Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

Adab dan doa selapas berkahwin

Page Title Module
Move Remove Collapse
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Adab dan doa selapas berkahwin

    Assalamualaikum sahabat2 sekelian...memandangkan lagi beberapa minggu aku nak berkahwin..jadi nak tanya la sahabat2 apakah amalan dan doa mengikut syariat Islam
    selepas berkahwin..?

  • #2
    Re: Adab dan doa selapas berkahwin

    ko nak amalan aper.................!!!
    spesific ler ckit

    Comment


    • #3
      Re: Adab dan doa selapas berkahwin

      cthnya macam doa..untuk dpt keredhaan Allah pada hubungan suami isteri..kekal bahagia hingga akhir hayat,,
      apa yang perlu aku bgtau isteri aku pada malam pertama..agar dia dengar cakap aku...

      Comment


      • #4
        Re: Adab dan doa selapas berkahwin

        Hangpa p kursus kawin kan. So bakal bini hang pun dah tau bila hangpa sah akad nikah, apa saya hang kata dia kena ikut asalkan ianya tak memudaratkan

        Comment


        • #5
          Re: Adab dan doa selapas berkahwin

          Originally posted by comot View Post
          Assalamualaikum sahabat2 sekelian...memandangkan lagi beberapa minggu aku nak berkahwin..jadi nak tanya la sahabat2 apakah amalan dan doa mengikut syariat Islam
          selepas berkahwin..?
          Sebelum bersama dengan isteri baca doa ini:

          "Allah humma Janib na syaitan. Wajannib Syaitana maa razak tana."

          Maksudnya: YA Allah, jauhilah kami dari syaitan dan jauhkan lah syaitan dari apa yang Engkau rezekikan kami"

          Bila masuk bilik nak jumpa isteri, bagi salam, salam tangan dan kucup dahi dia.

          Selepas akad nikah pulak, imam dah baca doa jadi ok la tu.

          Harap dapat membantu

          wallahualam
          tj

          Comment


          • #6
            Re: Adab dan doa selapas berkahwin

            kena ingatkan isteri, yg syurga isteri di bawah tapak kaki suami.
            SORGA suami ada kat isteri........................))) ni utk yg dak tawen jer

            Comment


            • #7
              Re: Adab dan doa selapas berkahwin

              Originally posted by northern View Post
              Hangpa p kursus kawin kan. So bakal bini hang pun dah tau bila hangpa sah akad nikah, apa saya hang kata dia kena ikut asalkan ianya tak memudaratkan
              Kursus tu mmg betul bg pengetahuan agama pada kita...tu sbg usaha..macam jugak belajar , tapi doa tu penting jugak bro...yg aku nak tau..mungkin ada
              doa-doa anjuran Nabi untuk kita memohon agar djauhkan musibah pada hubungan dan mintak bahagia..kekal selamanya..doa yang specific la bro,,

              Originally posted by Tok Janggut View Post
              Sebelum bersama dengan isteri baca doa ini:

              "Allah humma Janib na syaitan. Wajannib Syaitana maa razak tana."

              Maksudnya: YA Allah, jauhilah kami dari syaitan dan jauhkan lah syaitan dari apa yang Engkau rezekikan kami"

              Bila masuk bilik nak jumpa isteri, bagi salam, salam tangan dan kucup dahi dia.

              Selepas akad nikah pulak, imam dah baca doa jadi ok la tu.

              Harap dapat membantu

              wallahualam
              tj
              Ok terima kasih TJ..ni salah satu contoh yang aku maksudkan...

              Comment


              • #8
                Re: Adab dan doa selapas berkahwin

                Assalamualaikum..mengenai adab dan doa selepas nikah ni luas perbincangannya..ok tp eloklah dimulakan dengan majlis perkahwinan itu sendiri...bagaimana kita mengatur majlisnya..adakah berunsur maksiat didalam perkara yang baik?? maksudnya walimah @ kerja kawin tu elok tp hendaklah seluruh majlisnya elok..tp memang susah nak elakkan perkara bergitu..seperti karaoke,tepung tawar dll amalan yang merosakkan aqidah..

                jd dari perkara permulaan mcm ni perlu di jaga kerana untuk mendapat keredhaan Allah. Tanggungjawab sebagai suami dan Isteri perlulah diambil berat..didikan agama yang secukupnya diperlukan...suami perlu memimpin isteri dan isteri perlu menasihati suami..maka bila perasaan saling hormati ada maka tiada timbul perasaan yang tidak senang diantara suami dan isteri..

                Comment


                • #9
                  Re: Adab dan doa selapas berkahwin

                  doa berjima' tu...takde dinyatakan masa kursus kahwin (kes aku laa).
                  then, aku baca buku yang bos aku hadiahkan masa hari perkahwinan aku tempohari.
                  then baca bab rumahtangga dan bertemu dengan doa tersebut.

                  so, bagi menjawab soalan topik ini...doa itu adalah salah satu doa buat pasangan yang dah berkahwin.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Adab dan doa selapas berkahwin

                    Originally posted by hisyam View Post
                    Assalamualaikum..mengenai adab dan doa selepas nikah ni luas perbincangannya..ok tp eloklah dimulakan dengan majlis perkahwinan itu sendiri...bagaimana kita mengatur majlisnya..adakah berunsur maksiat didalam perkara yang baik?? maksudnya walimah @ kerja kawin tu elok tp hendaklah seluruh majlisnya elok..tp memang susah nak elakkan perkara bergitu..seperti karaoke,tepung tawar dll amalan yang merosakkan aqidah..

                    jd dari perkara permulaan mcm ni perlu di jaga kerana untuk mendapat keredhaan Allah. Tanggungjawab sebagai suami dan Isteri perlulah diambil berat..didikan agama yang secukupnya diperlukan...suami perlu memimpin isteri dan isteri perlu menasihati suami..maka bila perasaan saling hormati ada maka tiada timbul perasaan yang tidak senang diantara suami dan isteri..
                    Alhamdulillah..terima kasih atas nasihat...dan Alhamdulillah juga sebab saya hanya buat yang perlu sahaja..bakal isteri seorang ustazah jadi soal bersanding..
                    karaoke tu mmg dia tak mahu buat.termasuklah kerluarga dia....saya tanya kat sini sbb saya ni kurang ilmu nak dibandingka dengan dia, jadi dapat ilmu
                    kat sini boleh la saya amalkan..

                    Originally posted by luzirahs View Post
                    doa berjima' tu...takde dinyatakan masa kursus kahwin (kes aku laa).
                    then, aku baca buku yang bos aku hadiahkan masa hari perkahwinan aku tempohari.
                    then baca bab rumahtangga dan bertemu dengan doa tersebut.

                    so, bagi menjawab soalan topik ini...doa itu adalah salah satu doa buat pasangan yang dah berkahwin.
                    Ada tak doa tu dalam bahasa arab? ikut rumi ni takut tak kena pulak baris dia..heheh

                    Comment


                    • #11
                      Re: Adab dan doa selapas berkahwin

                      lihat di sini: http://www.mediafire.com/imageview.p...1uppmt&thumb=5

                      tj

                      Comment


                      • #12
                        Re: Adab dan doa selapas berkahwin

                        Originally posted by Tok Janggut View Post
                        Syukran Tok Janggut..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Adab dan doa selapas berkahwin

                          Originally posted by comot View Post


                          Ada tak doa tu dalam bahasa arab? ikut rumi ni takut tak kena pulak baris dia..heheh


                          Tidak menjadi masalah utk berdoa dlm bahasa yg kiter sendiri faham akan maksudnyer...

                          Selamat pengantin baru dan selamat berhari raya...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Adab dan doa selapas berkahwin

                            engkau carik buku permata yang hilang ada kot

                            Comment


                            • #15
                              Re: Adab dan doa selapas berkahwin

                              Terima kasih fosil..

                              ---------- kemaskini 12-11-10 02:21 PM ----------

                              hahaha...apsal ramai org sebut buku ni...apa pun Alhamdulillah dah selesai segalanya...

                              Comment

                              Working...
                              X