Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

pokok /tanaman pagar

Page Title Module
Move Remove Collapse
This topic is closed.
X
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pokok /tanaman pagar

    assalamualaikum dan salamsejahtera..
    mintak pendapat kawan ..rumah saya corner lot..tapi saya takde baget nak buat tembok..setakat ni pagar dawai yg kaler hijau tu je la..kos agak2 dalam rm10k utk bina tembok.so saya tak bercadang untuk buat tembok.masalahnya rumah saya betul2 terletak di tepi jalan besar..tak privasi la..

    ada apa2 cadangan untuk tanam pokok apa yang sesuai dijadikan tanaman pagar yek..at least kalo kami nak duduk2 di luar tu takla risau sangat orang kurang nampak hehe lagi satu,bahaya jugak sebab kalo bukak sliding door,nampak la isi rumah..kang ada jugak yg berminat nak rembat hehe

  • #2
    Re: pokok /tanaman pagar

    option 1.. tumbuhan menjalar... cth, kacang botol, peria, kacang panjang dan akar raja..

    option 2.. tumbuhan dedaun... cth, buluh cina, buluh cina dan tulips...

    Comment


    • #3
      Re: pokok /tanaman pagar

      buluh cina tu macam menarik..nanti nak google dulu.tulips?tahan ke?hehe tq tq..

      Comment


      • #4
        Re: pokok /tanaman pagar

        pokok siantan / jenjarum
        pokok teh (ala bkn yg bole minom tu)

        Comment


        • #5
          Re: pokok /tanaman pagar

          Originally posted by meor View Post
          pokok siantan / jenjarum
          pokok teh (ala bkn yg bole minom tu)
          meor... jenjarum = exora kan?.. dah ada dlm list aku tue.. tapi bukan utk cover pagar.. buat tutup bumi....

          Comment


          • #6
            Re: pokok /tanaman pagar

            Originally posted by Oris View Post
            meor... jenjarum = exora kan?.. dah ada dlm list aku tue.. tapi bukan utk cover pagar.. buat tutup bumi....
            aik
            sape yg tanye sebona eh?
            yg TS tanye pokok ape yg sesuai utk ganti pagar (bkn nk cover pagar)

            yep jenjarum = exora

            selain pokok teh tu, lagi satu pokok bunga kertas
            yg ni municipal pon selalu guna utk hias jalan
            bese tengok dorang trim jadi bentuk pagar (or bulat or bentuk kuda laut)

            Comment


            • #7
              Re: pokok /tanaman pagar

              Originally posted by meor View Post
              aik
              sape yg tanye sebona eh?
              yg TS tanye pokok ape yg sesuai utk ganti pagar (bkn nk cover pagar)

              yep jenjarum = exora



              selain pokok teh tu, lagi satu pokok bunga kertas
              yg ni municipal pon selalu guna utk hias jalan
              bese tengok dorang trim jadi bentuk pagar (or bulat or bentuk kuda laut)
              saje nak double kompom... exora ni ada dua jenis.. satu daun besar.. satu daun kecik.. den rasa yg daun besar utk cover pagar.. yg daun kecik utk tutup bumi... info nieh..info.. catit tau..

              Comment


              • #8
                Re: pokok /tanaman pagar

                dah tengok dah buluh cina tu...ingatkan buluh betul hehe rupenye lain..agak2 pokok gitu mudah idup tak?jangkamasa nak membesar tu?any idea?
                exora pon satu idea yang menarik..yang biasa nampak exora daun kecik..daun beso jarang nampak..

                yg daun teh tu pon biasa dengar jugak..tq for the idea ..
                what about pokok kelapa yg pendek n kecik tu?agak2 kalo ditanam sepanjang pagar tu,elok tak hehe..sessuai tak agak2nye?

                Comment


                • #9
                  Re: pokok /tanaman pagar

                  cheyant: so apa yg awk guna/tanam utk pagar tu? ada gambar kalu kasik letak sini...bleh saya tiru

                  Comment


                  • #10
                    Re: pokok /tanaman pagar

                    what about pokok kelapa yg pendek n kecik tu?agak2 kalo ditanam sepanjang pagar tu,elok tak hehe..sessuai tak agak2nye?
                    Tanaman untuk halaman rumah kena sesuai dengan keluasan halaman rumah tu sendiri.
                    Kalau sempit, tak sesuai la nak tanam pokok besar-besar.
                    Nanti takleh nak duduk-duduk kat laman, sebab penuh dengan pokok aje.

                    Pokok kelapa yang pendek tu sesuai untuk halaman rumah yang luas..baru cantik.
                    Kalau sempit dan kecik, tak sesuai...

                    Just my seposen jugak

                    Comment


                    • #11
                      Re: pokok /tanaman pagar

                      tanam pokok roselle pun ok gak. pokok dia agak merimbun. jadi ada privasi sikit. buah dia boleh buat air. pucuk dia boleh makan kot (selalu ada nampak kat kedai sayur india). tapi pasal dia rimbun...nyamuk agak suka menumpang teduh.

                      tanam pinang merah pun cantik. tapi anai2 suka kat pokok ni.

                      pokok bunga kertas ok gak. kalau nak dia cepat tinggi...siram banyak air...nanti akan keluar sulur air yang panjang. lepas tiga tahun...kalau cukup baja...batangnya akan besar. boleh gali dan letak dalam pasu besar. cantik ooo. silap2 cina nursery yg selalu bawak lori jual bunga tu nak beli dari kita. cuma kekurangannya...dia ada duri. kalau tanam dalam pagar...agak merbahaya utk budak2 kecik.

                      tanam serai pun ok gak. tapi jangan tanam serai kampung...kecik. tanam serai bandar. dia boleh naik setinggi semeter setengah (kalau cukup baja dan air). cukup lapan bulan , boleh gali dan jual. privasi dapat ...duit dapat. tanam dia senang je...gembur kan tanah sikit. pas tu baringkan sebatang2 dalam jarak sejengkal antara satu sama lain. hadapkan ia ke arah kiblat. then kambus dengan tanah sikit. jangan tanam dalam sangat...nanti dia lambat hidup dan susah nak gali.

                      tanam bunga raya pun boleh. tapi bukan yang bunga ken\bangsaan tu. gi nurseri...cari u\yang turun dari cameron punya. bunga dia besar2. ada merah, pink, kuning. cantik....pokok dia boleh membesar sama tinggi dengan kita. kalau cukup air dan baja...bunga dia keluar tiap2 hari.

                      Comment


                      • #12
                        Re: pokok /tanaman pagar

                        klu pokok ubi kayu ok jugak..kompem naek tinggi pastu klu xnak bleh cantas makan jer ler ubi tu...just pendapat jer..

                        Comment


                        • #13
                          Re: pokok /tanaman pagar

                          pokok tanduk rusa pon cantek. tak baper tinggi n kembang plak tu................... green

                          Comment

                          Working...
                          X