Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

Surah apa dan ayat berapa?

Page Title Module
Move Remove Collapse
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Surah apa dan ayat berapa?

    Ayat:
    ”Waalqaitu ’alaika mahabbatan minniii wali tushna’a ’alaa ’ainii”

    Maksud:
    Dan akan Ku-limpahkan kepadamu kasih sayang-Ku dan agar diperbuat oleh kamu di bawah penglihatanKu

    ada sesiapa yang tahu?

  • #2
    Re: Surah apa dan ayat berapa?

    Tak tau......

    Mana dapat ayat nih?
    cam best jer......
    boleh buat doa kan?.....

    Comment


    • #3
      Re: Surah apa dan ayat berapa?

      surah Ta-ha, ayat 39
      Bahagian terakhir.

      Khasiat?
      hehehehe...
      biarlah rahsia itu tersimpan didalam khazanahNya.
      Kang dok kejar khasiatnyer tuh, lari plak pengharapan.

      Yelah,
      takat mana ajerlah yg kita tahu rahsia kebesaranNya
      yang kita tak tahu, takkan tak nak.

      amalkan lepas solat ek...

      Comment


      • #4
        Re: Surah apa dan ayat berapa?

        btui ka surah Ta-ha ayat 39 maksudnya begitu?

        Comment


        • #5
          Re: Surah apa dan ayat berapa?

          kalu citer terjemahan ayat,
          yg nie dr aku amik dr website lain
          (ayat penuh)

          Letakkanlah anakmu di dalam peti, kemudian lepaskanlah peti itu ke laut, maka biarlah laut itu membawanya terdampar ke pantai, supaya dipungut oleh musuhKu dan musuhnya dan Aku telah tanamkan dari kemurahanKu perasaan kasih sayang orang terhadapmu dan supaya engkau dibela dan dipelihara dengan pengawasanKu.
          tp dr segi ayatnyer, dah betul dah tuh

          Comment


          • #6
            Re: Surah apa dan ayat berapa?

            ni nak buat ayat pengasih laa ni eh?

            patut ler.. ada orang pesan aku tiup dahi orang yg kita sayang dgn surah ta-ha ni..

            itu rupanya.

            mari kita cobaa..!

            sapa nk aku tiup kan ni? ...

            Comment


            • #7
              Re: Surah apa dan ayat berapa?

              satu ayat tu je ke?

              Comment


              • #8
                Re: Surah apa dan ayat berapa?

                DOA-DOA YANG DAPAT DIAMALKAN

                Jika ingin mendapat Jodoh, bacalah Doa ”Allahummaab’ats ba’lan shaalihan li khithbatii wa ’aththif qalbahu ’alayya bi haqqi kalaamikal qadiim” (Ya Allah, utuslah suami/istri yang shaleh untuk melamarku, condongkan hatinya kepadaku berkat kebenaran kalamMu yang qodim)

                Jika ingin dikaruniai Anak, bacalah ”Bismillaahirrahmanirrahim. Rabbi laa tadzarnii fardan wa anta khairul waaritsiina” (Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, janganlah Engkau membiarkan aku hidup sendirian, dan Engkau Pewaris yang paling baik)

                Jika ingin menjadikan perkawinan kembali harmonis, bacalah ”Waalqaitu ’alaika mahabbatan minniii wali tushna’a ’alaa ’ainii” (Dan akan Ku-limpahkan kepadamu kasih sayang-Ku dan agar diperbuat oleh kamu di bawah penglihatanKu)

                Jika ingin dikaruniai harta kekayaan, bacalah ”Allahmumma ya ghaaniyyu yaa hamiidu yaa mubdi’u yaa mu’iidu yaa rahiimu ya waduudu ya fa’ aalul limaa yurriidu agninii bihalaa lika ’an haraamika wa bifadhlika ’amman siwaaka” (Ya Allah, Tuhanku yang Maha Kaya dan Maha Terpuji, Tuhan yang Menakdirkan dan Yang Mengembalikan, Yanag Maha Belas Kasihan dan Yang Maha Kasih Sayang, berilah aku kekayaan harta yang Engkau halalkan, bukan yang Kau haramkan; berilah aku kelebihan dari yang lain dengan berkah karuniaMu)

                Jika ingin segera terbebas dari lilitan hutang, bacalah ”Allaahumma inni a’uudzu bika minal hammi wal hazani wal ’ajzi wal kasali wal bukhli wal jubni wa dhala’id daini wa ghalabatir rijaal” (Ya Allah, aku mohon perlindungan denganMu dari duka cita dan kesusahan, kelemahan, kemalasan dan kekikiran, tekanan hutang dan kezhaliman manusia)

                Jika ingin diberi jalan keluar dari problem hidup yang berat, bacalah : ”Allaahumma laa sahla illaa maa ja’altahu sahlan waanta taj’alul hazna idzaa syi’ta sahlan” (Ya Allah, tiada yang mudah selain yang Engkau mudahkan, dan Engkau jadikan kesulitan itu mudah jika Engkau menghendakinya menjadi mudah)

                Jika ingin disembuhkan dari penyakit, bacalah ”Allaahumma ’aafinii fii badanii, allaahumma ’aafinii fii sam’ii. Allahumma ’aafinii fii basharii. Allahmumma inni a’uudzu bika minal kufri wal faqri. Alahumma innii a’udzu bika min ’adzaabil qabri laa ilaaha ilaa anta” (Ya Allah, sembuhkanlah badanku. Ya Allah, sembuhkanlah pendengaranku. Ya Allah, sembuhkanlah penglihatanku. Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kekafiran dan kefakiran, Ya Allah, aku berlinduing kepadaMu dari siksa kubur, tiada Tuhan selainMu)

                Jika ingin naik pangkat, bacalah ”Allahumma innii dha’ifun fa qawwinii wa innii zaliilumfa a’izzanii wa innii faqiirum fa aghninii ya arhamar rahimiin” (Ya Allah, sesungguhnya aku orang yang lemah, maka kuatkanlah aku; sesungguhnya aku orang yang hina, maka muliakanlah aku; sesungguhnya aku adalah orang yang fakir, maka kayakanlah aku, wahai Tuhan Yang Maha Belas Kasihan)

                Jika ingin cepat naik haji, bacalah ”Allahumma sholli ’alaa muhammadin wa ’alaa aalihi washohbihi wasallim shollaatan wasalaman tuballighunaa bihimaa hajja baitikal haroomi wa tarzuqunaa bi himaa ziyaarota qobri nabiyyika muhammadin ’alaihi afdholush sholaati wa azkas salaami fii luthfin wa ’aafiyatin wa barokatin wasti qoomatin wa buluughul maroomi ’adada kholqika wa ridhoa nafsika wa zinata ’arsyika wa midada kalimaatika” (Ya Allah, limpahkanlah rahmat dan keselamatan pada junjungan kita, Nabi Muhammad SAW, keluarga serta sahabat beliau. Yang dengan rahmat dan keselamatan itu dapat menyampaikan kami untuk berangkat Haji ke BaitMu di Tanah Haram (Mekkah) dan dengan rahmat dan salamMu memberi rizqi kami untuk menziarahi makam NabiMu Muhammad SAW, yang kepada beliau terlimpah seutama-utama rahmat dan sebaik-baik salam di dalam kelemahlembutan, kesejahteraan, berkah dan istiqomah serta tercapai cita-cita sebanyak makhluqMu dan keridhoan ZatMu dan juga seberat ArsyMu serta sebanyak tinta untuk menulis kalamMu

                manusia hanya mampu merancang, tuhan yang menentukan
                wallahualam
                di amik dari forum sebelah menyebelah

                Comment


                • #9
                  Re: Surah apa dan ayat berapa?

                  TQ revo.....

                  main sekerat2 nih tak paham.....

                  p/s; dalam mengejar kasih insan jgn lupa matlamat utama kejar kasih tuhan....selamat beramal......

                  Comment


                  • #10
                    Re: Surah apa dan ayat berapa?

                    hui
                    ayat ni lah
                    lailailla anta. subhanaka inni kuntu minadzalimin
                    kalo susah hati aku sebut ayat ni byk2 kali
                    tak silap aku ayat nabi yunus masa dalam perot ikan kan

                    aku buta hati sket
                    yg mana leh hapal tu la aku baca sampai mampos
                    ya ampunn

                    Comment


                    • #11
                      Re: Surah apa dan ayat berapa?

                      Originally posted by Adreen View Post
                      hui
                      ayat ni lah
                      lailailla anta. subhanaka inni kuntu minadzalimin
                      kalo susah hati aku sebut ayat ni byk2 kali
                      tak silap aku ayat nabi yunus masa dalam perot ikan kan

                      aku buta hati sket
                      yg mana leh hapal tu la aku baca sampai mampos
                      ya ampunn
                      betul lah tu...ayat nabi yunus...

                      lagi satu... laisalaha min dunillahi kasyifah..

                      ayat ni utk nak tenangkan diri sndiri dan org lain...
                      bagi jgn degil sgt..

                      akak aku selalu baca masa masak mknan utk famili dia...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Surah apa dan ayat berapa?

                        ha'a
                        tu doa untuk org yg tak besalah slalu kene penaya
                        kalo mcm slalu kene buli kan, baca byk2 kali lah

                        Comment

                        Working...
                        X