Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

melayu sebelum dan selepas Islam....

Page Title Module
Move Remove Collapse
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • melayu sebelum dan selepas Islam....

    Assalamualaikum.....
    syaer nak wat assignment psl tajuk di atas.....
    sape2 yg ader maklumat mengenainyer bole lah tolong kongsikan yer....
    terima kasih.....
    wassalam

  • #2
    Re: melayu sebelum dan selepas Islam....

    saya sarankan sedara pergi ke Ibu Pejabat Persatuan Sejarah Negeri untuk mendapatkan bahan kajian mengenai Sosia-Budaya Masyarakat Melayu Sebelum dan Selepas Kedatangan Islam Ke Tanah Melayu..

    biasanyer...pihak terbabit ada menyimpan segala butiran dan dokumen perihal yang ingin sedara perolehi.

    takpun...sedara boleh dapatkan serba sedikit maklumat tersebut daripada buku Kenegaraan Malaysia yang selalu digunapakai oleh pelajar STPM dan diploma studen..cubaler...

    Allahu'alam.

    Comment


    • #3
      Re: melayu sebelum dan selepas Islam....

      better kau kaji dari segi.....
      1) agama (melayu dulu percaya dengan benda-benda kurafat, tahyul etc....melayu beragama islam sekarang lebih tumpu kpd ajaran islam)
      2) budaya (better tengok budaya perkahwinan....pengaruh adat hindu)

      macam-macam lagi lah.......check kat internet ok, takpun ikut nasihat ariff

      Comment


      • #4
        Re: melayu sebelum dan selepas Islam....

        ko duk mana.. kalau area bangi/serdang/kajang.. meh datang bertandang ke opis aku.. aku bawak jumpa sorang orang lama... dia pakar bab2 sejarah melayu.. pengkaji tamadun... dia leh citer kat ko satu satu..

        Comment


        • #5
          Re: melayu sebelum dan selepas Islam....

          ........menarik tajuk ko ni dan juga pasti banyak kerja yang ko kena lakukan. Tapi kena spesifik sikit Melayu tu merujuk kepada orang di seluruh nusantara (asia tenggara) ataupun hanya di semenanjung tanah melayu je? Kerana ramai orang Malaysia yang mendakwa hanya orang di Malaysia je yang melayu, ini mungkin adalah akibat dari pemecahan kawasan Nusantara oleh orang-orang Eropah. Jadi sebelum bermula kena tentukan skop melayu itu dulu...............

          Comment


          • #6
            Re: melayu sebelum dan selepas Islam....



            Hai... teringat acik akan pelajaran sejarah maso ambik SPM dedulu... acik nie suka gak baca cite sejarah nie... SPM pun dapek ok gak ler... A2... kekeke.. takbur kejap...

            Sebenarnyer zaman kemasukan Islam diMalaysia bermula dgn kedatangan pedagang2 islam dari tanah Arab berdagang di Melaka yg pada masa itu adalah tempat paling strategik sekali utk berdagang. Ini disebabkan Melaka terletak antara pertemuan selat melaka dgn laut china selatan(maklumlah masa dulu mana ado kapal terbang Boieng 303 cam arini).

            Disebabkan itu kamu kena citekan dulu mcm mana Islam boleh bertapak diMesia ini spt diatas, pastu citekan jugak bagaimana Parameswara memeluk Islam dan seterusnya citekan jugak bagaimana asalnya islam berkembang diseluruh Melaka dan tanah melayu...

            Lopeh dah cite sumer tue, barulah masuk bab2 Parti PAS & UMNO dlm menyemai perkembangan Islam dinegara kiter ini... Sekian.

            Wallahu a'lam bisshawab.
            Last edited by fosilmitra; 27-12-04, 09:27 AM.

            Comment


            • #7
              Re: melayu sebelum dan selepas Islam....

              Originally posted by fosilmitra


              Hai... teringat acik akan pelajaran sejarah maso ambik SPM dedulu... acik nie suka gak baca cite sejarah nie... SPM pun dapek ok gak ler... A2... kekeke.. takbur kejap...

              Sebenarnyer zaman kemasukan Islam diMalaysia bermula dgn kedatangan pedagang2 islam dari tanah Arab berdagang di Melaka yg pada masa itu adalah tempat paling strategik sekali utk berdagang.
              Wallahu a'lam bisshawab.

              ..........buku teks yek? Kalau semua baca buku teks takyahle buat assignment. . Buku teks kata pedagang arab tapi ada kajian mengatakan pedagang dari India? Ada bukti menunjukan kedatangan pedangan Arab seawal 1100 (lebih kurang) (batu bersurat di Gersik Indonesia) masehi tapi takde bukti menunjukan Islam berkembang ketika itu. Kalau lihat orang-orang melayu yang gemar bersolat dengan kain pelikat maka makin kuat dakwaan bahawa kita menerima Islam dari pedagang India bukan Arab. :bomm: .............................

              Comment


              • #8
                Re: melayu sebelum dan selepas Islam....

                Originally posted by Lorong
                ..........buku teks yek? Kalau semua baca buku teks takyahle buat assignment. . Buku teks kata pedagang arab tapi ada kajian mengatakan pedagang dari India? Ada bukti menunjukan kedatangan pedangan Arab seawal 1100 (lebih kurang) (batu bersurat di Gersik Indonesia) masehi tapi takde bukti menunjukan Islam berkembang ketika itu. Kalau lihat orang-orang melayu yang gemar bersolat dengan kain pelikat maka makin kuat dakwaan bahawa kita menerima Islam dari pedagang India bukan Arab. :bomm: .............................


                Batu Bersurat di Gersik indonesia?... Kiter yg kat tanah melayu nie dok lihat Batu Bersurat yg kat Terengganu saudara Lorong... ini kalau ikut sejarah buku teks sekolah acik ler ...

                Comment


                • #9
                  Re: melayu sebelum dan selepas Islam....

                  Originally posted by fosilmitra


                  Batu Bersurat di Gersik indonesia?... Kiter yg kat tanah melayu nie dok lihat Batu Bersurat yg kat Terengganu saudara Lorong... ini kalau ikut sejarah buku teks sekolah acik ler ...
                  ..........yelah bukan kat Terengganu je ada batu bersurat. Sebab tulah kena tanya dulu skop melayunya tu sampai kemana? Apadah acik buku teks sama jelah semua sekolah pun lain le sekolah kebangsaan Uganda sanun .........

                  Comment


                  • #10
                    Re: melayu sebelum dan selepas Islam....

                    thanks 4 ariffuddin, fivezal, akuinsan, lorong and fosilmitra....
                    sayer hargai jasa anda........

                    ko duk mana.. kalau area bangi/serdang/kajang.. meh datang bertandang ke opis aku.. aku bawak jumpa sorang orang lama... dia pakar bab2 sejarah melayu.. pengkaji tamadun... dia leh citer kat ko satu satu..

                    aku dok kat swk.... tp thanks 4 da info....

                    macam-macam lagi lah.......check kat internet ok, takpun ikut nasihat ariff

                    i'll do it... thanks...

                    klu ader info lagi.. kasitau yerr...

                    Comment


                    • #11
                      Re: melayu sebelum dan selepas Islam....

                      assalamualaikum...saya pun kena wat tugasan tjuk yang sama...pembentukan tamadun melayu sebelum kedatangan Islam dan nilai-nilai yang berkaitan dengannya..(apa maksud nilai-nilai yang berkaitan dengannya) tu..mohon penjelasan..

                      Comment


                      • #12
                        Re: melayu sebelum dan selepas Islam....



                        sebelum

                        Spoiler:




                        x tauler

                        Comment

                        Working...
                        X