Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

Pegang Tafsir Al-Quran tanpa wudu

Page Title Module
Move Remove Collapse
This topic is closed.
X
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pegang Tafsir Al-Quran tanpa wudu

    Salam...

    Tumpang tanya..Apa hukumnya kalau kita pegang/baca tafsir Al-Quran tanpa dalam keadaan berwuduk?

    Sebab masa zaman belajar dulu ada ustaz tu suruh bawak Tafsir dalam kelas dia. Ikut dia kata Tafsir tak kisah samada pompuan dalam haid atau tidak dia masih boleh pegang dan baca.

    Kalau dalam haid pun blh pegang, kiranya tanpa wudu pun blh pegangla kan? Betulkan kalau silap.

    Saya masih musykil tentang perkara ini, sebab walaupun kitab tafsir ada terdapat bahasa melayu namun ayat2 Al-Quran still juga ada dlm tu. So, apa yg menyebabkan dia blh dipegang dlm keadaan haid?

    Kalau menurut ustaz tu tahap tafsir tu tak sama dgn Al-Quran sebenar. (saya lupa apa perkataan dia gunakan..camtula lebih kurang maknannya)

    Sesiapa yg ada pandangan atau jawapan terhadap perkara ini amat saya alukan. Terima kasih

  • #2
    Re: Pegang Tafsir Al-Quran tanpa wudu

    okay, yg aku taulah.. kalo kandungan rumi dia lebih banyak dari kandungan quran.. it's okay then..

    itulah pandangan, seingat aku dengan ilmu sekelumit yg biasa khilaf ini..

    Comment


    • #3
      Re: Pegang Tafsir Al-Quran tanpa wudu

      buku tafsir tu bukan ayat quran sepenuhnya
      so takpe

      Comment


      • #4
        Re: Pegang Tafsir Al-Quran tanpa wudu

        tafsir al-quran, tak berwudhu' takpe..
        dah sama macam kita pegang kitab fiqh.. kitab2 lama yg ada keratan ayat al-quran utk hukum tajwid.. dsb..
        tapi kalo berwudhu', tu lebih afdhal..

        Comment


        • #5
          Re: Pegang Tafsir Al-Quran tanpa wudu

          kalo bace yaa sin tanpa ada wuduk boleh tak...

          kat opis aku bulan ramadan ni, setiap jumaat pagi, kami baca yaa sin
          ada cakap tak yah ada wuduk pun takpe
          aku muskil la.... camne eh...
          Last edited by maz; 07-09-09, 08:21 AM.

          Comment


          • #6
            Re: Pegang Tafsir Al-Quran tanpa wudu

            Originally posted by maz View Post
            kalo bace yaa sin tanpa ada wuduk boleh tak...

            kat opis aku bulan ramadan ni, setiap jumaat pagi, kami baca yaa sin
            ada cakap tak yah ada wuduk pun takpe
            aku muskil la.... camne eh...
            baca yaasin mesti pegang quran kan?
            so, kena berwuduklah..

            Comment


            • #7
              Re: Pegang Tafsir Al-Quran tanpa wudu

              ada tak sumber2 sahih kena berwudhuk kalau nk pegang AQ?
              kalau dlm AQ sebut perbuatan wudhu' jika nak solat... almaidah : 6

              wallahu 'alam

              Comment


              • #8
                Re: Pegang Tafsir Al-Quran tanpa wudu

                Originally posted by teruteru_bozu View Post
                baca yaasin mesti pegang quran kan?
                so, kena berwuduklah..
                tak semestinya bace yaa sin kat quran
                ni surah yaa sin yg kecik2 tu
                yg mcm kat surau2 tu lah...
                sapa tau nas2 tu.. please...

                Comment


                • #9
                  Re: Pegang Tafsir Al-Quran tanpa wudu

                  Originally posted by maz View Post
                  tak semestinya bace yaa sin kat quran
                  ni surah yaa sin yg kecik2 tu
                  yg mcm kat surau2 tu lah...
                  sapa tau nas2 tu.. please...
                  oooooo..yg tu..aku pun x sure maz.
                  tpi aku..tetap amik wuduk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pegang Tafsir Al-Quran tanpa wudu

                    Originally posted by farezwani View Post
                    ada tak sumber2 sahih kena berwudhuk kalau nk pegang AQ?
                    kalau dlm AQ sebut perbuatan wudhu' jika nak solat... almaidah : 6

                    wallahu 'alam
                    Perdebatannya pada Waqiah : 79

                    "Tidak menyentuhnya melainkan mereka yang membersihkan diri"

                    http://al-ahkam.net/forum09/viewtopi...=27486&start=0

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pegang Tafsir Al-Quran tanpa wudu

                      disucikan tu kena faham maknanya juga...suci apa

                      org kite faham ISLAM ni mende yg magic2...sedangkan AQ tu real ALLAH turunkan dan penjelasannya amat nyata di MUKA BUMI ini...

                      Mksud ayat tu adalah hnya org yg faham AQ dan kehendak AQ je yg betul2 akan gunakan AQ tu...

                      Kalau AQ tu tak boleh diakses oleh akal manusia, apa gunanya ALLAH bg AQ kat kita?

                      Berbalik kpd kena berwudhu baru boleh sentuh AQ tu, itu yg buatkan umat 'ISLAM' xnak pegang AQ lgsung, alasan xde wudhu xleh nak pegang...
                      Last edited by farezwani; 07-09-09, 11:07 AM.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pegang Tafsir Al-Quran tanpa wudu

                        Originally posted by farezwani View Post
                        disucikan tu kena faham maknanya juga...suci apa
                        Dah baca ke belum link tu. Ayat AQ diperjelaskan dengan hadith.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pegang Tafsir Al-Quran tanpa wudu

                          isk.... bace punye baca punye baca soal jawab tu kan
                          aku terus terang dgn jujurnye mengaku
                          aku tak faham la
                          banyak beno perawi lah sanad apa ntah aku kurang mengerti la
                          nak ikut yg mana satu ni...
                          kang aku tafsir sendiri kang
                          salah kang... haaaa susah

                          bulih dop encik mnajem
                          bagi kata putus kat sini
                          1 ayat je

                          BOLEH / TAK BOLEH
                          bace quran tanpa wuduk....
                          yg ttg bace yaasin kecik2 tu plak camne?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pegang Tafsir Al-Quran tanpa wudu

                            soalan ni soalan berulang, TJ dah jawab:

                            http://bincang.net/forum/showpost.ph...43&postcount=3

                            Diharamkan memegang al quran (mushaf) dalam keadaan berjunub dan tidak suci. Sunat untuk berwuduk sewaktu hendak membaca al quran. Dibolehkan membawa al quran yang berbentuk tafsir (bukan mushaf) dalam keadaan tidak suci berdasarkan hadis hercules membaca surat nabi yang mengandungi ayat al quran (FIqh sunnah)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pegang Tafsir Al-Quran tanpa wudu

                              AQ yang fizikal tu mcm sebuah buku je...

                              kite bukan sembah buku

                              Comment

                              Working...
                              X