Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

Maksud mumaiyiz

Page Title Module
Move Remove Collapse
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Maksud mumaiyiz

    A'kum sumer,
    Pakcik yg kurang arif ni nak bertanya kepada teman2 yg cerdik pandai, bagaimanakah nak tahu seseorang budak itu sudah mumaiyiz atau pun belum. Setahu pakcik mumaiyiz itu adalah bila dia sudah tahu membezakan baik dan buruk. Tapi kalau kita tengok suasana sekarang, org tua pun kekadang masih lagi tidak dapat berbuat demikian. Umpama seperti ajaran sesat. Harap dapat membantu. Terima kasih.

  • #2
    Re: Maksud mumaiyiz



    ish... ish.... ish... kalau org tua yg ikut ajaran sesat takkan nak masuk dlm kategori tak mumaiyiz lagi, mumaiyiz ni cuma utk kanak2 yg masih belum baligh lagi tapi yg dah tahu beza antara yg baik dan buruk... kalau dah baligh dah tak de lagi dah kategori mumaiyiz nih.... kalau org tua tu nak dikategorikan mumaiyiz maknanya dia masih belum baligh lagi la, dah tua bangka pun nak mengaku tak baligh lagi, suruh dia dok kat planet marikh ler.... mungkin alien yang dah tua boleh dikategorikan mumaiyiz....

    Wallahu a'lam bisshawab.

    Comment


    • #3
      Re: Maksud mumaiyiz

      petikan dari internet

      "Mumaiyiz bermaksud berkemampuan untuk membuat keputusan membezakan antara yang baik dan buruk."

      Perempuan bawah usia 9 thn dan lelaki 7 thn...

      wallahualam

      Comment


      • #4
        Re: Maksud mumaiyiz

        orang tua yang nyanyuk pun duduk dalam kategori mumayiz juga kan?

        Comment

        Working...
        X