Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

Imam Syafie Mengharamkan Majlis Tahlil

Page Title Module
Move Remove Collapse
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Imam Syafie Mengharamkan Majlis Tahlil

    Seperti sabda Rasulullah:
    "Barangsapa mengada-adakan hal baru di dalam perkara yg tidak ada dalil di dalamnya, maka tertolak". (Diriwayatkan Bukhari & Muslim)

    "Barangsapa mengerjakan apa-apa tanpa adanya perintah dari kami, maka perbuatannya itu tertolak". (Diriwayatkan Muslim)

    "Hendaklah kalian semua mengikut sunnahku & sunnah Khulafa Ar-Rasyidin yg berpetunjuk setelahku. Berpegang teguhlah kepadanya & 'gigitlah ia dgn gigi geraham'. Jauhilah oleh kalian perkara-perkara baru, kerana semua perkara baru adalah bid'ah. dan setiap bid'ah adalah kesesatan". riwayatkan Ahmad, Abu Daud, At-Tarmidzi, dan Ibnu Majah)

    Dlm khutbah Jumaat, Rasulullah bersabda;
    "Amma ba'du, sesungguhnya sebaik-baik perkataan adalah Kitabullah, dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad; seburuk-buruk perkara adalah perkara2 baru, dan setiap bid'ah adalah kesesatan" (Diriwayatkan Muslim)

    "...Apa yg diberikan Rasul kpdmu maka terimalah dia. Dan apa yg dilarangnya bagimu maka tinggalkanlah..." (Al-Hasy: 7)

    "...Pada hari ini telah Ku-sempurnakan utk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kpdmu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridha Islam itu jadi adama bagimu... (Al-maidah: 3)

    Sabda Rasulullah: "Apabila mati seorg manusia, maka putuslah amalnya kecuali 3 perkara: (1) Sedekah jariah yg pernah dilakukannya, (2) Ilmu yg bermanfaat, (3) anak yg soleh yg mendoakannya." (Hadis riwayat Muslim)

    -----------------------------------------------------------------------
    Majlis kenduri arwah lebih dikenali dengan berkumpul beramai-ramai dengan hidangan jamuan (makanan) di rumah si Mati. Kebiasaannya diadakan sama ada pada hari kematian, dihari kedua, ketiga, ketujuh, keempat puluh, keseratus, setahun dan lebih dari itu bagi mereka yang fanatik kepada kepercayaan ini atau kepada si Mati. Malangnya mereka yang mengerjakan perbuatan ini tidak menyedari bahawa terdapat banyak fatwa-fatwa dari Imam Syafie rahimahullah dan para ulama besar dari kalangan yang bermazhab Syafie telah mengharamkan dan membid’ahkan perbuatan atau amalan yang menjadi tajuk perbincangan dalam tulisan ini.

    Di dalam kitab (اعانة الطالبين) juz 2. hlm. 146, tercatit pengharaman Imam Syafie rahimahullah tentang perkara yang disebutkan di atas sebagaimana ketegasan beliau dalam fatwanya:

    وَيَكْرَهُ اتِّخَاذُ الطَّعَامِ فِى الْيَوْمِ اْلاَوَّلِ وَالثَّالِث وَبَعْدَ اْلاُسْبُوْعِ وَنَقْلُ الطَّعَامِ اِلَى الْقُبُوْرِ

    “Dan dilarang (ditegah/makruh) menyediakan makanan pada hari pertama kematian, hari ketiga dan seterusnnya sesudah seminggu. Dilarang juga membawa makanan ke kuburan”.

    Imam Syafie dan jumhur ulama-ulama besar (ائمة العلماء الشافعية) yang berpegang kepada mazhab Syafie, dengan berlandaskan kepada hadis-hadis sahih, mereka memfatwakan bahawa yang sewajarnya menyediakan makanan untuk keluarga si Mati adalah jiran, kerabat si Mati atau orang yang datang menziarahi mayat, bukan keluarga (ahli si Mati) sebagaimana fatwa Imam Syafie:

    وَاُحِبُّ لِجِيْرَانِ الْمَيِّتِ اَوْذِيْ قَرَابَتِهِ اَنْ يَعْمَلُوْا لاَهْلِ الْمَيِّتِ فِىْ يَوْمِ يَمُوْتُ وَلَيْلَتِهِ طَعَامًا مَا يُشْبِعُهُمْ وَاِنَّ ذَلِكَ سُنَّةٌ.

    “Aku suka kalau jiran si Mati atau saudara mara si Mati menyediakan makanan untuk keluarga si Mati pada hari kematian dan malamnya sehingga mengenyangkan mereka. Sesungguhnya itulah amalan yang sunnah”.

    Fatwa Imam Syafie di atas ini adalah berdasarkan hadis sahih:

    قَالَ عَبْدُ اللهِ بْنِ جَعْفَرَ : لَمَّا جَاءَ نَعْيُ جَعْفَرِ حِيْنَ قُتِلَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اِصْنَعُوْا لآلِ جَعْفَرِ طَعَامًا فَقَدْ اَتَاهُمْ مَايُشْغِلُهُمْ . (حسنه الترمزى وصححه الحاكم)

    “Abdullah bin Ja’far berkata: Ketika tersebar tentang berita terbunuhnya Ja’far, Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam bersabda: Hendaklah kamu menyediakan makanan untuk keluarga Ja’far, mereka telah ditimpa keadaan yang menyebukkan (kesusahan)”.

    Dihasankan oleh at-Turmizi dan di sahihkan oleh al-Hakim.

    Menurut fatwa Imam Syafie, adalah haram mengadakan kenduri arwah dengan menikmati hidangan di rumah si Mati, terutama jika si Mati termasuk keluarga yang miskin, menanggung beban hutang, meninggalkan anak-anak yatim yang masih kecil dan waris si Mati mempunyai tanggungan perbelanjaan yang besar dan ramai. Tentunya tidak dipertikaikan bahawa makan harta anak-anak yatim hukumnya haram. Telah dinyatakan juga di dalam kitab (اعانة الطالبين) jld. 2. hlm. 146:

    وَقَالَ اَيْضًأ : وَيَكْرَهُ الضِّيَافَةُ مِنَ الطَّعَامِ مِنْ اَهْلِ الْمَيِّتِ لاَنَّهُ شَرَعَ فِى السُّرُوْرِ وَهِيَ بِدْعَةٌ

    “Imam Syafie berkata lagi: Dibenci bertetamu dengan persiapan makanan yang disediakan oleh ahli si Mati kerana ia adalah sesuatu yang keji dan ia adalah bid’ah”.

    Seterusnya di dalam kitab (اعانة الطالبين) juz. 2. hlm. 146 – 147, Imam Syafie rahimahullah berfatwa lagi:

    وِمِنَ الْبِدَعِ الْمُنْكَرَةِ الْمَكْرُوْهِ فَعْلُهُ مَا يَفْعَلُ النَّاسُ مِنَ الْوَحْشَةِ وَالْجَمْعِ وَاْلاَرْبِعِيْنَ بَلْ كَلُّ ذَلِكَ حَرَامٌ

    “Dan antara bid’ah yang mungkar ialah kebiasaan orang yang melahirkan rasa kesedihannya sambil berkumpul beramai-ramai melalui upacara (kenduri arwah) dihari keempat puluh (empat pulu harinya) pada hal semuanya ini adalah haram”.

    Ini bermakna mengadakan kenduri arwah (termasuk tahlilan dan yasinan beramai-ramai) dihari pertama kematian, dihari ketiga, dihari ketujuh, dihari keempat puluh, dihari keseratus, setelah setahun kematian dan dihari-hari seterusnya sebagaimana yang diamalkan oleh masyarakat Islam sekarang adalah perbuatan haram dan bid’ah menurut fatwa Imam Syafie. Oleh itu, mereka yang mendakwa bermazhab Syafie sewajarnya menghentikan perbuatan yang haram dan bid’ah ini sebagai mematuhi wasiat imam yang agung ini.

    Seterusnya terdapat dalam kitab yang sama (اعانة الطالبين) juz 2. hlm. 145-146, Mufti yang bermazhab Syafie al-Allamah Ahmad Zaini bin Dahlan rahimahullah menukil fatwa Imam Syafie yang menghukum bid’ah dan mengharamkan kenduri arwah:

    وَلاَ شَكَّ اَنَّ مَنْعَ النَّاسِ مِنْ هَذِهِ الْبِدْعَةِ الْمُنْكَرَةِ فِيْهِ اِحْيَاءٌ لِلسُّنَّةِ وَاِمَاتَةٌ لِلْبِدْعَةِ وَفَتْحٌ لِكَثِيْرٍ مِنْ اَبْوَابِ الْخَيْرِ وَغَلْقٌ لِكَثِيْرٍ مِنْ اَبْوَابِ الشَّرِّ ، فَاِنَّ النَّاسَ يَتَكَلَّفُوْنَ تَكَلُّفًا كَثِيْرًا يُؤَدِّيْ اِلَى اَنْ يَكُوْنَ ذَلِكَ الصُّنْعُ مُحَرَّمًا .

    “Dan tidak boleh diragukan lagi bahawa melarang (mencegah) manusia dari perbuatan bid’ah yang mungkar demi untuk menghidupkan sunnah dan mematikan (menghapuskan) bid’ah, membuka banyak pintu-pintu kebaikan dan menutup pintu-pintu keburukan dan (kalau dibiarkan bid’ah berterusan) orang-orang (awam) akan terdedah (kepada kejahatan) sehingga memaksa diri mereka melakukan perkara yang haram”.

    Kenduri arwah atau lebih dikenali dewasa ini sebagai majlis tahlilan, selamatan atau yasinan, ia dilakukan juga di perkuburan terutama dihari khaul .(خول) Amalan ini termasuk perbuatan yang amat dibenci, ditegah, diharamkan dan dibid’ahkan oleh Imam Syafie rahimahullah sebagaimana yang telah ditegaskan oleh beliau:

    مَا يَفْعَلُهُ النَّاسُ مِنَ اْلاِجْتَمَاعِ عِنْدَ اَهْلِ الْمَيِّتِ وَصُنْعِ الطَّعَامِ مِنَ الْبِدَعِ الْمُنْكَرَةِ

    “Apa yang diamalkan oleh manusia dengan berkumpul dirumah keluarga si mati dan menyediakan makanan adalah termasuk perbuatan bid’ah yang mungkar”. Lihat: اعانة الطالبين juz 2 hlm. 145.

    Di dalam kitab fikh (حاشية القليوبي) juz. 1 hlm. 353 atau di kitab قليوبى - عميرة) -(حاشيتان juz. 1 hlm. 414 dapat dinukil ketegasan Imam ar-Ramli rahimahullah yang mana beliau berkata:

    قَالَ شَيْخُنَا الرَّمْلِى : وَمِنَ الْبِدَعِ الْمُنْكَرَةِ الْمَكْرُوْهِ فِعْلُهَا كَمَا فِى الرَّوْضَةِ مَا يَفْعَلُهُ النَّاسُ مِمَّا يُسَمَّى الْكِفَارَةَ وَمِنْ صُنْعِ طَعَامِ للاِجْتَمَاعِ عَلَيْهِ قَبْلَ الْمَوْتِ اَوْبَعِدَهُ وَمِنَ الذَّبْحِ عَلَى الْقُبُوْرِ ، بَلْ كُلُّ ذَلِكَ حَرَامٌ اِنْ كَانَ مِنْ مَالٍ مَحْجُوْرٍ وَلَوْ مِنَ التَّركَةِ ، اَوْ مِنْ مَالِ مَيِّتٍ عَلَيْهِ دَيْنٌ وَتَرَتَّبَ عَلَيْهِ ضَرَرٌ اَوْ نَحْوُ ذَلِكَ.

    “Telah berkata Syeikh kita ar-Ramli: Antara perbuatan bid’ah yang mungkar jika dikerjakan ialah sebagaimana yang dijelaskan di dalam kitab “Ar-Raudah” iaitu mengerjakan amalan yang disebut “kaffarah” secara menghidangkan makanan agar dapat berkumpul di rumah si Mati sama sebelum atau sesudah kematian, termasuklah (bid’ah yang mungkar) penyembelihan untuk si Mati, malah yang demikian itu semuanya haram terutama jika sekiranya dari harta yang masih dipersengketakan walau sudah ditinggalkan oleh si Mati atau harta yang masih dalam hutang (belum dilunas) atau seumpamanya”.
    Di dalam kitab (الفقه على المذاهب الاربعة) jld.1 hlm. 539, ada dijelaskan bahawa:

    وَمِنَ الْبِدَعِ الْمَكْرُوْهَةِ مَا يَفْعَلُ الآن مِنْ ذَبْحِ الذَّبَائِحَ عِنْدَ خُرُوْجِ الْمَيِّتِ اَوْ عِنْدَ الْقَبْرِ وَاِعْدَادِ الطَّعَامِ مِمَّنْ يَجْتَمِعُ لِتَّعْزِيَةِ .

    “Termasuk bid’ah yang dibenci ialah apa yang menjadi amalan orang sekarang, iaitu menyembelih beberapa sembelihan ketika si Mati telah keluar dari rumah (telah dikebumikan). Ada yang melakukan sehingga kekuburan atau menyediakan makanan kepada sesiapa yang datang berkumpul untuk takziyah”.

    Kenduri arwah pada hakikatnya lebih merupakan tradisi dan kepercayaan untuk mengirim pahala bacaan fatihah atau menghadiahkan pahala melalui pembacaan al-Quran terutamanya surah yasin, zikir dan berdoa beramai-ramai yang ditujukan kepada arwah si Mati. Mungkin persoalan ini dianggap isu yang remeh, perkara furu', masalah cabang atau ranting oleh sebahagian masyarakat awam dan dilebih-lebihkan oleh kalangan mubtadi' (مبتدع) "pembuat atau aktivis bid'ah" sehingga amalan ini tidak mahu dipersoalkam oleh pengamalnya tentang haram dan tegahannya dari Imam Syafie rahimahullah dan para ulama yang bermazhab Syafie.

    Pada hakikatnya, amalan mengirim atau menghadiahkan pahala bacaan seperti yang dinyatakan di atas adalah persoalan besar yang melibatkan akidah dan ibadah. Wajib diketahui oleh setiap orang yang beriman bahawa masalah akidah dan ibadah tidak boleh dilakukan secara suka-suka (tanpa ada hujjah atau dalil dari Kitab Allah dan Sunnah RasulNya), tidak boleh berpandukan pada anggapan yang disangka baik lantaran ramainya masyarakat yang melakukannya, kerana Allah Subhanahu wa-Ta'ala telah memberi amaran yang tegas kepada mereka yang suka bertaqlid (meniru) perbuatan orang ramai yang tidak ada dalil atau suruhannya dari syara sebagaimana firmanNya:

    وَاِنْ تُطِعْ اَكْثَرَ مَنْ فِى اْلاَرْضِ يُضِلُّوْكَ عَنْ سَبِيْلِ اللهِ اِنْ يَّتَّبِعُوْنَ اِلاَّ الظَّنَّ وَاِنْ هُمْ اِلاَّ يَخْرُصُوْنَ

    "Dan jika kamu menuruti kebanyakan (majoriti) orang-orang yang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan diri kamu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanya mengikuti persangkaan belaka dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)".
    Al-An'am, 6:116.

    Begitu juga sesuatu amalan yang disangkakan ibadah sama ada yang dianggap wajib atau sunnah, maka ia tidak boleh ditentukan oleh akal atau hawa nafsu, antara amalan tersebut ialah amalan kenduri arwah (tahlilan atau yasinan) maka lantaran ramainya orang yang mengamalkan dan adanya unsur-unsur agama dalam amalan tersebut seperti bacaan al-Quran, zikir, doa dan sebagainya, maka kerananya dengan mudah diangkat dan dikategorikan sebagai ibadah. Sedangkan kita hanya dihalalkan mengikut dan mengamalkan apa yang benar-benar telah disyariatkan oleh al-Quran dan as-Sunnah jika ia dianggap sebagai ibadah sebagaimana firman Allah Azza wa-Jalla:

    ثُمَّ جَعَلْنَاكَ عَلَى شَرِيْعَةٍ مِنَ اْلاَمْرِ فَاتَّبِعْهَا وَلاَ تَتَّبِعْ اَهْوَاءَ الَّذِيْنَ لاَ يَعْلَمُوْنَ . اَنَّهُمْ لَنْ يُّغْنُوْا عَنْكَ مِنَ اللهِ شَيْئًا

    "Kemudian Kami jadikan kamu berada di atas suatu syariat (peraturan yang wajib ditaati) dalam urusan (agamamu) itu, maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui (orang jahil). Sesungguhnya mereka sekali-kali tidak akan dapat menolak diri kamu sedikitpun dari siksaan Allah".

    Al-Jasiyah, 45:18-19.

    Setiap amalan yang dianggap ibadah jika hanya berpandukan kepada andaian mengikut perkiraan akal fikiran, perasaan, keinginan hawa nafsu atau ramainya orang yang melakukan tanpa dirujuk terlebih dahulu kepada al-Quran, as-Sunnah dan athar yang sahih untuk dinilai sama ada haram atau halal, sunnah atau bid'ah, maka perbuatan tersebut adalah suatu kesalahan (haram dan bid’ah) menurut syara sebagaimana yang dijelaskan oleh ayat di atas dan difatwakan oleh Imam Syafie rahimahullah. Memandangkan polemik dan persoalan kenduri arwah kerapkali ditimbulkan dan ditanyakan kepada penulis, maka ia perlu ditangani dan diselesaikan secara syarii (menurut hukum dari al-Quran dan as-Sunnah) serta fatwa para ulama Ahli Sunnah wal-Jamaah dari kalangan Salaf as-Soleh yang muktabar. Dalam membincangkan isu ini pula, maka penulis tumpukan kepada kalangan para ulama dari mazhab Syafie kerana ramai mereka yang bermazhab Syafie menyangka bahawa amalan kenduri arwah, tahlilan, yasinan atau amalan mengirim pahala adalah diajarkan oleh Imam Syafie dan para ulama yang berpegang dengan mazhab Syafie.

    Insya-Allah, mudah-mudahan tulisan ini bukan sahaja dapat menjawab pertanyaan bagi mereka yang bertanya, malah akan sampai kepada mereka yang mempersoalkan isu ini, termasuklah mereka yang masih tersalah anggap tentang hukum sebenar kenduri arwah (tahlilan atau yasinan) menurut Ahli Sunnah wal-Jamaah.

  • #2
    Re: Imam Syafie Mengharamkan Majlis Tahlil

    Okeh note, ini adalah salah satu fahaman yang diutarakan oleh wahabi...kebanyakkan amalan yang boleh mendatangkan pahala dan ibadah dianggap haram mengikut hadis dan sunnah...

    Al-quran, hadis dan sunnah nie sebagai panduan...
    Kalau ada penambah baikkan yang tidak mendatang kemudaratan, ianya diharuskan...
    Last edited by Lang; 25-05-09, 02:16 PM.

    Comment


    • #3
      Re: Imam Syafie Mengharamkan Majlis Tahlil

      jadi utk orang2 yg biasa macam kami ni.. mana ke yg nk di ikut ni?

      kalau ikut ajaran ibu bapa dari kecil.., memang slalu ada tahlil ni..

      macam jatuh wajib pulak.. pada keluarga yg kematian tu .. ada tahlil.. selepas kematian..

      macam mana tu?

      Comment


      • #4
        Re: Imam Syafie Mengharamkan Majlis Tahlil

        Kalu kat kg aku...yg mai menjengah tu mmg hulur duwet..kalu ada kematian mmg sekampung la mai.datang melawat jenazah/ziarah......pehtu mmg jiran yg masak kan pun......seingat aku waktu arwah adik aku la....makan bukan hanya pada family simati tapi termasuk yg uruskan jenazah...jiran2 n yg dtg tahlil.....


        aku balik tgk org ramai dah...aku pun tak sempat tgk arwah adik aku last.....rasanya aku tak masak apa pun.....jiran yg tlg buat....

        tu kira camne?jiran masak.....pehtu guna duit sumbangan org yg ziarah?duit tu juga guna utk bayar urus jenazah/gali kubur

        p/s; arwah adik aku meninggal tak baligh lg....kalu takde tahlil pun rasanya tak mudaratkan dia pun.....erm....

        kalau anak2 guna duit simati untuk tujuan wakaf/rumah anak yatim kira sampai tak pahala tu pada simati eh?

        Comment


        • #5
          Re: Imam Syafie Mengharamkan Majlis Tahlil

          rase nye da ade thread cam gini ari tu ... ...

          macam jatuh wajib pulak.. pada keluarga yg kematian tu .. ada tahlil.. selepas kematian..

          macam mana tu?


          suke hati je bro.. x de nye wajib.. kalau x mampu nak buat cammana? cuma tradisi jer yg memandang serong ... nutrisinya kalau difahami ... x susah mana bro... hidup bermasyarakat...tolong menolong dan muafakat. " bila menghadapi kematian ingatlah diri sendiri...sama ada mahu menanam diri sendiri atau dibiarkan reput sendiri... jadi simpati kepada diri sendiri akan membuatkaan manusia itu mengerti keadaan simati...

          Kalau ada penambah baikkan yang tidak mendatang kemudaratan, ianya diharuskan...

          Comment


          • #6
            Re: Imam Syafie Mengharamkan Majlis Tahlil

            pendapat mufti perak, hukum tahlil itu harus...

            mungkin khilaf dengan pendapat yang alsaladin utarakan nih... so terpulang pada kita orang awam untuk ikut yang mana..

            yang penting, tak perlu tak taksub... dan yang tak belajar agama, toksah ngada2 jadi mutasallif, menjatuhkan hukum sesuka hati dan menilai amalan orang lain...

            sekian

            (aku sendiri dah lama tak ikut tahlil... tapi takde pulak sampai memboikot melampau... )

            Comment


            • #7
              Re: Imam Syafie Mengharamkan Majlis Tahlil

              Dah jatuh hukum cenggini...adakah dibolehkan?

              Comment


              • #8
                Re: Imam Syafie Mengharamkan Majlis Tahlil

                Originally posted by zamreda View Post
                Dah jatuh hukum cenggini...adakah dibolehkan?
                setiap hukum ada khilafnya...

                tuh sebab tak boleh taksub dengan satu hukum yang kita pegang

                Comment


                • #9
                  Re: Imam Syafie Mengharamkan Majlis Tahlil

                  MINTAK TUNJUK AJAR..

                  ape yg sy tau dan pelajari sesuatu yg baru itu jika mendatangkan manfaat dan tidak memesong @ menyeleweng dri ajaran islam yang sebenar di bolehkan dalam islam dan di sebut bida'ah hasanah(baik)

                  majlis tahlil mmg perkara baru tp antara kebaikannyer:
                  1.mengeratkan silaturrahim
                  2.mengurangkan kesedihan keluarga si mati
                  3.dan banyak lg...

                  tolong saper2 boleh trangkan coz saya keliru la....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Imam Syafie Mengharamkan Majlis Tahlil

                    damm... aku pon takketahuan... harap dapat penjelasan lebih lagik.. itu bekas mufti perlis ada kata apa apa dak?

                    terima kasih...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Imam Syafie Mengharamkan Majlis Tahlil

                      apa yg dilakukan masa tahlil tu adalah perkara yg elok- perbuatan2 sunat. so apa salahnya buat tahlil?

                      jadi salah bila perkara sunat dianggap sebagai wajib.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Imam Syafie Mengharamkan Majlis Tahlil

                        dah banyak kali ulang topic nih.dan aku tau cuma satu bacaan yassin pada malam jumaat sahaja bidaah.. pada malam jumaaat sepatutnya baca surah al-kahfi, tapi kalau baca yassin boleh apa, dapat pahal juga, tapi jangan anggap malam jumaat tu baca yassin..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Imam Syafie Mengharamkan Majlis Tahlil

                          disebabkan tahlil ni dibincangkan di BMM, aku yakin tahlil ni dianggap amalan agama.

                          disebabkan amalan agama, rujukkan yang paling sahih adalah amalan nabi SAW dan para sahabat baginda.

                          cuba jawap soalan-soalan ni:

                          1. nabi SAW dulu ada tak berlaku kematian orang yg baginda sayang?
                          2. kalau ada, nabi SAW buat majlis tahlil tak?
                          3. pada zaman nabi SAW & para sahabat kerap berlaku peperangan, ada kematian para sahabat tak?
                          4. kalau ada, pernah tak nabi SAW & para sahabat buat majlis tahlil?
                          5. selepas nabi SAW wafat, ada tak para sahabat buat majlis tahlil?

                          kalau lah ada contoh daripada nabi SAW dan para sahabat, tolong lah bawakan dalil... kalau sahih dalil tu, boleh lah kita sama2 beramal.

                          wassalam.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Imam Syafie Mengharamkan Majlis Tahlil

                            Katakan salah seorang adik beradik sy meninggal....

                            Jadi semua yang lain dari jauh akan balik.....selain menguruskan jenazah....kami juga nak makan..kalu tak larat....kami boleh beli kat kedai....selain dr itu apa lg aktiviti yg kami boleh lakukan semasa saudara mara dan jiran tetangga bertandang?

                            Jgn adakan tahlil..mengaji boleh tak? tetamu yg adapun kita bg Quran ajak mengaji sesama...ke lg baik...ko tgk aku...aku tgk ko je...atau apa aktiviti lain sebagai ganti tahlil? selain borak kosong tak berfaedah? Tau je la masyarakat kita ni...sembang kosong laju jer...almaklum lama tak jumpa sbb memasing dah keje jauh dari kampung....

                            ada cth tak dari sirah?

                            p/s; Nak bg Quran mahal tu...tu yg ramai bg buku yassin dan tahlil tu
                            Last edited by Humairah; 27-05-09, 09:39 AM.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Imam Syafie Mengharamkan Majlis Tahlil

                              salam ... menarik juga saya membeca kisah tersebut .. tapi ada sedikit kekeliruan ....


                              Menurut fatwa Imam Syafie, adalah haram mengadakan kenduri arwah dengan menikmati hidangan di rumah si Mati, terutama jika si Mati termasuk keluarga yang miskin, menanggung beban hutang, meninggalkan anak-anak yatim yang masih kecil dan waris si Mati mempunyai tanggungan perbelanjaan yang besar dan ramai. Tentunya tidak dipertikaikan bahawa makan harta anak-anak yatim hukumnya haram. Telah dinyatakan juga di dalam kitab (اعانة الطالبين) jld. 2. hlm. 146:

                              bagaimana jikalau jiran@ sahabat handai yang mengeluarkan segala perbelanjaan dan menyediakan semua makanan tapi di buat di rumah keluarga si mati ... adakah haram jugak??

                              Comment

                              Working...
                              X