Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

Qunut Nazilah..doa untuk menghancurkan musuh-musuh Islam

Page Title Module
Move Remove Collapse
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Qunut Nazilah..doa untuk menghancurkan musuh-musuh Islam



    Dr. Yusoff Al Qardawi, Pengerusi Pertubuhan Ulamak Sedunia dalam fatwa
    terkini menyatakan bahawa adalah menjadi tanggungjawab seluruh umat
    Islam untuk berdoa bagi keselamatan umat islam di Pelastin yang sedang
    berperang dengan Israil sekarang ini. Beliau juga menyeru agar kita
    semua berdoa agar Allah menghancurkan musuh-musuh Islam yamg sangat
    kejam itu. Tambahnya lagi, dah sampai waktunya kita menyebut nama2
    mereka ddidalam doa itu.... Amerika, Bush, Zionis, Yahudi dll.

  • #2
    Re: Qunut Nazilah..doa untuk menghancurkan musuh-musuh Islam

    nampaknya sekarang ni eloklah kita gantikan doa qunut subuh tu dengan qunut nazilah, lebih bermakna he.. he..

    Comment


    • #3
      Re: Qunut Nazilah..doa untuk menghancurkan musuh-musuh Islam

      bule ke tukar2?

      Comment


      • #4
        Re: Qunut Nazilah..doa untuk menghancurkan musuh-musuh Islam

        bule le, nape tak caye ke?

        Comment


        • #5
          Re: Qunut Nazilah..doa untuk menghancurkan musuh-musuh Islam

          Originally posted by pemusnah_dewa
          nampaknya sekarang ni eloklah kita gantikan doa qunut subuh tu dengan qunut nazilah, lebih bermakna he.. he..


          bule ke men tukarČ doa qunut subuh?
          adehsss bak hujah ngan bukti nak nengok...

          Comment


          • #6
            Re: Qunut Nazilah..doa untuk menghancurkan musuh-musuh Islam

            nak tau buleh ke tak buleh.. cari hukum bacaan qunut dalam solat subuh..apakah wajib? jika tidak apakah sunat? jika sunat apakah batal solat jika menukar bacaan? apakah rukun solat?

            Comment


            • #7
              Re: Qunut Nazilah..doa untuk menghancurkan musuh-musuh Islam

              bolehla... tapi kena dalam bahasa Arab la.

              Comment


              • #8
                Re: Qunut Nazilah..doa untuk menghancurkan musuh-musuh Islam

                selalu masa semayang jumaat pon leh baca qunut ni...tp yg terbaru kat sarawak la masa penyakit kaki tangan mulut..

                Comment


                • #9
                  Re: Qunut Nazilah..doa untuk menghancurkan musuh-musuh Islam

                  ???????????????

                  Comment


                  • #10
                    Re: Qunut Nazilah..doa untuk menghancurkan musuh-musuh Islam

                    ko tak reti ke cara2 nak tanya soalan??sekolah kan?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Qunut Nazilah..doa untuk menghancurkan musuh-musuh Islam

                      dasyat le jawapan akuinsan, he.. he..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Qunut Nazilah..doa untuk menghancurkan musuh-musuh Islam

                        tak ada la pemusnah dewa.. sebenarnya hukum Qunut ni tak wajib..kalau tinggal Qunut..solat Subuh masih sah, tak perlu sujud sahwi. namun kalau kita nyatakan secara terbuka dan terus, mesti akan timbul pelbagai reaksi org awam, ada yg kata ajaran sesat.ajaran baru...wahabai atau sebagainya. sebab saya tak berani jawab secara terus hukum hakam sebab saya tak ada simpan hadith, atas fatwa ulamak berkaitan Qunut ni.. so, hujah tanpa bukti susah..

                        tuh yg bagi jawapan dalam bentuk soalan..supaya kita sama2 mencari dan menemukan jawapan. saya pun cuba gak nak carik semula ttg persoalan Qunut yg ulamak dah bincangkan.. salah satu sumber di alahkam.net tp tak sempat lagi nak selongkar utk paste kat sini bagi tatapan semua.

                        saya sendiri pun tak hafal Qunut Nazilah tu, so takleh gak nak berapi2 suruh orang atau cerita macam2... sendiri kena amal dulu baru lengkap bila ajak orang.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Qunut Nazilah..doa untuk menghancurkan musuh-musuh Islam

                          seronok membincangkan ilmuan islam..........banyak boleh dikongsi bersama........

                          Sahabat menulis:

                          Qunut Nazilah yaitu doa tolak balak/dalam keadaan menghadapi bala bencana/mala petaka dan bahaya.
                          Qunut Nazilah ini boleh dibacakan pada setiap Shalat Fardhu.

                          Dalam sebuah hadist diriyawatkan dari Ibnu Abbas bahwa, Rasulullah SAW telah ber-qunut sebulan berturut-turut dalam Shalat Zhuhur, Ashar, Maghrib, Isya’ dan Subuh, yaitu dalam rakaat terakhir setelah ruku’ (i’tidal) sesudah mengucapkan “Samiallahu liman hamidah”. (HR Abu Daud dan Ahmad).
                          Namun ada ulama/mazhab yang berpendapat kecuali pada Shalat Jumat, bahwa qunut nazilah cukup dibacakan pada khotbah jumat. Qunut nazilah ini memang lebih panjang dari qunut yang biasa dibaca, karena ditambah dengan: mohon ampun atas kealpaan, mohon perlindungan dan pertolongan, mohon kesatuan dan persatuan, mohon kekuatan dan kemenangan dan lain-lain.
                          Wallahu a’lam bish-showab.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Qunut Nazilah..doa untuk menghancurkan musuh-musuh Islam

                            saya sendiri pun tak hafal Qunut Nazilah tu, so takleh gak nak berapi2 suruh orang atau cerita macam2... sendiri kena amal dulu baru lengkap bila ajak orang
                            x gak...kalu ko tak hafal tp ko ade simpan ayat tu atau ape2 ko leh tolong sebar2 kan...
                            Last edited by BraDeRz; 10-08-06, 04:23 PM.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Qunut Nazilah..doa untuk menghancurkan musuh-musuh Islam

                              Originally posted by shah
                              Qunut nazilah ini memang lebih panjang dari qunut yang biasa dibaca, karena ditambah dengan: mohon ampun atas kealpaan, mohon perlindungan dan pertolongan, mohon kesatuan dan persatuan, mohon kekuatan dan kemenangan dan lain-lain.
                              Akhi Shah, Qunut Nazilah boleh dibaca panjang atau pendek. Ikut la hafal setakat mana, tiada paksaan.

                              Comment

                              Working...
                              X