Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

Hari baik dalam Islam

Page Title Module
Move Remove Collapse
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hari baik dalam Islam



    saya dalam masa terdekat ni akan nak pindah rumah.
    saya nak tau dari segi islam ada ke hari yg baik atau tak baik untuk pindah masuk rumah?
    kalau ada, dalam bulan ramadhan ni hari apa yg baik dan hari apa yg sebaliknye?

    kalau ikut orang tua memang ada hari - hari tertentu
    tapi nak jugak tau dari segi islam





    .

  • #2
    Re: Hari baik dalam Islam

    kau ikut feng shui jer lah!
    ader sorang master kat pasar seni..
    dia boleh tolong ko.

    hmm..
    selalu jugak orang kata..feng shui nie haram dalam islam.
    sebenarnya tak semua gitu.
    ringkas citerlah..
    ko pergi ler jumpa master tue.
    insya'Allah..dia akan tolong.
    dia nie pun tahu..feng shui mana yang digalakkan dalam islam.
    sebab dia dah kaji benda tue dekat 30 tahun dah.

    dr. fadzilah kamsah sendiri pun dapat khidmat dia masa nak angkat rumah baru anak dia kat semenyih tiga tahun dulu.

    Comment


    • #3
      Re: Hari baik dalam Islam

      roti_canai,
      k0 suruh master tu feng shui diri dia sendiri dlu...

      Comment


      • #4
        Re: Hari baik dalam Islam

        SALAM...

        ari apa yg baik untuk pindah umah tu aku tak tahu aa sumer hari baik kot... guehheh

        Comment


        • #5
          Re: Hari baik dalam Islam

          tak ke jadi bidaah?

          Comment


          • #6
            Re: Hari baik dalam Islam

            dlm islam pun ada ari2 tertentu ke?..

            tak tau plak...

            Comment


            • #7
              Re: Hari baik dalam Islam

              tah nyer ni dah jadi bedaah dah ni.. ada ke hari tak baik dalam islam?

              *ponder*

              pindah je la ari apa yg ko nak pindah janji ko senang nak pindah

              Comment


              • #8
                Re: Hari baik dalam Islam

                pindah hari minggu laa..
                sume sume org cuti...
                bole dorg tlg2 ko angkat barang nnt

                Comment


                • #9
                  Re: Hari baik dalam Islam

                  kalau hari baik tak baik takde
                  hari berkat tak berkat ada tak?




                  .

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hari baik dalam Islam

                    takde lah slumcums....smua ok je...

                    pilih ari mana yg ko free..org lain free..

                    islam kan agama mudah..jgn memayahkannya lah....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hari baik dalam Islam

                      pindah je hari apa2, asalkan pandai memilih waktu yg sesuai dan waktu yang baik.

                      bagaimana yg sesuai & yg baik?
                      -waktu perpindahan tidak ganggu jiran, cth pindah jam 2-3pagi, nnt bising ganggu jiran
                      -waktu pindah takde sampai terlepas waktu solat, cth pindah dh dkt tgh hari jumaat, smpai trlepas solat jumaat, atau pindah dh petang, smpai langkah maghrib
                      -waktu pindah biarlah selesa utk kita, supaya takde kelam kabut n kecoh, nnt takde dok marah2 org lain.

                      kemudian dh selesai pindah...
                      -buat la sikit jamuan ringan, tujuan utk berkenalan dgn jiran tetangga, lagi bagus kalau jamuan tu buat sumbangan pada warga surau di taman perumahan tu ke, biasa mlm jumaat kat surau ada buat bacaan Yasin, ajak org jamu ke rumah lps baca yasin/solat.
                      -yg lain2 tu adab seharian kita, mcm masuk rmh kaki kanan, baca doa, bagi salam (walau rmh kosong), bersihkan luar dalam rumah.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hari baik dalam Islam

                        apa susah bro
                        kembali kpd yg SATU
                        buat la solat istikarah...
                        berdoa...mintak tunjuk ari apa yg baik utk pindah umah
                        apa susah

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hari baik dalam Islam

                          ikut tarikh 1 maal hijrah jer senang..(penghijrahan rasul dr kota mekah ke kota madinah)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hari baik dalam Islam

                            tak pernah pulak dengar dalam mana2 hadith tentang amalan macam tuh...

                            jangan percaya sangat dengan amalan macam nih.... takut jatuh khurafat dan syirik pulak nanti

                            wallahualam

                            Comment

                            Working...
                            X