Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

Puasa Sunat Assyura 9 dan 10 Muharram (esok & lusa)

Page Title Module
Move Remove Collapse
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Puasa Sunat Assyura 9 dan 10 Muharram (esok & lusa)



    Sekadar berkongsi..

    SUNNAH BERPUASA DI HARI ASYURA (HARI KE-10 DI BULAN MUHARAM)

    Pada mulanya puasa Asyura adalah termasuk puasa yang fardu, namun setelah diwajibkan (disyariatkan) puasa Ramadan, maka puasa Asyura menjadi sunnah, sebagaimana penjelasan dari hadis berikut:

    قَدِمَ النَّبِيُّ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِيْنَةَ فَرَأَى الْيَهُوْدَ تَصُوْمُ يَوْمَ عَاشُوْرَاءَ ، فَقَالَ : مَا هَذَا؟ قَالُوْا : هَذَا يَوْمٌ صَالِحُ ، هَذَا يَوْمٌ نَجَّى اللهُ بَنِيْ إِسْرِائِيْلَ مِنْ عَدُوِّهِمْ فَصَامَ مُوْسَى ، قَالَ : فَأَنَا أَحَقُّ بِمُوْسَى مِنْكُمْ ، فَصَامَهُ وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ


    “Ketika Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam datang ke Madinah, maka baginda melihat orang-orang Yahudi berpuasa di hari Asyura, lalu baginda bertanya: hari apakah ini? Mereka menjawab: Ini adalah hari yang baik, hari dimana Allah menyelamatkan Bani Israil dari musuh mereka, lalu Musa berpuasa pada hari itu. Baginda bersabda: Aku lebih berhak terhadap puasa Musa dari kamu sekalian. Maka baginda berpuasa dan memerintahkan berpuasa”. (Hadis Riwayat Bukhari (2004) dan Muslim (1130))


    كَانَ يَوْمُ عَاشُوْرَاءَ يَوْمًا تَصُوْمُهُ قُرَيْشٌ فِى الْجَاهِلِيَّةِ وَكَانَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصُوْمُهُ فِى الْجَاهِلِيَّةِ . فَلَمَّا قَدِمَ الْمَدِيْنَةَ صَامَهُ وَاَمَرَ النَّاسَ بِصِيَامِهِ . فَلَمَّا فُرِضَ رَمَضَانُ تَرَكَ يَوْمَ عَاشُوْرَاءَ قَالَ : فَمَنْ شَاءَ صَامَهُ وَمَنْ شَاءَ تَرَكَهُ


    “Orang-orang Quraisy zaman Jahiliyah berpuasa pada hari Asyura dan Rasulullah juga berpuasa pada hari Asyura di zaman Jahiliyah. Setelah baginda sampai ke Madinah, maka baginda berpuasa pada hari tersebut dan menyuruh orang ramai berpuasa. Maka setelah puasa bulan Ramadan diwajibkan baginda meninggalkan puasa Asyura, baginda bersabda: Barangsiapa yang mahu, berpuasalah dan barangsiapa yang mahu berbuka tinggalkan puasa”. (Muttafaq ‘alaihi. Bukhari (2002) Muslim (1125))


    عَنْ مُعَاوِيَةَ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُوْلُ : هَذَا يَوْمُ عَاشُوْرَاءَ وَلَمْ يُكْتُبِ اللهُ عَلَيْكُمْ صِيَامَهُ ، وَاَنَا صَائِمٌ ، فَمَنْ شَاءَ فَلْيَصُمْ وَمَنْ شَاءَ فَلْيُفْطِرْ


    “Dari Muawiyah berkata: Aku mendengar Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam bersabda: Hari ini adalah hari Asyura, tidak diwajibkan bagi kamu berpuasa, tetapi saya berpuasa, maka barangsiapa yang mahu berpuasa ia boleh berpuasa dan barangsiapa yang mahu berbuka, maka ia boleh berbuka”. (Hadis Muttafaq ‘alaihi)


    اَفْضَلُ الصِّيَامِ بَعْدَ رَمَضَانَ شَهْرُ اللهِ الْمُحَرَّمُ ، وَاَفْضَلُ الصَّلاَةِ بَعْدَ الْفَرِيْضَةِ صَلاَةُ اللَّيْلِ


    “Seafdal-afdal puasa selepas puasa Ramadan ialah puasa di bulan Allah yang diharamkan (Muharam). Seafdal-afdal solat selepas solat fardu ialah solat malam”. (Hadis Riwayat Muslim (1163). Nasai’i dalam Al-Kubra (2/2905,2906). Ahmad (2/303,329,342,535). Ad-Darimi (2/21). Al-Baihaqi dalam Sunan Al-Kubra (4/291). Ibnu Abi Syaibah dalam Al-Musannaf (3/42). Abu Ya’la (6395). Ibnu Hibban dalam As-Sahih (2363). Dan Ibnu Khuzaimah (1134))


    سُئِلَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اَيُّ الصَّلاَةِ اَفْضَلُ بَعْدَ الْمَكْتُوْبَاتِ ؟ قَالَ : اَلصَّلاَةُ فِى جَوْفِ اللَّيْلِ . قِيْلَ ثُمَّ اَيُّ الصِّيَامِ اَفْضَلُ بَعْدَ رَمَضَانَ ؟ قَالَ : شَهْرُ اللهِ الَّذِيْ تَدْعُوْنَهُ الْمُحَرَّمَ

    “Telah ditanya Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam. Apakah solat yang paling utama selepas solat wajib? Baginda bersabda: Solat di jauh malam. Baginda ditanya lagi: Puasa apakah yang lebih utama selepas puasa Ramadan? Baginda bersabda: Puasa di bulan Allah yang kamu panggil Muharam”. (Hadis Riwayat Muslim, Ahmad dan Abu Daud)

    MENCONTOHI PUASA RASULULLAH

    اَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنْ صِيَامِ يَوْمِ عَاشُوْرَاءَ فَقَالَ : يُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَّةَ

    “Bahawasanya Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam ditanya tentang puasa Asyura, maka baginda bersabda: Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu”. (Hadis Riwayat at-Tirmizi)

    Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam menyuarakan agar berpuasa pada hari ke-9 dan ke-10 dalam bulan Muharam. Baginda bersabda:


    لَمَّا صَامَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ عَاشُوْرَاءَ وَاَمَرَ بَصِيَامِهِ قَالُوْا : يَارَسُوْلَ اللهِ اَنَّهُ يَوْمَ تُعَظِّمُهُ الْيَهَوْدُ وَالنَّصَارَى ؟ قَالَ : فَاَذَا كَانَ عَامُ الْمُقْبِلِ صُمْنَا الْيَوْمَ التَّاسِعَ . قَالَ : فَلَمْ يَاْتِ الْعَامُ الْمُقْبِلُ حَتَّى تُوُفِّيَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

    “Semasa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam berpuasa pada hari Asyura dan menyuruh orang ramai berpuasa, maka para sahabat bertanya: Ya Rasulullah! Asyura adalah hari yang diagung-agungkan oleh orang-orang Yahudi dan Nasrani. Maka baginda bersabda: Jika datang tahun hadapan kita akan berpuasa pada hari Tasu’a (hari ke-9 di bulan Muharam). (Berkata Ibn Abbas Maka belum tiba tahun hadapan, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam telah wafat”. (Hadis Riwayat Muslim dan Abu Daud)

    Sebagai kesimpulannya, adalah disunnahkan berpuasa pada hari ke-9 dan ke-10 di bulan Muharam.
    Jom kita puasa esok dan lusa.

  • #2
    Re: Puasa Sunat Assyura 9 dan 10 Muharram (esok & lusa)

    InsyaAllah.......TQ for sharing......

    Comment


    • #3
      Re: Puasa Sunat Assyura 9 dan 10 Muharram (esok & lusa)

      14 Perkara Yang Sunat Dilakukan Pada Hari Asyura (10 Muharram Hari Sabtu bersamaan 19 Januari 2008)


      1. Melapangkan masa / belanja anak, suami & isteri2
      fadhilat - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.

      2. Memuliakan fakir miskin
      fadhilat - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.

      3. Menahan marah
      fadhilat - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang ridha.

      4. Menunjukkan orang sesat
      fadhilat - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.

      5. Menyapu / mengusap kepala anak yatim
      fadhilat - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang di sapunya.

      6. Bersedekah
      fadhilat - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.

      7. Memelihara kehormatan diri
      fadhilat - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.

      8. Mandi Sunat
      fadhilat - Tidak sakit (sakit berat)pada tahun itu
      lafaz niat : 'Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala'

      9. Bercelak
      fadhilat - tidak akan sakit mata pada tahun itu.

      10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir seribu kali
      fadhilat - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah diakhirat nanti.

      11. Sembahyang sunat empat rakaat
      fadhilat - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya.
      lafaz niat : 'Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala'
      Pada rakaat pertama dan kedua selepas fatihah di baca Qulhuwallah sebelas kali.

      12. Membaca
      'hasbiyallahhu wani'mal wakil wa ni'mal maula wa ni'mannasiiru'
      fadhilat - Tidak mati pada tahun ini .

      13. Menjamu orang berbuka puasa
      fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.

      14. Puasa
      Niat - 'Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala'
      fadhilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.

      Betul ker? slalu dapat email mcm ni... tapi was²....

      Comment


      • #4
        Re: Puasa Sunat Assyura 9 dan 10 Muharram (esok & lusa)



        Cik_kak eboutique, panduan amalan-amalan tu kebanyakannya (semua sekali kot) tak boleh diamalkan kerana bersandarkan kepada hadith palsu.

        Yang puasa je ada hadith sahih, tapi tak disebut fadhilatnya macam tu.


        والله أعلم بالصواب
        Last edited by el-lail; 17-01-08, 05:36 PM.

        Comment


        • #5
          Re: Puasa Sunat Assyura 9 dan 10 Muharram (esok & lusa)

          Good info...thanks,hampir2 terluper...

          Comment


          • #6
            Re: Puasa Sunat Assyura 9 dan 10 Muharram (esok & lusa)

            nak balik kg weekend nih.. cari bubur assyura...

            Comment


            • #7
              Re: Puasa Sunat Assyura 9 dan 10 Muharram (esok & lusa)

              Originally posted by el-lail View Post


              Cik_kak eboutique, panduan amalan-amalan tu kebanyakannya (semua sekali kot) tak boleh diamalkan kerana bersandarkan kepada hadith palsu.

              Yang puasa je ada hadith sahih, tapi tak disebut fadhilatnya macam tu.


              والله أعلم بالصواب

              ok. thankz elail..

              Comment


              • #8
                Re: Puasa Sunat Assyura 9 dan 10 Muharram (esok & lusa)

                up kan balik topik ni

                jom esok dan lusa...

                wassalam.

                Comment


                • #9
                  Re: Puasa Sunat Assyura 9 dan 10 Muharram (esok & lusa)

                  esok dan lusa. sib baik ko upkan topik nih kalau tak mesti aku lupa ... TQ.

                  jom puasa.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Puasa Sunat Assyura 9 dan 10 Muharram (esok & lusa)

                    Ari nih, esok, lusa...tulat terus la......

                    mekasih up topik...jom pose jemaah.......


                    Kejap nya masa.....!
                    Last edited by Humairah; 05-01-09, 12:57 PM.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Puasa Sunat Assyura 9 dan 10 Muharram (esok & lusa)

                      huhu..bgs2..seb baek ade up topic nih..kalo x mmg dh lupa aku..jom puasa..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Puasa Sunat Assyura 9 dan 10 Muharram (esok & lusa)

                        up kan balik topik nih (tiru trew)

                        hari nih dan esok

                        Comment


                        • #13
                          Re: Puasa Sunat Assyura 9 dan 10 Muharram (esok & lusa)

                          Up balik....

                          wassalam.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Puasa Sunat Assyura 9 dan 10 Muharram (esok & lusa)

                            oyeah. hari ini, dan esok.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Puasa Sunat Assyura 9 dan 10 Muharram (esok & lusa)

                              eh.. hari nih dan esok ke?

                              ala.. aku tersilap kira.. ingatkan esok dan jumaat

                              Comment

                              Working...
                              X