ecu tu reset balik pd timing asal bila dia tak detect problem signal.

                  Comment


                  • #10
                    Re: BOOST......boostcut, boost controller...

                    TQ

                    Boost controller = tulang ikan tu.

                    Bila nak main boost, saya kena berhati -hati tekan pedal minyak. Bila sampai lebih kurang 0.6 bar, saya kena hold. Biar rpm naik. Tapi bila tertekan pedal minyak lebih, jarum boost meter sampai saje 0.7 dan terus jatuh ke bawah, enjin speed pon sama drop/sempot.

                    Jarum boost meter naik dengan kadar yang laju. Tekan je pedal mintak mendadak naik. Tapi tak boleh 'hold' pada 0.7 bar.

                    TQ

                    Comment


                    • #11
                      Re: BOOST......boostcut, boost controller...

                      hurm.....tiextri..ko enjin apa ek?

                      kawan aku ada jadi kes cam ni.....

                      kes 1... enjin daihatsu....l2s lah...kena peram minyak.....check punya check...std boost controller rosak.... so...buang terus..tak pakai....


                      kes 2...enjin mitsu.... evo lah.....computer box dia weng....try swap ngan member..ok...so..dia gi beli lain...

                      Comment


                      • #12
                        Re: BOOST......boostcut, boost controller...

                        b8t 180

                        mcm keter turbo yang lain, pandai 'hold' boost...halamak.....

                        Comment


                        • #13
                          Re: BOOST......boostcut, boost controller...

                          berapa boost selalu dia naik kalau lagi tinggi dpd 0.7? Dia naik lebih dpd 0.7 pastu dia turun balik ke 0.7 tak? Kalau turun balik, tu classic tanda2 boost spike. Culprit? samada boost controller, atau hose ke boost controller-wastegate panjang, atau wastegate hose problem mcm bocor, clamp tak ketat, terlipat/tertekan, etc2.

                          Bila tkn minyak lebih, confirm 0.7 ke atau tinggi lagi? Kalau tinggi, berapa tinggi? Possibility: boost cut, ecu retard timing sebab knocking, etc2. Ada buat dyno tak utk detect knocking, A/F ratio etc2 pd high boost? Fuel supply OK tak?
                          Last edited by tyco; 27-10-05, 12:17 PM.

                          Comment


                          • #14
                            Re: BOOST......boostcut, boost controller...

                            terima kasih. Nanti saya akan chek apa yang Tyco katakan tu.


                            Tadi saya beritahu "katakan" 0.7 bar, sebenarnya boost yang telah disetkan adalah pada 1.0 bar. Memang mudah/cepat untuk dapatkan bacaan pada 1.0 bar dalam mana-mana gear sekalipun. Yang masalahnya bila sampai je 1.0, automatik jarum bacaan akan jatuh terus termasuk sekali kereta jadi semput. Setahu saya, bila dah sampai 1.0 bar sepatutnya ia boleh hold sehingga tahap mana rpm kita mahu, kan ?

                            Bila terjadi macam tu, saya kena tekan pedal semula perlahan-lahan. Kereta terasa tersengguk-sengguk. Bila dah boleh 'cover' semula, ok lah.

                            Bila tekan minyak lebih, comfirm akan sampai 1.0 bar. Dimana-mana kedudukan gear sekalipon.

                            Comment


                            • #15
                              Re: BOOST......boostcut, boost controller...

                              aaa..bila cakap 1 bar then baru clear skit, apa le tiextri.
                              Patutnya boleh, tapi bersyarat. Syaratnya: alat yg digunakan utk control boost tu efficient. Kalau tak, dia jadi boost spike. Camni maknanya kita rasa kita dah set pd 1, tapi sebenarnya dia naik lebih dpd 1 bar, then samada fuel sangkut pd >1bar (injector,pump, etc2) atau fuel cut/boost cut jadi sebab capai tahap yg ecu akan cut-off. Then keta sangkut2 and boost jatuh <1bar balik. Kalau sebab boost controller & boost cut/fuel cut, solutionnya: cari boost controller lagi bagus(samada mechanical: ball-bearing type or electronic) + fuel cut/boost cut/piggy-back ecu/programmable ecu/re-chipped ecu etc2.
                              Hose dari turbo ke boost controller ke wastegate tu pendek mcm asal or panjang? Check leak pd hose tu gak. Then check fuel mixture dan make sure takde knocking jadi bila max boost tu, takut sebab knocking keta semput2 sebab ecu retard timing.
                              Last edited by tyco; 27-10-05, 01:17 PM.

                              Comment

                              Working...
                              X