Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

Kalau seseorang lelaki itu berpoligami, bolehkah dia melakukan "threesome" dengan isteri-isterinya?

Page Title Module
Move Remove Collapse
This topic is closed.
X
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kalau seseorang lelaki itu berpoligami, bolehkah dia melakukan "threesome" dengan isteri-isterinya?

    Saya dah try google utk jawapan. Satu-satunya Jawapan yang saya jumpa ialah dari Dr Mashitah yang mana dia menghukumkan haram.

    daripada http://soaljawab.wordpress.com/2007/...dan-threesome/

    Jawapan kita: Tidak ada dalil dari alQur’an atau asSunnah mengenai larangannya. Tapi apakah ia boleh dilakukan? Dr Mashitah Ibrahim Assoc. Prof UIA dalam ruangan Fiqhnya di Metro Ahad melihat dari sudut psikologi wanita yg mana sudah tentu tidak akan sanggup melakukan demikian kerana sifat semulajadi wanita yg cemburu dan malu. Dr Mashitah menetapkan ia suatu amalan yg tidak boleh dilakukan oleh orang Islam kerana bercanggah dgn budaya kesederhanaan dan akhlak Islam.
    ada pandangan drp pihak lain tentang perkara ini?

  • #2
    Re: Kalau seseorang lelaki itu berpoligami, bolehkah dia melakukan "threesome" dengan isteri-isterin

    bg aku...cam jijik arrrr@tidak sopan@buas....aku rasa binatang pun tak pernah buat 2-3 ekor serentak.....entah la......

    bg aku malu dan adab la membataskan kita.....apa yg patut apa yg tidak.....

    ni ikut pendapat akal semata yer.....erm.....
    Last edited by Humairah; 05-11-08, 12:34 AM.

    Comment


    • #3
      Re: Kalau seseorang lelaki itu berpoligami, bolehkah dia melakukan "threesome" dengan isteri-isterin

      Originally posted by Humairah View Post
      bg aku...cam jijik arrrr@tidak sopan@buas....aku rasa binatang pun tak pernah buat 2-3 ekor serentak.....entah la......

      bg aku malu dan adab la membataskan kita.....apa yg patut apa yg tidak.....

      ni ikut pendapat akal semata yer.....erm.....
      aku rasa ada binatang yang layan 3some nih ...iaitu bab1

      Comment


      • #4
        Re: Kalau seseorang lelaki itu berpoligami, bolehkah dia melakukan "threesome" dengan isteri-isterin

        so yg sanggup tuh sama peel babbbbbb la kot.......lembu @ ayam yg halal kita makan pun tak perwah wat projek gitu kan?

        Comment


        • #5
          Re: Kalau seseorang lelaki itu berpoligami, bolehkah dia melakukan "threesome" dengan isteri-isterin

          tapi pendapat dr mashitah tu berdasarkan saikologi semata2.. memandai pulak dia kata haram. ! biarlah yg pakar agama memberi jawapan nya!

          aku kurreng sikit dgn idea2 Dr Mashitah ni.., konon2 pejuang hak2 wanita laa., main langgar aje..!

          sebab tu kena perli dgn Dr. Asri.. (isu Ustazah TV.. )

          kita tanya pendapat trew.. tj.., apa kata mereka..

          kalau ikut pendapat aku .., katakan para isteri itu semuanya tinggal serumah..

          maka kalau suaminya mengkehendakkan mereka melayannya serentak.., bukankah itu perintah? perlu patuh pada perintah tu kan?

          lagi pun bukankah antara suami isteri tu.. di bolehkan berbogel.. utk tujuan berhubungan?

          ini pendapat aku.. mungkin tak betul.. , jadi kita tunggu pendapat ulama.. yg betul.

          Comment


          • #6
            Re: Kalau seseorang lelaki itu berpoligami, bolehkah dia melakukan "threesome" dengan isteri-isterin

            setahu aku isteri2 nabi pun tak tinggal serumah......sbb mmg fitrah@psikologi wanita itu cemburu.....

            Comment


            • #7
              Re: Kalau seseorang lelaki itu berpoligami, bolehkah dia melakukan "threesome" dengan isteri-isterin

              antara suami dan isteri....tader aurat.....antara isteri 1 dan isteri dua camno? pada pendapat saya...hukumnye tetap isteri yg satu haram tgk aurat isteri yg lagi satu....so camno nak wat trisam? kot yer pon perintah suami tu wajib di taat.....kalau mender yg haram..adakah ia wajib di taati?

              lagikan dok serumah ngan madu2 ni pon tak di galakkan...aper lagi nak bertrisam bagai.....trisam foursam ni sumer matsalleh punyer gaya ni........

              pada pendapat saya......tak boleh la trisam ngan madu2 nih.....tak boleh....kita kira aurat la...aurat sesama wanita.....
              Last edited by Hairanaz; 05-11-08, 01:17 AM.

              Comment


              • #8
                Re: Kalau seseorang lelaki itu berpoligami, bolehkah dia melakukan "threesome" dengan isteri-isterin

                Satu consideration yang aku fikir bila berlaku threesome ialah.. biasanya hubungan itu bukan sekadar hubungan suami dengan isteri... tetapi juga melibatkan physical stimulation antara seorang isteri dengan isteri yang lain... yg lebih menyerupai perbuatan lesbian...

                Comment


                • #9
                  Re: Kalau seseorang lelaki itu berpoligami, bolehkah dia melakukan "threesome" dengan isteri-isterin

                  contoh 3some ade:-
                  lelaki
                  perempuan A
                  perempuan B

                  tak 3some la kalau perempuan A tak jilat pepet perempuan B!!!!
                  tak 3some la kalau perempuan A tak jilat puting perempuan B!!!

                  kalau takat nak tala A pastu tala B
                  A tgk B kne tala
                  B tgk A kne tala
                  tak feel la!!

                  Last edited by totti 10; 05-11-08, 01:42 AM.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kalau seseorang lelaki itu berpoligami, bolehkah dia melakukan "threesome" dengan isteri-isterin

                    sol...tau takper.....

                    isteri boleh tgk somi...somi boleh tgk isteri....yg isteri ngan isteri....????

                    duk serumah pun ikut hati nak bercakar je ngan madu...inikan pula nak taat mende merepek nih.....ish ish.....

                    aku tak paham la kepala otak dan mentaliti yg nak threesome nih......yg terlintas di otak aku...dorg biasa tgk porno......!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kalau seseorang lelaki itu berpoligami, bolehkah dia melakukan "threesome" dengan isteri-isterin

                      off topic dan jawapan yg agak emo.. delete jela..
                      Last edited by emy; 05-11-08, 02:01 AM.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kalau seseorang lelaki itu berpoligami, bolehkah dia melakukan "threesome" dengan isteri-isterin

                        kalau tak faham.. tak perlu faham,. bukan nya perbincangan ni nak memaksa suka pun..

                        ni cerita.. kalau.., ada faham ke kalau..!

                        kalau tak suka tu.. tak perlu nak paksa orang lain ikut pendapat kita yg tak suka tu..

                        aku pun tak paksa orang setuju dgn pendapat aku..

                        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

                        isu kt sini.. kita nak tau dari segi hukum agama kita ..

                        jadi kita tunggu lah yg arif terangkan.. , tak payah laah nak emo melompat2 bagai..

                        belum 'rasa'.. memang ler.. dok fikir negatif.. aje.!

                        bila dah 'rasa'.. tak sama pendapat nya nanti..

                        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

                        pasal orang yg poligami., bukan takde orang yg kawin bini ramai dok rumah skali..!

                        kalau dah diaorang boleh ngam.., apahal pulak kita yg dok memandang ni nak kata mereka tu tak ngam?

                        kalau tak ngam dari awal lagi.. laki tu takde nak pilih semua bini-bininya tu! dah sah2 dia reject awal2.. banyak songeh!

                        macam abang mat dari terengganu kite ni..! sengih aje..! 4 bininya ..



                        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

                        Nah.. aku jumpa satu jawapan ustaz Azhar.. !

                        sumber : Poligami tidur bersama


                        Poligami..tido bersama Ditulis oleh fendi Thursday, 21 August 2008 Salam, saya ingin menanyakan soalan pada ustaz perihal poligami.
                        Saya mempunyai 2 orang isteri dan kami tinggal serumah. soalan saya:
                        1.soal giliran..adakah jimak termasuk di dalam giliran?
                        2.apa hukum suami tidur dengan isteri-isterinya bersama.
                        3.apa hukum jika suami berjimak dengan isteri-isterinya serentak?
                        4. dimanakah saya boleh mendapatkan ilmu perihal poligami.
                        fendi,
                        ulu langat.
                        .........................
                        w.salam

                        1. Jimak tidak termasuk dalam giliran. Yang dikira sebagai giliran ialah kehadiran suami disamping isterinya sahaja.
                        2. Harus tidor bersama dengan syarat kedua2 isteri tidak menampakkan aurat masing2.
                        3. Haram dengan sepakat ulamak dengan sebab haram isteri melihat atau membuka auratnya dihadapan isteri yang seorang lagi. Yang harus memandang auratnya hanyalah suaminya sahaja.
                        4. Ada banyak buku2 di pasaran yang menerangkan perkara ini. boleh juga dapatkan kaset ata VCD ceramah tentang adab2 poligami seperti VCD Ustaz Ismail kamus, Ustaz Shamsuri dan lain2.
                        wallahua'lam
                        Last edited by morpheuzneo; 05-11-08, 02:14 AM.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kalau seseorang lelaki itu berpoligami, bolehkah dia melakukan "threesome" dengan isteri-isterin

                          setau aku... memang dopley pun wat threesome.. wlupun di antara somi dengan madunya..

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kalau seseorang lelaki itu berpoligami, bolehkah dia melakukan "threesome" dengan isteri-isterin

                            tidur sekali buleh...dgn syarat isteri tutup aurat eh..so kalu threesome sepakat ulamak haram..hehehe...tu morph dah jupe jawapan tuh......

                            lega sket hati aku.....
                            Last edited by Humairah; 05-11-08, 02:17 AM.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kalau seseorang lelaki itu berpoligami, bolehkah dia melakukan "threesome" dengan isteri-isterin

                              kalau tinggal serumah..
                              kena ada 2 bilik la..
                              dah siap yg bilik 1..
                              gi next room plak.. utk bini no2..

                              tu kira 3some tak?

                              Comment

                              Working...
                              X