Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

Pagar / Petua masuk ke rumah baru

Page Title Module
Move Remove Collapse
This topic is closed.
X
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pagar / Petua masuk ke rumah baru

    Salam, agak2 apa lagi nak dibuat kalau nak masuk ke rumah baru. Saja nak beringat sebelum terlambat. Apa pendapat korang terutama pasal pagar-memagar ni...

    1. Azan
    Melaungkan azan ketika pertama kali masuk opis/umah baru. Ia juga baik bg bangunan yg telah lama ditinggalkan dan tidak dihuni oleh saper2...
    Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan (premis/umah) itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yg dikenali sbgai Al-'Ammar) yg suka tinggal di umah yg tidak berpenghuni.

    2. membaca surah Al-Baqarah
    Sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Rasululuuah s.a.w. bersabda yg bermaksud;
    "jgn lah kamu jadikan rumahmu spt kubur (hanya utk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah."

    3. Banyakkan solat dan membaca Al-Quran
    Dlm sebuah hadis lain pula, Rasulullah s.a.w. juga menggalakkan agar kita memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran di dalam rumah atau bangunan yang baru diduduki. Baginda bersabda yg bermaksud;
    "Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran." (hadis riwayat Al-Baihaqi)

    4. Baca Surah yassin, Al-Fatihah dan Al-Ikhlas
    Amalkan membaca surah Yassin setiap malam terutamanya tujuh malam pertama anda menduduki rumah atau bangunan. Baca juga surah Al-Fatihah sebanyak satu kali, surah Al-Ikhlas 3 kali, elawat ke atas nabi senayak 7 kali, ayat Kursi sekali, tetapi di ayat terakhir bacalah sebanyak 7 kali.

    5. Pagar rumah cara Islam.
    Perbuatan memagar rumah dengan menanam atau menggantung sesuatu di penjuru atau sudut2 tertentu di rumah atau bangunan yg diduduki dgn kepercayaan bhw benda tersebut akan menjaga dan memelihara keselamatan penghuninya adalah perbuatan yang bertentangan di sisi Islam. Bgmanapu ada cara yg dibolehkan dan digalakkan mengikut ajaran Islam. Caranya dengan 'memagar rumah' dengan merenjis air yassin di sekeliling rumah. Ikut panduan berikut; ambil air kemudian baca surah Al-Fatihah, ayat Kursi, Surah 3 Kul (Al-Ikhlas, Al-Falaq dan Al-Nas). kemudian tiup ke dalam air tersebut perlahan2 hingga habis nafas. Setelah itu, jirus dan renjiskan air tersebut ke setiap penjuru rumah dengan mulai dengan penjuru yg terletak di sebelah kanan dan penjuru seterusnya mengikut arah berlawanan jarum jam.
    walahualam.
    http://masswan.blogspot.com/2007/11/...umah-baru.html

  • #2
    Re: Pagar / Petua masuk ke rumah baru

    terjumpa masa google...mungkin bermanfaat untuk dikongsi..

    Aku pon pernah lah terjadi dalam family.. kat makcik aku.. kene sihir.. then aku yg kena jaga makcik aku.. so ade la sedikit perbualan dengan makhluk itu.. tapi aku di bohong oleh makhluk itu.. time tu aku takde la tahu sgt tentang makhluk ni.

    setelah aku dengar ceramah dari ceramahIslam dan pernah pigi seminar tentang jin .. aku baru paham jgn percaya kata2 makluk tu 99% bohong 1% je betul.. iaitu time ade perawat merawat dan dia menjerit SAKIT ... SAKIT .. ah itu je yg btol..

    so kat sini aku bagi ilmu untuk di kongsi bersama TQ

    Menangani Tipu Helah Makhluk Halus
    Ayat2 di bawah ini di susun oleh Rahim bin Md. Salleh atas keizinan Ustaz Prof Dr Ustaz Jumadi Mustar

    Ayat Ruqyah

    Pesakit mula-mula baca
    1) Al-Isti'adzah, kemudian bacalah
    2) Wala haula wala kuuwata illa billahill aliyil azhim
    3) Bismillaa-hil ladzii laa yadurru ma asmihii shai'un fil ardi wa laa fis samaa-i-wahuwas samii-'ul-aliim 3x
    4) A'u-dzu-bikalimaa-til-laa-hit-taam-maati minsh-sharri maa kholaq 3x

    Kemudian baca ayat ayat Ruqyah:-

    1) Surah Al-Fatihah ayat 1 - 7
    2) Surah Al-Baqarah ayat 1 - 5
    3) Surah A-Baqarah ayat 102 di ulang sebanyak 7x
    4) Surah Al-Baqarah ayat 163 - 164
    5) Surah Al-Baqarah ayat 255
    6) Surah Al-Baqarah ayat 285 - 286
    7) Surah Aali-Imraan ayat 18 - 19
    Surah Al-'Araf ayat 54 - 56
    9) Surah Al-A'raaf ayat 117 - 122 di ulang sebanyak 7 x kemudian ayat 120 di ulang sebanyak 30x secara bersendirian
    10) Surah Yunus ayat 81 - 82 di ulang 7 x, selepas itu di ulang ayat innallaha sayub tiluh sebanyak 7x bersendirian
    11) Surah Taha ayat 69 di ulang 7x
    12) Surah Al-Mukminin ayat 115 - 118
    13) Surah As-Soffaat ayat 1 - 10
    14) Surah Al-Ahqaaf ayat 29 - 32 ulang ayat pendek ini 7 x - yakau manaa ajiibuu daiyallah
    15) Surah Ar-Rahman ayat 33 - 36
    16) Surah Al-Hasyr ayat 21 - 24
    17) Surah Al-Jin ayat 1 - 9
    1 Surah Al-Ikhlas
    19) Surah Al-Falaq, di ulang surah ini 9 x
    20) Surah An-Naas

    Ayat-ayat Wirid Mangsa Sihir:

    1) Surah Yunus ayat 80 - 81
    2) Surah Al-A'raf ayat 117 - 121
    3) Surah Taha ayat 67 - 70
    4) Surah Al-Furqan ayat 32
    5) Surah Anbiya' ayat 70
    6) Surah An-Nur ayat 39
    7) Surah Al-Israk ayat 81
    Surah Fussilat ayat 42
    9) Surah Fatir ayat 10
    10) Surah Anbiya ayat 18
    11) Surah Al-A'raf ayat 18
    12) Surah Kahfi ayat 98
    13) Surah Taha ayat 69
    14) Surah Al-Falaq

    Ayat-ayat Wirid Mangsa Hasad :

    1) Surah Al Fatehah 7 x
    2) Ayat Kursi 7 x
    3) Surah Mulk 1 x
    4) Surah Al-Qalam 7 x (ayat 51)
    5) Ayat 3 Qul 7 X

    Ayat-ayat Azab

    1) Al-Baqarah surah 2 : ayat 206
    2) Al Maidah surah 5 : ayat 33 - 37
    3) An Nisa' - surah 4 : ayat 166 - 169
    4) Al Anfal - surah 8 : ayat 9 - 14
    5) Al Isra' - surah 17 : ayat 110 - 111
    6) Al Hijr - surah 15 : ayat 16 - 18
    7) Al Anbiya' - surah 21 : ayat 70
    As Saffat - surah 37 : ayat 1 - 10
    9) Ad Dukhan - surah 44 : ayat 43 - 50
    10) Al Jathiya - surah 45 : ayat 7 - 11
    11) Al Ahqaf - surah 46 : ayat 29 - 34
    12) Ar Rahman - surah 55 : ayat 32 - 44
    13) Al Haqqah - surah 69 : ayat 25 - 37
    14) Al Buruj - surah 85
    15) Al A'la - surah 87
    16) Az Zalzalah - surah 99
    17) An Nasr - surah 110

    Ayat-ayat Shifa'

    1) At Taubah - surah 9 : ayat 14 - 15
    2) Yunus - surah 10 : ayat 57
    3) An Nahl - surah 16 : ayat 67 - 69
    4) Al Isra' - surah 17 : ayat 82
    5) As Syu'ara - surah 26 : ayat 75 - 80
    6) Al Fushilat - surah 41 : ayat 44

    Pesakit yang tidak mampu membaca ayat2 ruqyah keseluruhannya atau yang tidak dapat membaca Al-Quran dengan baik cukup mengamalkan doa2 dan zikir di bawah ini sebagai perisai untuk dirinya :

    1) Baca doa ini setiap selepas solat subuh dan solat asar:

    A'u-dzu-bikalimaa-til-laa-hit-taam-maati minsh-sharri maa kholaq 3x
    Aku berlindung dengan kalimah2 (ayat) Allah yang sempurna dari semua kejahatan yang di ciptakan-Nya.

    2) dan doa ini

    Bismillaa-hil ladzii laa yadurru ma asmihii shai'un fil ardi wa laa fis samaa-i-wahuwas samii-'ul-aliim 3x
    Dengan nama Allah yang dengan-Nya segala sesuatu yang ada dibumi dan langit tidak sekali2 akan membahayakan. Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

    3) dan zikir ini 100x pagi (lepas subuh) dan petang (lepas asar atau magrib)

    Laa ilahaa illaulaah wahdahu laa shariika lah lahul mulku walahul hamdu wahuwa' alaa kulli shai-inq-qodiir. 100x
    Tiada tuhan selain Allah Yang Maha Esa, tiada sekutu bagiNya hanya Allah yang mempunyai semua kerajaan dan semua puji2an dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu.

    Selain doa di atas baca Ayat Kursi 313 x sekali gus dan banyakkan baca Tasbih Nabi Yunus

    Laa ilaaha illa anta subhaanaka innii kuntu minadh-zhaalimiin
    Tiada tuhan yang di sembah melainkan Allah, Maha Suci Engkau, akulah orang yang membuat zalim atas diriku.

    Kalau tak dapat membaca kerana gangguan terlalu kuat, boleh juga pasang CD ayat ruqyah dan ayat shifa, pasangkan di rumah dan konsentrasi sambil pejamkan mata. Jika keadaan sukar di kawal, saudari bacakan ayat kursi 70 x di dalam botol berisi air dan suruhlah suami minum sambil niat supaya Allah sembuhkannya, tetapi air itu jangan di tambah jika habis, buatlah yang baru. Selain pada itu bacalah Al-Fatehah 70 x dan Al Baqarah selama 40 hari, inshallah keadaan akan lebih baik......

    4 pintu besar untuk jin memasuki tubuh manusia

    1) Terlalu marah
    2) Terlalu gembira
    3) Terlalu sedih
    4) Nafsu syahwat terlalu kuat

    Credit to Forum.cari n CeramahIslam.com
    http://www.carigold.com/portal/forum...hp/t-7028.html

    Comment


    • #3
      Re: Pagar / Petua masuk ke rumah baru

      ni bukan tahyul la...betul2 punye..nak tau sama ada rumah tu lama dibiarkan atau dikosongkan senang je, setiap petang time nak maghrib korang akan bau kambing yg kuat. kuat giler bau nye..padahal korg duduk kat taman perumahan nih. pakcik aku wat mcm cara no.5 grindcore tapi air yasin tu dicampur juga dgn garam.pastu renjis keliling luar rumah dan dalam rumah.

      Comment


      • #4
        Re: Pagar / Petua masuk ke rumah baru

        Cara pagar rumah tuh aku penah tgk jiran aku buat.
        Dia pagar rumah bukan le sebab ade bau kambing ke hape ke..
        Tapi sebab anak kecik die (baby lagi) selalu xleh tido malam.
        Kesian aku tgk budak tuh.

        Alhamdulillah lepas buat cara no5 tuh, jiran aku kata anak die dah x nangis malam dah.
        Kalau nangis pun sebab nak susu je....

        Ade cara2 lain ke?

        Comment


        • #5
          Re: Pagar / Petua masuk ke rumah baru

          Originally posted by ayap View Post
          ni bukan tahyul la...betul2 punye..nak tau sama ada rumah tu lama dibiarkan atau dikosongkan senang je, setiap petang time nak maghrib korang akan bau kambing yg kuat. kuat giler bau nye..padahal korg duduk kat taman perumahan nih. pakcik aku wat mcm cara no.5 grindcore tapi air yasin tu dicampur juga dgn garam.pastu renjis keliling luar rumah dan dalam rumah.
          aku pun tak pasti...nak tergelak pun atau seram bila baca post ni
          kenapa mesti bau kambing?

          Beberapa hadis & petua nak masuk rumah...daripada Forum Rawatan Sihir

          Do’a masuk rumah:
          Imam Muslim dalam Shahihnya meriwayatkan, bahwasanya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
          “Jika seorang laki-laki masuk ke dalam rumahnya kemudian menyebut nama Allah Ta’ala ketika dia masuk dan ketika makan, setan berkata: “Kamu tidak punya (jatah) tempat tidur dan tidak pula (jatah) makan di sini”. Dan jika ia masuk dan tidak menyebut nama Allah ketika ia masuk, maka setan berkata: “Kamu mendapatkan (jatah) tempat tidur”. Dan jika tidak menyebut nama Allah ketika makan, setan berkata: “Kamu mendapat (jatah) tempat tidur dan makan”.”
          Hadits riwayat Imam Ahmad, Al-Musnad, 3/346 dan Muslim, 3/1599

          Do’a keluar rumah:
          Dalam Sunan, Abu Daud meriwayatkan bahwasanya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:“Jika seorang laki-laki keluar dari rumahnya kemudian mengatakan: “Dengan Nama Allah, aku bertawakkal (menggantungkan diri) kepada Allah, tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah”, niscaya akan dikatakan kepadanya: “Cukuplah bagimu, engkau telah diberi petunjuk, engkau telah dicukupi dan dijaga “, sehingga setan menyingkir daripadanya. Lalu setan lain berkata kepadanya: “Bagaimana kamu dapat (menggoda) laki-laki yang telah ditunjuki, dicukupi dan dijaga?”.”
          Hadits riwayat Abu Daud no. 5095, At-Tirmidzi No. 3426. Dalam Shahihul Jami’, hadits no. 499.

          Siwak:Dalam Shahihnya, Imam Muslim meriwayatkan dari Aisyah radhiyallah ‘anha, bahwasanya ia berkata:
          “Bahwasanya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam jika masuk rumahnya beliau memulai dengan siwak”.
          Shahih Muslim, kitab Ath-Thaharah, bab 15, no. 44.

          Nasehat (7):
          Rutin Membaca Surat Al-Baqarah di Rumah untuk Mengusir Setan.
          Hadits-hadits dalam hal ini di antaranya: Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
          “Janganlah kalian jadikan rumah-rumah kalian sebagai kuburan! Sesungguhnya setan lari dari rumah yang dibacakan di dalamnya

          surat Al-Baqarah”.
          Shahih Muslim, cet.Abdul Baqi, 1/539

          Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Bacalah surat Al-Baqarah di rumah-rumah kalian, karena sesungguhnya setan itu tidak masuk ke dalam rumah yang dibaca di dalamnya
          surat Al-Baqarah”.
          Hadits riwayat Al-Hakim di dalam Al-Mustadrak, 1/561; dan dalam Shahihul Jami ‘, hadits no.1170

          Tentang keutamaan dua ayat terakhir dari surat Al-Baqarah serta pengaruh membacanya bagi rumah, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:“Sesungguhnya Allah Ta’ala menulis suatu kitab sebelum Ia menciptakan langit dan bumi sekitar 2000 tahun, Ia berada di atas Arsy, dan menurunkan dua ayat penutup (terakhir) dari surat Al-Baqarah. Dan tidaklah setan mendekat rumah yang dibacakan di dalamnya kedua ayat tersebut selama tiga malam”. [nota AbgRamz - ??TIGA MALAM??]
          Hadits riwayat Imam Ahmad di dalam As-Sunnah 4/274 dan selainnya; dalam Shahihul Jami’ hadits no. 179
          http://www.rawatansihir.com/forum/fo...sts.asp?TID=96

          Comment

          Working...
          X