Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

Ubahsuai Rumah - Renovation

Page Title Module
Move Remove Collapse
This topic is closed.
X
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ubahsuai Rumah - Renovation

    Nak minta pandangan korang, yg ada pengalaman berapa harga kos ubahsuai rumah di dapur dlm lingkungan 18 x 7

    nak tanya juga berapa kos buat MOZEK ukuran 18 x 20

    sebab aku akan masuk rumah ni di PUCHONG hujung tahun ini


    Last edited by hhairiman; 24-01-05, 02:41 PM.

  • #2
    Re: Ubahsuai Rumah - Renovation

    saiz tak jadi hal...yg penting bajet....brape yg nak ko spent...5k...10k....15k...

    Comment


    • #3
      Re: Ubahsuai Rumah - Renovation

      pandangan aku...... yg biasa aku tengok kat taman aku........

      kalau saiz lebih kurang 10 x 20....... antara RM13-20k........ yg normalnya dalam RM 15k

      siap bilik air dan juga cabinet dapur (bawah sahaja).......

      kalau mozek 18 x 20 siap semuanya dalam RM1.5k.........

      apa yg aku sebutkan harga di melaka....... kalau lembah klang aku rasa, mahal lagi...... kat tempat aku harga kampung.... murah......

      Comment


      • #4
        Re: Ubahsuai Rumah - Renovation

        Originally posted by tiextri
        saiz tak jadi hal...yg penting bajet....brape yg nak ko spent...5k...10k....15k...

        aku bajet dlm lingkungan 10k
        kalau 5k cuma boleh buat lantai ajelah

        Comment


        • #5
          Re: Ubahsuai Rumah - Renovation

          Originally posted by mito7
          pandangan aku...... yg biasa aku tengok kat taman aku........

          kalau saiz lebih kurang 10 x 20....... antara RM13-20k........ yg normalnya dalam RM 15k

          siap bilik air dan juga cabinet dapur (bawah sahaja).......

          kalau mozek 18 x 20 siap semuanya dalam RM1.5k.........

          apa yg aku sebutkan harga di melaka....... kalau lembah klang aku rasa, mahal lagi...... kat tempat aku harga kampung.... murah......

          memang lembah kelang mahal sikit
          tapi harga anggaran saudara cukup munasabah

          Comment


          • #6
            Re: Ubahsuai Rumah - Renovation

            kawan aku buat RM12k untuk tambah dapur 20 x 10...... siap bilik air dan cabinet dapur (bawah)

            kontraktor pun org kampung sendiri.

            Comment


            • #7
              Re: Ubahsuai Rumah - Renovation

              mito, kalau nak simen lantai luar (porch) tak pasti berapa besar tapi lebey kurang utk letak 2 kereta bape budget ek?

              ada kontek org nak buat takl?

              Comment


              • #8
                Re: Ubahsuai Rumah - Renovation

                bukan apa...bila dah ada bajet (RM 10K)....SENANG untuk cari apa yang u mahu. (KEHENDAK U AS OWNER / PENYEDIA DUIT).

                kemudian baru masuk saiz yg u mahu.... 18' x 7' kan.
                yang ni tak tahu lagi samada termasuk dapur sedia ada or tambah terus tanpa usik dapur sediada.
                ataupun termasuk kelengkapan dapur.

                senang cerita.... rm 10k dah cukup tapi sederhana jela. itu pun depent sape yg nak buat.

                Comment


                • #9
                  Re: Ubahsuai Rumah - Renovation

                  Originally posted by wawaporeber
                  mito, kalau nak simen lantai luar (porch) tak pasti berapa besar tapi lebey kurang utk letak 2 kereta bape budget ek?

                  ada kontek org nak buat takl?
                  kalau setakat simen luar, murah je...... kalau saiz dalam 2 buah kereta punya park, dalam 7-10 beg simen je.......

                  harga simen 1 beg RM10.50....... ada tempat boleh dapat RM10 je...... maknanya, dalam lebih kurang RM100...... pasir dalam RM 50 je..... batu sikit, dalam RM 30....

                  lepas tu upah org buat....... 1 hari siap......

                  kalau upah 1 hari RM 100 pun...... semuanya sekali tak sampai pun RM 300......

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ubahsuai Rumah - Renovation

                    Tapi kalau nak letak keta tak ker nak pakai BRC mito? betul ker term BRC tuh...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ubahsuai Rumah - Renovation

                      18x7 bugjet dlm 10-12 k kut mozek lebih kurang pakai yang biasa nya 18x20
                      m/be lebih kurang 2000.
                      orang nak kontack pon ade
                      banyak kenal kontractor sebab me selalu ambil sub wiring kat dia orang

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ubahsuai Rumah - Renovation

                        tuan/puan. saya mempunyai pengalaman 5 tahun dengan pihak berkuasa tempatan (PBT) tentang prosedur dan permohonan kelulusan pelan bangunan. Saya menyediakan perkhidmatan dari konsultan rekabentuk dan prosedur permohonan pelan bangunan, kerja-kerja tambahan ubahsuaian, pelukis pelan dan permohonan ke PBT. (MBSA - shah alam, MPS - sepang, MPSJ - subang jaya, MBPJ - petaling jaya). Permohonan termasuk tambahan ubahsuaian rumah, kedai pejabat, kilang dan banglo. Hubungi saya untuk keterangan lanjut. terima kasih. ( haris - 0122282866 )

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ubahsuai Rumah - Renovation

                          dapur (18x7) = rm11,340
                          pemasangan 'tiles' 2'x2' (18x20) = rm3600

                          call sy haris 0122282866

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ubahsuai Rumah - Renovation

                            normal size utk carporch = 25'x20'

                            pemasangan tiles = rm3250

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ubahsuai Rumah - Renovation

                              Originally posted by wawaporeber View Post
                              mito, kalau nak simen lantai luar (porch) tak pasti berapa besar tapi lebey kurang utk letak 2 kereta bape budget ek?

                              ada kontek org nak buat takl?
                              Semalam saya buat reno utk car porch

                              Car porch area 22' X 23' (semua tile)
                              Ramp area 6' x 22' (bhgn tile 3' x 22')

                              Upah org RM800 (car porch, ramp + bilik stor + alihkan meter paip)

                              Brg2 (tak ingat naik giler)
                              Pasir 7 ela satu lori (RM55 seela) ~ RM400
                              Simen 13 beg (RM15 sebeg) ~ RM195
                              Batu kerikil RM50 seela
                              BRC RM28
                              polypaip dan penyambung~ RM50
                              Total ~ RM750

                              Tile RM1.80 sekeping heavy duty ~ RM1k
                              Grand TOTAL ~ RM2.5k
                              Design ada diamond dan corak, nanti dah siap saya uploadkan

                              Comment

                              Working...
                              X