Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

Perubatan Islam

Page Title Module
Move Remove Collapse
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Perubatan Islam

    Salam,

    Macam mana kita nak membezakan pengamal perubatan Islam dengan yang bukan.

    Kadang2 kita lihat mereka nie menggunakan ayat2 Al-Quran tetapi masih menggunakan tangan, daun sireh dsbnya untuk menilik. Na’uzubillah. Terang2 menyimpang tetapi masih ramai yang mempercayainya. Mempergunakan ayat2 Al Quran untuk kepentingan sendiri.


    …………….

    Camner plak mereka yang menggunakan tenaga batin dgn ayat2 Al Quran untuk berubat.

    Contoh sakit batu karang, dengan mengelekn telur di pinggang, bila pecahkan telur tersebut akan keluar batu karang pesakit.

    Begitu juga dengan patah tulang, dengan mengelekn telur sahaja tulang akan bersambung semula. dll ..

    Biasanya telur yang akan dijadikan dammy. Kenapa telur ya, apa mistiknya telur nie…???

    Ada tak sesiapa kat BDN jelas dengan penggunaan tenaga batin ni sebagai cara untuk mengubat pesakit. Boleh tolong terangkan tak???

    Entahla akal waras saya mmg sukar byk nak percaya, takut salah masuk lorong.


    Wassalam.

  • #2
    Re: Perubatan Islam

    Akal manusia terhad
    dan disinilah peranan iman,
    utk mempercayai apa yang mustahil
    utk membezakan antara yang ghaib atau zahir
    utk menilai yang mana hak atau batil

    pada aku,
    aku tak kisah apa cara sekalipun. dia nak pakai kemenyan ker, pakai daun sirih ker, tgk tapak tangankan, telur ayam ker, dia nak pakai serba hitam + tangkal, nak pakai jubah + serban ker, aku tak pedulik. itu hak dia, itu ilmu dia, itu kelebihan dia, dia punya pasal
    dah juga itu semua sekadar pemakaian & zahir, yang tidak menentukan, dosa dan pahala

    aku lebih pentingkan pada siapa dia bermohon, disitu baru kita tahu yang mana hitam atau putih.

    Comment


    • #3
      Re: Perubatan Islam

      Originally posted by izafarid View Post
      dia nak pakai serba hitam + tangkal,....

      aku lebih pentingkan pada siapa dia bermohon, disitu baru kita tahu yang mana hitam atau putih.
      Kalau dah pakai tangkal tu musykil juga aku kepada siapa dia meminta... meminta pada Allah dan pada masa yang sama mendekati syirik (tangkal)?

      Saje menyampuk.. kalau aku salah tegurla balik.

      Comment


      • #4
        Re: Perubatan Islam



        izafarid,
        Adakah maksudnya pada siapa bermohon saja sudah cukup, walaupun cara bermohon itu bathil dan penuh bid'ah? Kalau ya, itu dah salah dah tu.. Dalam Islam, bukan setakat aqidah yang perlu kita jaga, tetapi fiqh/syariat juga perlu dijaga. Cuba fikir-fikirkan semula.

        orKid,
        Perkara yang benar berlaku, tak semestinya ia dibenarkan di dalam Islam. Seperti sihir, ia adalah satu ilmu yang benar-benar boleh memberi kesan, tetapi ia tidak dibenarkan.

        Comment


        • #5
          Re: Perubatan Islam

          Cara tilik dan mengesan ada pelbagai jenis. Tilik menggunakan jampi mentera dengan menggunakan kain atau pakaian,gambar,aksesori pakaian seperti kasut,rantai,gelang dsb.Ada juga menggunakan tangan tetapi keadaannya hampir sama dengan kaedah Islam. Cuma Islam membataskan bersentuhan dengan yang bukan muhrimnya.Jadi untuk elakkan, pakailah sarung tangan.

          Kaedah Islam mengubatai penyakit dengan bacaan ayat2 ruqyah sebagai memohon pertolongan daripada Allah s.w.t seperti mana yang dinyatakan di dalam AQ dalam ayat syifa' (biasa digunakan di dalam amalan perubatan Islam).

          Dan Al-Quraan menyembuhkan hati orang-orang mukmin

          Dan penyembuh bagi sesuatu penyakit yang ada di dalam dada

          Keluar dari perutnya minuman yang beraneka warna, menjadi penyembuh bagi manusia

          Dan Kami turunkan dari Al-Quraan sesuatu yang menjadi penyembuh dan rahmat bagi orang-orang mukmin

          Dan apabila aku sakit, maka Dia (Allah) yang menyembuhkan aku

          Katakanlah (hai Muhammad), ia (Al-Quraan) menjadi petunjuk dan penyembuh

          Pelbagaijenis ayatuntuk kegunaan tertentu mengikut kaedah perubatan Islam. Ada kaedahnya yang masyhur di kalangan penuntut ilmu perubatan Islam. Bukan sahaja penyakit kencing manis,darah tinggi dsb tetapi kita tidak tahu bagaimana cara untuk menggunakan ayat2 AQ. Di dalam konsep perubatan Islam ada beberapa tertib yang perlu di jaga.

          a) Perawat mestilah orang yang menjaga solat dan tertib hidup atau
          muamalah, dan tidak melanggar hukum2 agama.
          b) Mengetahui batas bukan mahramnya.
          c) Menggunakan semata-mata ayat AQ.
          d) Tidak membuat andaian dan menuduh sebelum mendapat petunjuk
          daripada Allah s.w.t.
          e) Mestilah berlemah lembut dengan pesakit tanpa melakukan kekerasan.
          Lebih2 lagi pada wanita.
          f) Mengikuti perjalanan pesakit dan perlu bersabar dalam perubatan.
          Kaedah ini dapat mengetahui punca dengan tepat.
          g) Perubatan jarak jauh, mempunyai kelemahan kerana masih ada
          campurtangan kuncu2 Iblis yang menipu manusia.

          Bersambung.............

          Comment


          • #6
            Re: Perubatan Islam

            Originally posted by izafarid View Post

            pada aku,
            aku tak kisah apa cara sekalipun. dia nak pakai kemenyan ker, pakai daun sirih ker, tgk tapak tangankan, telur ayam ker, dia nak pakai serba hitam + tangkal, nak pakai jubah + serban ker, aku tak pedulik. itu hak dia, itu ilmu dia, itu kelebihan dia, dia punya pasal
            dah juga itu semua sekadar pemakaian & zahir, yang tidak menentukan, dosa dan pahala

            aku lebih pentingkan pada siapa dia bermohon, disitu baru kita tahu yang mana hitam atau putih.
            sekadar pandangan.maaf kalo terasa.
            kalo nak berubat kena amik tau smua tu.
            jauhkan pengamal ilmu perubatan yg nampak mcm nak menyimpang ni.
            kalo guna kemenyan dan diasapkan,tu panggil jin namanya.
            asap tu makanan jin.
            tuu belum lagi citer yg tiba-tiba 'menurun',memang patut dijauhkan.
            bukan pe..banyak kes,dorang campur ayat quran,
            tak taula niatnya samada nak mengaburi atau memang syarat dorang.
            banayk kes plak, pesakit pas jmpa dorang akan tambah sakit lgi,
            mana taknya..di suruhnya khadam/jin dorang jaga kita.
            pi jumpa bomoh lain,bomoh lain plak letak sekor.
            lagi seksa badan pesakit sebab 'banyak yg menumpang'.

            kesimpulannya,elakkan dari berubat dgn seseorang yg dah menunjukkan ciri2 berkawan dgn jin...

            Comment


            • #7
              Re: Perubatan Islam

              Originally posted by orKid View Post
              Salam,

              Macam mana kita nak membezakan pengamal perubatan Islam dengan yang bukan.

              Kadang2 kita lihat mereka nie menggunakan ayat2 Al-Quran tetapi masih menggunakan tangan, daun sireh dsbnya untuk menilik. Na’uzubillah. Terang2 menyimpang tetapi masih ramai yang mempercayainya. Mempergunakan ayat2 Al Quran untuk kepentingan sendiri.


              …………….

              Camner plak mereka yang menggunakan tenaga batin dgn ayat2 Al Quran untuk berubat.

              Contoh sakit batu karang, dengan mengelekn telur di pinggang, bila pecahkan telur tersebut akan keluar batu karang pesakit.

              Begitu juga dengan patah tulang, dengan mengelekn telur sahaja tulang akan bersambung semula. dll ..

              Biasanya telur yang akan dijadikan dammy. Kenapa telur ya, apa mistiknya telur nie…???

              Ada tak sesiapa kat BDN jelas dengan penggunaan tenaga batin ni sebagai cara untuk mengubat pesakit. Boleh tolong terangkan tak???

              Entahla akal waras saya mmg sukar byk nak percaya, takut salah masuk lorong.

              Wassalam.
              Contoh rawatan al-Quran yang genuine (rawatan utk sihir atau gangguan halus:-

              1. Bahan yang digunakan hanya air biasa yang boleh diminum dengan "daun bidara". Kalau minta barang lain yang bukan2 boleh reject terus bomoh yang mengaku ustaz tu. (contoh merapu macam air kolah 7 masjid, air 7 muara sungai dan lain-lain).

              2. Tidak merawat orang perempuan bukan mahram tanpa kehadiran mahramnya (kecuali kes2 emergency).

              3. Menggunakan alas jika menyentuh bahagain kepala pesakit bukan mahram.

              4. Minta semua yang hadir berwuduk dulu semasa rawatan. Solat jemaah dengan hadirin bila masuk waktu solat.

              5. Minta semua tangkal-tangkal azimat yang diguna oleh yang hadir atau dalam rumah dikeluarkan dan dimusnahkan.

              6. Gambar-gambar makhluk yang gantung didinding minta diturunkan.

              7. Perawat akan membaca ayat2 quran (ruqyah syari'i) dengan jelas dan terang serta boleh didengar oleh semua yang hadir.

              8. Akan memberi tahu apa petikan ayat2 Quran yang dibaca.

              9. Selalunya dalam masa ruqyah dibaca perawat, pesakit akan kerasukkan dengan pelabagai gaya dan cara, ada yang pengsan, ada yang menggigil, ada menjerit atau macam-macam lagi.

              10. Perawat akan berdialog dengan jin yang menggangu yang menggunakan lidah pesakit. Dialog yang jelas dan terang boleh didengar oleh semua yang hadir, kalau dialog sebelah pihak sahaja adalah dijangka pembohong.

              11. Perawat akan berdialog dengan jin dengan alasan2 agama untuk mematahkan hujah jin (jin selalunya petah dan bijak bercakap). Mendesak dengan beberapa soalan untuk mendapatkan rahsia gangguan. Memujuk jin yang bukan Islam untuk memeluk Islam (banyak yang mudah dan berjaya diislamkan) tanpa boleh dipaksa.

              12. Meminta jin gangguan keluar dari badan pesakit dengan hujah2 agama dan ayat2 Quran.

              13. Tahu bagaimana untuk memaksa jin yang degil dan ingkar supaya keluar dengan paksaan. Samada jin disakitkan dengan bacaaan beberapa surah2 dari alQuran. Melakukan kaedah pukulan dengan rotan untuk memaksa jin keluar dari pesakit. Perawat yang mahir tidak mencederakan pesakit tetapi amat menyiksa jin gangguan dengan kaedah pukulan (tidak semua perawat melakukan kaedah ini).

              14. Selalunya berjaya mengeluarkan atau mengislamkan jin gangguan, semua yang hadir boleh mengikuti perbicaraan antara kedua pihak.

              15. Memberitahu pesakit apa2 amalan ibadat untuk mendinding diri dari didatangi semula oleh gangguan.

              16. Selesai akan solat 2 rakaat tanda bersyukur.

              17. Jangan percaya pada yang mengaku boleh nampak dan tahu benda-benda yang ghaib.

              18. Dan lain-lain lagi.

              Comment


              • #8
                Re: Perubatan Islam


                sensitip ghupanyer posting aku tuh



                sekadar pengalaman aku,
                ada sesorang tuh dipanggil ustaz, pakaiannya elok, tutur bahasa sempurna akan tetapi sayang perubatannya menggunakan dampingan. macam mana nak elak kalu dah sampai cam nie?

                perjalanan aku masih jauh lagi,
                dan bagi aku masih terlalu awal untuk menjatuhkan hukum (fitnah?) keatas seseorang pengamal dengan hanya berlandaskan apa yang dia lakukan. Mungkin itu cara ilmunya, siapa yang tahu?

                Comment


                • #9
                  Re: Perubatan Islam

                  Originally posted by Morpheus View Post
                  Kalau dah pakai tangkal tu musykil juga aku kepada siapa dia meminta... meminta pada Allah dan pada masa yang sama mendekati syirik (tangkal)?

                  Saje menyampuk.. kalau aku salah tegurla balik.
                  sebab tuh aku cakap,
                  adakah itu terlalu awal untuk menghukum? atau menjatuhkan fitnah?
                  kehidupan alam ghaib itu bukannya semudah penangkulan mantik

                  pakai tangkal = syirik, ok aku setuju.
                  macam mana nak tahu yang dipakai itu adalah tangkal?

                  apa itu tangkal? == Semua org tahu kan, apa itu tangkal.

                  Jadi bila semua orang tahu apa itu tangkal, boleh tak duit syiling dijadikan tangkal?

                  apa yang kita belajar,
                  apa yang kita baca,
                  tak tentu sama apa yang kita temui diluar didunia nyata

                  Comment


                  • #10
                    Re: Perubatan Islam

                    Originally posted by el-lail View Post

                    izafarid,
                    Adakah maksudnya pada siapa bermohon saja sudah cukup, walaupun cara bermohon itu bathil dan penuh bid'ah? Kalau ya, itu dah salah dah tu.. Dalam Islam, bukan setakat aqidah yang perlu kita jaga, tetapi fiqh/syariat juga perlu dijaga. Cuba fikir-fikirkan semula.
                    dr segi keilmuan, apa yang didengari, apa yang dibaca, jawapannya YA
                    dr segi pengalaman, apa yang aku lihat, apa yang aku faham, jawapannya TIDAK.

                    Walaupun dia menggunakan peralatan yang disifatkan sebagai bathil tetapi dia bermohon kepada Allah, kepada Allah dia sujud, kepada Allah dia berserah.
                    Adakah dia benar atau sesat?
                    Adakah peralatan tersebut mempunyai kesan sampingan terhadap kekuasaan Allah?

                    Walaupun dia hanya memegang tasih dan mulut terkumat kamit, dan berminta kepada tok, nenek & khadam.
                    Adakah dia benar atau sesat?
                    Dimana penyerahannya kepada Allah?

                    adalah terlalu awal untuk mengatakan seseorang sesat selagi tidak mengetahui kepada siapa dia bermohon, kepada siapa dia berserah
                    dan
                    adalah agak mustahil untuk mengetahui kepada siapa dia bermohon, kepada siapa dia berserah

                    seperti yang aku katakan tadi,

                    apa yang kita belajar,
                    apa yang kita baca,
                    tak tentu sepadan apa yang kita alami

                    renung-renungkanlah...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Perubatan Islam

                      Sorry la izafarid. Aku tak bermaksud nak sebar fitnah ke apa... Aku cuma nampak ayat nih...

                      Originally posted by izafarid View Post

                      pada aku,
                      aku tak kisah apa cara sekalipun.
                      Dalam Islam dah jelas... Matlamat yang baik tidak menghalalkan cara yang batil. Doa termakbul pun dengan izin Allah, sihir terjadi pun dengan izin Allah, sembuh dengan perubatan yang batil pun terjadi dengan izin Allah juga. So amat penting mengikuti jalan yang baik untuk mencapai matlamat yang baik.

                      Kalau tangkal di tangan kita nampak tapi kalau tangkal duit syiling dalam poket dah tentu kita tak nampak. Apabila dia mengubat bersandar kepada tangkal duit syiling tu tetapi mengangkat tangan berdoa juga kepada Allah... dah tentu kita sangka dia bermohon kepada Allah semata-mata. So perkara yang kita tak nampak/tak tahu (mengikut ilmu masing-masing) itu, itu nak buat mcm mana. Allah pun tidak menghukum hambanya kerana tidak tahu tahu atau lemah ilmunya.

                      Cuma kita kena pastikan (atas kemampuan) untuk mencapai sesuatu matlamat dengan jalan yang baik. Matlamat tidak menghalalkan cara.
                      Last edited by Morpheus; 23-11-08, 09:58 AM.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Perubatan Islam

                        Originally posted by izafarid View Post
                        dr segi keilmuan, apa yang didengari, apa yang dibaca, jawapannya YA
                        dr segi pengalaman, apa yang aku lihat, apa yang aku faham, jawapannya TIDAK.

                        Walaupun dia menggunakan peralatan yang disifatkan sebagai bathil tetapi dia bermohon kepada Allah, kepada Allah dia sujud, kepada Allah dia berserah.
                        Adakah dia benar atau sesat?
                        Adakah peralatan tersebut mempunyai kesan sampingan terhadap kekuasaan Allah?

                        Walaupun dia hanya memegang tasih dan mulut terkumat kamit, dan berminta kepada tok, nenek & khadam.
                        Adakah dia benar atau sesat?
                        Dimana penyerahannya kepada Allah?
                        Apa yang dimohonnya dari Allah?
                        Bagaimana kalau dia memegang salib (cross) sambil bermohon, sujud dan berserah kepada Allah?
                        Atau kalau dia memegang sebungkus daging khinzir mentah duduk atas sejadah lepas solat sambil bermohon, sujud dan berserah kepada Allah?

                        Adakah salib atau daging khinzir mempunyai kesan sampingan terhadap kekuasaan Allah?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Perubatan Islam

                          Originally posted by izafarid View Post
                          sebab tuh aku cakap,
                          adakah itu terlalu awal untuk menghukum? atau menjatuhkan fitnah?
                          kehidupan alam ghaib itu bukannya semudah penangkulan mantik
                          Hukum telah ujud lebih 1,400 tahun. Menghukum serahkan pada pihak yang berotoriti.

                          pakai tangkal = syirik, ok aku setuju.
                          macam mana nak tahu yang dipakai itu adalah tangkal?

                          apa itu tangkal? == Semua org tahu kan, apa itu tangkal.

                          Jadi bila semua orang tahu apa itu tangkal, boleh tak duit syiling dijadikan tangkal?
                          definisi tangkal dan azimat akan menyusul.
                          boleh tak duit syiling dijadikan tangkal? jawabnya boleh.

                          salah satu medium sihir yang pernah ditemui untuk tujuan menyekat dan memisahkan seorang peniaga dengan pelanggannya adalah dengan menggunakan duit syiling 1 sen yang di lekatkan di bhg atas tiang premis perniagaan berkenaan. Perniaggan cyber cafe yang begitu laris sebelum itu terpaksa tutup dan gulung tikar.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Perubatan Islam

                            nabi x penah makan panadol ..

                            jadi panadol pon bidaah ke?



                            .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Perubatan Islam

                              Originally posted by asura View Post
                              nabi x penah makan panadol ..

                              jadi panadol pon bidaah ke?

                              .
                              pi cari dulu definasi bida'ah tu apa?

                              Comment

                              Working...
                              X