Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

SOLAT JAMA' DAN QASAR

Page Title Module
Move Remove Collapse
This topic is closed.
X
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SOLAT JAMA' DAN QASAR

    Ajarkan kita sikit...camana nak solat jama' dan qasar...

    kalau jalan traffic jam...atau ada situasi-situasi yang sukar untuk kita solat...kita boleh buat solat jama' kan?

    lepas tu nak tanya lagi...kalau untuk perjalanan jauh, kalau kita pasti berapa lama kita hendak tinggal disesuatu destinasi...hanya satu hari jer kita boleh solat jama' dan qasar?

    Terima kasih kerana sudi melayan kita yang jahil ni...

  • #2
    Re: SOLAT JAMA' DAN QASAR

    he...he...............mana depa tak masuk lagi ni.........

    Comment


    • #3
      Re: SOLAT JAMA' DAN QASAR

      satu lg situasi:
      sy pegi outstation ke sabah untuk tempoh dua minggu.

      persoalan:
      bolehkah dilakukan solat jamak qasar sepanjang tempoh dua minggu tu?

      sy berjumpa dgn banyak pendapat. ada juga yg agak sangsi.

      Comment


      • #4
        Re: SOLAT JAMA' DAN QASAR

        hmmm....
        saya nak bagi pendapat untuk yg mana yg saya tau serba sedikit ni....

        jika kita dah pasti berapa lama tempoh kita akan berada di satu2 tempat tu....
        dan ianya melebihi 3 hari....maka kita tidak boleh solat jama' dan qasar ketika di sana...tapi dalam perjalanan masih boleh dilakukan...

        berkenaan situasi jem tu...saya rasa...kat malaysia ni tak la sampai darurat macam tu....even kat padang pasir pun masih boleh berhenti untuk mencari tempat yang sesuai untuk menunaikan solat sebelum habis waktunya...
        jika khuatir kita akan terlepas waktu solat...rancang la perjalanan betul2...supaya masih ada peluang untuk solat...

        Comment


        • #5
          Re: SOLAT JAMA' DAN QASAR

          Originally posted by syahila
          kalau jalan traffic jam...atau ada situasi-situasi yang sukar untuk kita solat...kita boleh buat solat jama' kan?
          Syaikh Muhammad Shalih al-‘Utsaimin rahimahullah:
          Jamak itu tidak berkait dengan qasar tetapi terkait dengan keperluan. Apabila sahaja seseorang itu perlu untuk menjamak sembahyangnya baik ketika dia bermukim mahupun ketika dalam perjalanan maka dia boleh menjamak sembahyangnya

          Originally posted by syahila
          lepas tu nak tanya lagi...kalau untuk perjalanan jauh, kalau kita pasti berapa lama kita hendak tinggal disesuatu destinasi...hanya satu hari jer kita boleh solat jama' dan qasar?
          Nabi s.a.w tidak membatasi jumlah hari yang tertentu yang dibenarkan untuk mengqasar sembahyang

          Dari Jabir bin Abdillah, dia berkata: “Rasulullah s.a.w bermukim di Tabuk selama dua puluh hari (dan baginda) mengqasarkan sembahyang (Hadis Sahih Abu Dawud)

          Rujukan: Sembahyang Jama' dan Qasar Adalah Sedekah Aallah, Mohd Yaakub

          Wallahu'alam

          Comment


          • #6
            Re: SOLAT JAMA' DAN QASAR

            Originally posted by minhaj
            hmmm....
            saya nak bagi pendapat untuk yg mana yg saya tau serba sedikit ni....

            jika kita dah pasti berapa lama tempoh kita akan berada di satu2 tempat tu....
            dan ianya melebihi 3 hari....maka kita tidak boleh solat jama' dan qasar ketika di sana...tapi dalam perjalanan masih boleh dilakukan...

            berkenaan situasi jem tu...saya rasa...kat malaysia ni tak la sampai darurat macam tu....even kat padang pasir pun masih boleh berhenti untuk mencari tempat yang sesuai untuk menunaikan solat sebelum habis waktunya...
            jika khuatir kita akan terlepas waktu solat...rancang la perjalanan betul2...supaya masih ada peluang untuk solat...
            maknanya....kalau kita pasti perjalanan kita lebih dari 3 hari kita tak boleh qasar lah ya...

            ada ustaz tu kata...boleh buat untuk satu hari dan tak boleh melebihi dari tu...

            kalau solat jama' ni ringan sikit kan?..maksud kita...kalau situasi yang tak dibenarkan....contohnya...traffic jam, sedang buat kerja (pembedahan) atau tiada tempat yang sesuai untuk solat...

            Comment


            • #7
              Re: SOLAT JAMA' DAN QASAR

              Tempoh jama' dan qasar selama tiga hari itu adalah pendapat Syafi'iyah dan tidaklah disandarkan kpd dalil yang kuat. Pendapat yang benar ialah tidak ada batasan tempoh tertentu. [Fiqh Sunnah, Jld 2/ 217) dan alSyun'ani Subulus Salam 2/ 169]

              Jama' tidak terhad kepada safar shj. Boleh diluaskan jika ada kesulitan. Fatwa Syaikh Uthaimiin, Majmu' fatawa dalam Ibadah/ ms 413 (edisi terjemahan Indon), boleh menjama' jika berlaku hujan, lumpur, angin kencang atau ada kesulitan spt keselamatan hartabenda, dsbnya. Dalil: dari Ibn Abbas ra, Nabi saw biasa menjama' solat bukan kerana hujan atau ketakutan, tapi kerana tidak mahu menyukarkan umatnya." [al-Albani, sahih Sunan Abu daud, #1211]
              maksudnya skop kesulitan itu tidak dijelaskan oleh Ibn Abbas. jadi myth (metos), solat jama' hanya utk musafir itu tidak benar. solat jama' boleh kerana kesulitan. Ia hendaklah solat secara tamam (sempurna) bukan qasar.

              Sebenarnya kita boleh menjama' solat di rumah kita pun jika waktu solat telah masuk dgn jama' takdim.
              Dalil dari Ibn Abbas ra, " jika Nabi saw masih berada di rumah sebelum bertolak dan matahari telah tergelicir (masuknya waktu Zuhur), maka baginda jama'kan zuhur dgn asar sebelum berangkat.." [Musnad Ahmad #3480, dinilai sahih oleh al-Arnauth] jadi tak payah cari mesjid atau surau, boleh terus dilakukan di rumah sendiri.

              Comment


              • #8
                Re: SOLAT JAMA' DAN QASAR

                terima kasih banyak-banyak

                Comment


                • #9
                  Re: SOLAT JAMA' DAN QASAR

                  thanks for the info....

                  rujukan saya lebih kepada mazhab Syafie...sebab itu pegangan di sini....

                  Comment


                  • #10
                    Re: SOLAT JAMA' DAN QASAR

                    Originally posted by pemusnah_dewa
                    Syaikh Muhammad Shalih al-‘Utsaimin rahimahullah:
                    Jamak itu tidak berkait dengan qasar tetapi terkait dengan keperluan. Apabila sahaja seseorang itu perlu untuk menjamak sembahyangnya baik ketika dia bermukim mahupun ketika dalam perjalanan maka dia boleh menjamak sembahyangnya


                    Nabi s.a.w tidak membatasi jumlah hari yang tertentu yang dibenarkan untuk mengqasar sembahyang

                    Dari Jabir bin Abdillah, dia berkata: “Rasulullah s.a.w bermukim di Tabuk selama dua puluh hari (dan baginda) mengqasarkan sembahyang (Hadis Sahih Abu Dawud)

                    Rujukan: Sembahyang Jama' dan Qasar Adalah Sedekah Aallah, Mohd Yaakub

                    Wallahu'alam
                    terima kasih banyak-banyak...

                    Comment


                    • #11
                      Re: SOLAT JAMA' DAN QASAR



                      ada sedikit info...
                      rasa leh buat tambahan ilmu pengetahuan...

                      Cara-cara melakukan sembahyang Jamak dan Qasar
                      Makna Jamak ialah dihimpunkan
                      Makna Qasar ialah dipendekkan

                      Perkara yang penting ialah kita mesti niat terlebih dahulu setelah keluar dari rumah iaitu:- "Sahaja aku musafir kerana Allah Tallah".
                      Kita boleh melakukan selama tiga hari tinggal bermukim.

                      Jamak Takdim dan diQasarkan (di pendekkan)

                      1.Melakukan sembahyang asar dalam waktu zuhur itu di namakan jamak takdim.
                      Lakukan sembahyang zuhur 2 rakaat selepas itu di ikuti pula sembahyang asar 2 rakaat.
                      Niat untuk sembahyang zuhur ialah "Sahaja aku sembahyang fardu zuhur 2 rakaat qasar dengan jamak takdim kerana Allah Taala".
                      Niat untuk sembahyang asar pula ialah "Sahaja aku sembahyang fardu asar 2 rakaat qasar dgn jamak takdim kerana Allah Tallah".

                      Jamak Takhir dan diQasarkan (di pendekkan)

                      2.Melakukan sembahyang zuhur dalam waktu asar itu di namakan Jamak Takhir.
                      Tapi dengan syarat kita mesti niatkan dahulu dalam hati sebelum habis waktu zuhur iaitu:- "Aku nak jamakkan sembahyang zuhur dalam waktu asar"
                      Lakukan sembahyang asar 2 rakaat selepas itu di ikuti pula sembahyang zuhur 2 rakaat.
                      Niat untuk sembahyang asar ialah "Sahaja aku sembahyang fardu asar 2 rakaat qasar dengan jamak takhir kerana Allah Taala".
                      Niat untuk sembahyang zuhur ialah "sahaja aku sembahyang fardu zuhur 2 rakaat qasar dengan jamak takhir kerana Allah Talla".

                      Kita boleh juga jamakkan magrib dengan isyak atau sebaliknya tapi waktu magrib tidak boleh diqasarkan ia tetap 3 rakaat caranya ialah:-

                      Jamak takdim dan diqasarkan (di pendekkan)

                      1.Melakukan sembahyang isyak dlm waktu magrib itu dinamakan jamak takdim.
                      Niat utk sembahyang magrib ialah "Sahaja aku sembahyang fardu maghrib 3 rakaat dijamakkan fardu isyak dengan jamak takdim kerana Allah Talla".
                      Niat utk sembahyang isyak ialah "Sahaja aku sembahyang fardu isyak 2 rekaat qasar dijamakkan fardu magrib dengan jamak takdim kerana Allah Tallah".

                      Jamak takhir dan diqasarkan (di pendekkan)
                      2.Melakukan sembahyang magrib dalam waktu isyak itu dinamakan jamak takhir.
                      Tapi jangan lupa niatkan sebelum waktu magrib berakhir "Aku nak jamakkan sembahyang magrib dalam waktu isyak"
                      Niat utk sembahyang isyak ialah "Sahaja aku sembahyang fardu isyak 2 rakaat qasar dijamakkan fardu magrib dengan jamak takhir kerana Allah Talla".
                      Niat untuk sembahyang magrib ialah "sahaja aku sembahyang fardu magrib 3 rakaat dijamakkan fardu isyak dengan jamak takhir kerana Allah Tallah".

                      Comment


                      • #12
                        Re: SOLAT JAMA' DAN QASAR

                        dok gali2 balik persoalan solat jamak & qasar sebab lately selalu travel & byk org bagi pendapat macam2... so saja nak up balik thread ni...

                        byk jawapan2 yg dah diberi oleh TJ dalam thread lagi satu ni...

                        nak tambah lagi soalan... kalau tgh2 kita solat jamak & qasar takdim (zohor & asar) tu di masjid... sekali tiba2 azan asar dilaungkan... (maknanya masuk waktu asar dahla kan..) abis camna? perlu ke kita berenti smayang & sembahyang semula dengan niat jamak takhir @ blh je teruskan sembahyang tu?

                        Comment


                        • #13
                          Re: SOLAT JAMA' DAN QASAR

                          Originally posted by nonie View Post
                          dok gali2 balik persoalan solat jamak & qasar sebab lately selalu travel & byk org bagi pendapat macam2... so saja nak up balik thread ni...

                          byk jawapan2 yg dah diberi oleh TJ dalam thread lagi satu ni...

                          nak tambah lagi soalan... kalau tgh2 kita solat jamak & qasar takdim (zohor & asar) tu di masjid... sekali tiba2 azan asar dilaungkan... (maknanya masuk waktu asar dahla kan..) abis camna? perlu ke kita berenti smayang & sembahyang semula dengan niat jamak takhir @ blh je teruskan sembahyang tu?

                          Teruskan sembahyang tersebut kerana masih dikira jamak taqdim. Lainla kalau tak sempat takbir tiba-tiba terus azan asar. Sama seperti kita solat zohor pada hujung waktu, setelah takbir tiba-tiba azan asar. Maka sah solat tersebut dikira sebagai solat zohor dan boleh diteruskan sehingga habis.

                          wallahualam
                          Tj

                          Comment


                          • #14
                            Re: SOLAT JAMA' DAN QASAR

                            yg aku tau lah ..

                            ada jarak antara tpt kite bermastautin(tempat tinggal menetap)
                            dengan tempat tuju(destinasi) kite.

                            bila sampai ke destinasi ..jamak n qasar hnya
                            dibenarkan utk 3 hari sehaja.

                            maksudnya ..jika kite menetap di KL dan lepas
                            tu kene g outstation ke sabah ..3 hari pertama
                            kat sabah kite leh jamak n qasar lagi. Masuk
                            hari ke-4 ..kene la solat cam biasa.

                            Takat jem tu x leh la nak jamak n qasar ..tapi
                            ade sejenis lagi keadah yg memudahkan solat
                            kite ..aku x blaja lagi ..ehehe ..sebab rasanya
                            x terdesak lagi kot ..

                            Comment


                            • #15
                              Re: SOLAT JAMA' DAN QASAR

                              Originally posted by asura View Post
                              yg aku tau lah ..

                              ada jarak antara tpt kite bermastautin(tempat tinggal menetap)
                              dengan tempat tuju(destinasi) kite.

                              bila sampai ke destinasi ..jamak n qasar hnya
                              dibenarkan utk 3 hari sehaja.

                              maksudnya ..jika kite menetap di KL dan lepas
                              tu kene g outstation ke sabah ..3 hari pertama
                              kat sabah kite leh jamak n qasar lagi. Masuk
                              hari ke-4 ..kene la solat cam biasa.

                              Takat jem tu x leh la nak jamak n qasar ..tapi
                              ade sejenis lagi keadah yg memudahkan solat
                              kite ..aku x blaja lagi ..ehehe ..sebab rasanya
                              x terdesak lagi kot ..
                              Nie persoalan mana nie asura?

                              Saya dah tulis mengenai perkara ini sebelum ini. Secara asasnya:

                              Qasar: Hanya boleh dilakukan ketika musafir
                              Jamak: Boleh dilakukan dalam keadaan musafir atau ketika menghadapi kesulitan yang lain. Dalam setiap mazhab ada berpuluh sebab di bolehkan jamak. Tetapi kesimpulannya ialah sebarang kesulitan yang menyukarkan untuk solat walaupun dalam keadaan tidak bermusafir.

                              Kalau tengah jam boleh ke jamak? Jawapannya ialah BOLEH tetapi syaratnya ia bukan la yang kita lakukan setiap hari. Maksudnya sekali sekala kita jam sampai terlepas waktu.

                              Cara lain solat ialah dengan cara solat dalam kenderaan walaupun tidak ada wuduk. Menurut shafie tidak perlu diulang semula solat tersebut, tetapi mazhab lain kata perlu ulang semula solat tersebut.

                              Cara lain lagi ialah dengan siap-siap ambik wuduk, dan kalau jam solat la seperti solat dalam kenderaan sambil bawak kereta atau pun sambil tumapng kereta kalau jam.

                              Berapa lama hendak jamak dan qasar diperselisihkan oleh ulama. Ada yang menyatakan 4 hari (tidak termasuk hari masuk dan keluar) menurut syafiiyah, ada yang 15 hari, ada 2 tahun (mazhab Ibn Umar), dan sebagainya.

                              Jarak pun ada lebih 30 pendapat tentang jarak sahaja.

                              wallahualam
                              TJ

                              Comment

                              Working...
                              X