Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

Amalan2 & Doa2 Yg Boleh Diamalkan Utk Eratkan Hubungan Suami Isteri...

Page Title Module
Move Remove Collapse
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Amalan2 & Doa2 Yg Boleh Diamalkan Utk Eratkan Hubungan Suami Isteri...

    Assallammualaikum....

    Ada tak korang amalkan doa ke amalan2 yang baik ke
    untuk menambahkan eratnya lagi hubungan rumah tangga...

    Ada sapa2 yang tahu....

  • #2
    Wa'alaikumussalam wbt.

    Kalau doa tu, kenalah bertanya kpd saudara TJ... tapi kalau amalan tue, meh gie kat link ini: ENTER

    Comment


    • #3
      Assalamualaikum,

      Ada beberapa perkara jika kita beri tumpuan akan menambahkan kasih sayang & keharmonian dlm kehidupan berumahtangga.

      SOLAT
      - Suami (lelaki) sebaik˛nya solat berjemaah di masjid. Banyak hadis yg menekankan tentang kelebihan berjemaah di masjid. Ia juga memberi banyak faedah dari sudut kemasyarakatan.
      - Isteri (wanita) lebih baik solat di rumah...ia lebih memelihara maruah/aurat mereka dari mereka bersolat di luar rumah..melainkan ada urusan tertentu seperti kelas pengajian agama yg mereka hadiri...aurat wanita adalah salah satu punca terbesar manusia terjerumus ke lembah kehancuran.

      QURAN
      - Cuba untuk belajar, mengajar & menghayati Al-Quran setiap hari...alasan tiada masa adalah amat tidak wajar bagi kita umat islam yg mengaku sbg umat nabi Muhammad yg ksihkan baginda...adalah tidak munasabah 24jam yg diperuntukkan kpd kita tidak dpt disumbangkan sebahagiannya utk Al-Quran...
      - Suami adalah calon yg sebaiknya berperanan sbg guru...kalau tak pandai sekalipun, cuba hadiri kelas˛ tajwid yg tumbuh bagaikan cendawan pd hari ini...belajarlah secara konsisten sikit demi sedikit...Al-Quran bukanlah terlalu susah sebagaimana yg kita sangkakan..apa yg perlu ialah kesungguhan & komitmen yg berterusan.

      MAKAN
      - Cuba makan secara berjemaah suami, isteri & anak...makan makanan dari kedai kurang keberkatannya...ini kerana penjagaan kebersihan di kedai bermula dari mereka membeli bahan mentah hinggalah mereka masak adalah sedikit...itu tak termasuk doa lagi...entah baca entahkan tidak...kalau kat rumah, insyaAllah kita boleh pastikan yg isteri kita masak sambil membaca doa..ini akan membawa keberkatan dlm makanan kita...kita makan ni bukan setakat nak kenyangkan perut...keberkatan dlm makanan adalah lebih penting dai itu...

      MAJLIS ILMU
      - Usahakan supaya rumah kita menjadi tempat utk belajo ilmu dunia & akhirat...cuba dptkan beberapa buku agama samada dlm bab Feqah(Ibadat), Tauhid (Keimanan) & sbg nya...perasaan takut salah adalah salah satu tipudaya syaitan supaya kita lupakan hal˛ agama di rumah...kalau tak faham, tandakan bahagian tersebut dan cuba rujuk kpd mereka yg pakar...di sini lah peranan lelaki apabila solat di masjid...apabila ini berlaku, akan wujudlah suasana menuntut ilmu di rumah...insyaAllah kberkatan akan melimpah ruah didlm rumahtangga kita...walaupun duit tak banyak...tapi Allah kurniakan kedamaian hati.

      itu je la dulu...selamat berumahtangga...hehehe

      peace & n'joy

      Comment


      • #4
        Re: Amalan2 & Doa2 Yg Boleh Diamalkan Utk Eratkan Hubungan Suami Isteri...

        selalu berkomunikasi dan bertolak ansur antara pasangan....lakukan aktiviti bersama...ceria2kan diri dan happy selalu....

        Comment


        • #5
          Re: Amalan2 & Doa2 Yg Boleh Diamalkan Utk Eratkan Hubungan Suami Isteri...



          Saya rekemen beli buku ni... dia ringkas dan padat.

          Tajuk buku : Doa menjadi pengantin baru setiap hari.
          penulis : Ust Zahazan Mohamed dan Mohd Azrul Azleen

          Isi kandungan :

          Doa 1 : Agar suami dan isteri saling mengasihi
          Doa 2 : Agar bahagia di malam pertama
          Doa 3 : Agar diri dan zuriat diterima sebagai hamba yang taat
          Doa 4 : Agar diberi kesabaran dan kekuatan dalam rumah tangga
          Doa 5 : Agar mendapat zuriat yang baik
          Doa 6 : Agar dicukupkan keperluan rumah tangga
          Doa 7 : Agar tempat tinggal suami isteri menjadi aman
          Doa 8 : Agar rumah yang dipilih adalah tempat tinggal yang terbaik.
          Doa 9 : Agar suami isteri beroleh keselamatan
          Doa 10 : Ketika suami isteri beroleh keselamatan
          Doa 11 : Ketika suami dan isteri berada dalam kesusahan
          Doa 12 : Apabila berhadapan dengan perkara yang rumit dalam rumah tangga
          Doa 13 : Agar memperolehi anak2 yang baik
          Doa 14 : Agar menjadi suami yang soleh atau isteri yang solehah
          Doa 15 : Agar suami, isteri dan keluarga terselamat daripada melakukan maksiat
          Doa 16 : Agar menjadi suami dan isteri yang sentiasa bersyukur
          Doa 17 : Agar menjadi suami dan isteri yang taat pada perintah agama
          Doa 18 : Agar anak-anak dilindungi daripada gangguan syaitan
          Doa 19 : Agar dapat mengawal diri daripada sifat panas baran
          Doa 20 : Agar memperoleh Akhlak yang baik
          Doa 21 : Agar mendapat kebaikan dunia akhirat
          Doa 22 : Agar tidak curang kepada pasangan
          Doa 23 : Ketika pasangan bergotong royong
          Doa 24 : Agar pasangan memperoleh keselamatan daripada bala dan kehinaan
          Doa 25 : Agar terlindung daripada kehilangan nikmat
          Doa 26 : Agar dipermudahkan urusan rumah tangga
          Doa 27 : Agar kasih sayang berpanjangan
          Doa 28 : Ketika jimak
          Doa 29 : Ketika meletakkan anak di atas riba
          Doa 30 : Agar suami dan isteri dikurniakan keteguhan iman
          Doa 31 : Ketika pasangan sedang berduka atau mengalami stres
          Doa 32 : Agar dapat membayar hutang
          Doa 33 : Agar dimurahkan rezeki
          Doa 34 : Agar pasangan dipanjangkan umur dalam ketaatan atau mohn mati jika takutkan fitnah
          Doa 35 : Agar terselamat daripada jiran yang jahat
          Doa 36 : Ketika membeli kenderaan baru
          Doa 37 : sebelum suami dan isteri membaca al-quran
          Doa 38 : Ketika suami dan isteri masuk ke pasar
          Doa 39 : Ketika suami atau isteri menaiki kenderaan
          Doa 40 : Apabila suami dan isteri selesai melakukan solat hajat
          Doa 41 : Ketika suami dan isteri pulang ke kampung atau bermusafir
          Doa 42 : Agar suami dan isteri dipermudahkan hisab
          Doa 43 : Agar terhindar daripada mendapat zuriat yang jahat
          Doa 44 : Apabila suami dan isteri melihat perkara yang disukai atau dibenci
          Doa 45 : Agar suami dan isteri selamat daripada kemalangan
          Doa 46 : Agar selamat daripada kejahatan orang yang hasad, perbuatan sihir dan gangguan syaitan
          Doa 47 : Apabila terasa jauh hati dengan pasangan
          Doa 48 : Agar dapat merawat sakit pada pasangan
          Doa 49 : Agar pasangan terhindar daripada penyakit berbahaya
          Doa 50 : Agar mendapat perlindungan daripada segala kejahatan, fitnah dan musibah.

          wassallam

          Comment

          Working...
          X