Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

Kalendar Hijrah (islam) vs Kalendar Masihi (non-muslim)

Page Title Module
Move Remove Collapse
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kalendar Hijrah (islam) vs Kalendar Masihi (non-muslim)



    Alhamdulillah... tadi berkesempatan mengikuti ceramah salah seorg pelakon yg telah berkecimpung didlm bidang dakwah... acik yakin & percaya mesti ada yg mengetahui siapakah beliau yg acik maksudkan disini. Beliau pernah bergelar 'Ali Setan'...

    Ada sedikit pengisian mengenai penggunaan kalendar islam (atau menggunakan bulan) berbanding penggunaan kalendar masihi (atau menggunakan matahari) didlm kehidupan seharian kiter... Beliau mengatakan bahawa menggunakan kalendar masihi ini pun sudah dikira sebagai kiter merestui agama org bukan islam sama seperti halnyer berkongsi raya...

    Apa pandangan kalian semua?... :machotu:

  • #2
    Re: Kalendar Hijrah (islam) vs Kalendar Masihi (non-muslim)

    off topik........ kau ada no. tipon dia...........

    senang2 boleh bawak dia kat masjid kampung aku.......

    Comment


    • #3
      Re: Kalendar Hijrah (islam) vs Kalendar Masihi (non-muslim)

      semalam baru jumpa dia mai stesen radio ngan anuar zain... btw..

      Kelendar masehi tu.. kalendar gregorian ke ?.. is that what you mean ?.. Payah gak nak cakap... kalendar gregorian ni dah ujud even before kelahiran Isa A.S.. aku tak setuju laa kalau kalendar hijrah tu ko describe as kalendar Islam sebab.. ianya dah wujud since zaman sebelum Islam lagi dah... and also Lunar calendar pon turut ikut peredaran bulan.. does that mean kita iktiraf agama buddha ?

      Comment


      • #4
        Re: Kalendar Hijrah (islam) vs Kalendar Masihi (non-muslim)

        Originally posted by mito7
        off topik........ kau ada no. tipon dia...........

        senang2 boleh bawak dia kat masjid kampung aku.......


        Insyaallah... nanti acik cuba dptkan no. talian beliau dari AJK surau kat opis acik nie...

        Acik search kat internet... dptlah fatwa al-azhar mengenai kalendar masihi nie...

        Fatwa Al-Azhar Online
        FATWA 1: TARIKH MASIHI DAN HIJRAH.
        SOALAN: Apakah pandangan agama berhubung tindakan negara-negara Islam yang menggunakan tarikh Masihi dan tidak menggunakan tarikh Hijrah dalam urusan dalaman dan luaran negara?

        Ingin tahu,
        Rawang, Selangor.

        JAWAPAN: Islam tidak melarang atau menghalang penggunaan tarikh atau kalendar Masihi lebih-lebih lagi apabila penggunaannya bertaraf antarabangsa.

        Begitu juga jika ia digunakan untuk urusan-urusan yang ditentukan dengan masa yang tetap dan tidak berubah-ubah, yang tidak sesuai menggunakan tarikh Hijrah.

        Ini kerana, penentuan tarikh atau kalendar Hijrah bergantung kepada nampak atau tidaknya anak bulan (hilal) menerusi rukyah.

        Kita sendiri dapat lihat berlakunya perbezaan pendapat berhubung penggunaan tarikh Hijrah ini. Misalnya, kita menjangkakan bahawa awal bulan akan jatuh pada hari Selasa, namun, setelah mengikut rukyah pada akhir bulan, tarikh awal bulan seterusnya jatuh pada hari Isnin.

        Perbezaan ini secara tidak langsung akan menimbulkan kesulitan dalam urusan-urusan yang ditentukan dengan kiraan yang tepat dari segi masa dan waktunya.

        Tambahan, kalendar Masihi adalah peraturan dunia yang tidak salah bagi orang Islam menggunakannya. Rasulullah s.a.w pernah bersabda, maksudnya: Sesungguhnya kamu lebih mengetahui tentang urusan-urusan duniamu.

        Dalam pada itu, kita harus berhati-hati dan memelihara kalendar Hijrah yang banyak berhubung kait dengan ibadat-ibadat utama seperti puasa, haji, nazar dan sebagainya.

        Cara terbaik ialah dengan mengingati kedua-dua tarikh (Masihi dan Hijrah) supaya kita tidak akan lupa akan kehormatan dan kesucian kalendar umat Islam.

        SUmber : Fatwa Al-Azhar
        Kalendar masihi bukan yg kiter dok gunakan nak tulis tarikh lahir kiter tue kaa?... Bro dream nie bikin acik confuse jer...

        Comment


        • #5
          Re: Kalendar Hijrah (islam) vs Kalendar Masihi (non-muslim)

          hahaha... yea laa tu... kita aje yang sebut kalendar masehi.. official name dia gregorian...

          Comment


          • #6
            Re: Kalendar Hijrah (islam) vs Kalendar Masihi (non-muslim)

            bley jer nak gune. tak salah.

            Comment


            • #7
              Re: Kalendar Hijrah (islam) vs Kalendar Masihi (non-muslim)

              Originally posted by sp3d2
              bley jer nak gune. tak salah.


              Mmg ler dibolehkan sebagaimana fatwa al-azhar tersebut diatas... Cuma kenkadang musykil gak akai kepala hotak kiter nie sekali sekala... awatnyer bila dah diijabkapankan... dimasukkan dlm kubur barulah tarikh tahun hijrah digunapakai kat batu nesan tue... kenapa tak pakai tarikh gregorian jer terus sebagaimana kata bro Dream...

              Comment


              • #8
                Re: Kalendar Hijrah (islam) vs Kalendar Masihi (non-muslim)

                Menggunakan Kalendar Masehi bererti kita menyerupai mereka, org Islam haruslah berbeza dgn org kafir, lebih-lebih lagi Kalendar Masehi adalah simbol agama kristian.

                ~Fatwa Sheikh Salih al-Fawzaan, Kitaab al-Muntaqa

                Diterjemahkan secara ringkas dari laman IslamQA.

                Comment


                • #9
                  Re: Kalendar Hijrah (islam) vs Kalendar Masihi (non-muslim)

                  Originally posted by pemusnah_dewa
                  Menggunakan Kalendar Masehi bererti kita menyerupai mereka, org Islam haruslah berbeza dgn org kafir, lebih-lebih lagi Kalendar Masehi adalah simbol agama kristian.

                  ~Fatwa Sheikh Salih al-Fawzaan, Kitaab al-Muntaqa

                  Diterjemahkan secara ringkas dari laman IslamQA.


                  Apabila kiter mengetahui sesuatu hukum namun masih terlibat menggunakan ia... apakah hukumnyer?...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kalendar Hijrah (islam) vs Kalendar Masihi (non-muslim)

                    tapi masalahnye, satu dunie menggunekan kalender masihi...
                    keje,blaja sume pakai kalendar masihi...
                    tapi orang Islam still gune pakai kalendar hijrah
                    kat kalendar yang mak kite beli barabg pastu dapat free tu pun
                    ade die letak kalendar hijrah..
                    kite rujuk peristiwa2 Islam sume dalm k.hijrah gak kan..

                    Yang aku tau la kan..(kalo salah betulkan)
                    tarikh hari lahir hijrah kite same ngan tarikh kite meninggal dunie...
                    aku pun tak pasti betol ke tak...
                    da lame da aku dapat sumber ni..
                    (kalo salah betolkan sekali lagi)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kalendar Hijrah (islam) vs Kalendar Masihi (non-muslim)

                      hmm....
                      setahu aku, Kalendar Masihi dikira bermulanya ketika Kelahiran Nabi 'Isa
                      dan Nabi 'Isa sendiri yang mengajar umatnya berkenaan kalendar tersebut.

                      persoalan nya skrg:
                      - knapa kita label Kalendar Masihi sbg non-muslim?
                      can we just leave it as it is?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kalendar Hijrah (islam) vs Kalendar Masihi (non-muslim)

                        hmm
                        kalau mcm tu
                        org kaper pakai t-shirt n kemeja
                        kite tak pakai jubah ala2 pak arab sbaliknye pakai
                        t-shirt n kemeja mcm org kaper

                        buleh tak?

                        Comment

                        Working...
                        X