Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

Kemenyan...

Page Title Module
Move Remove Collapse
This topic is closed.
X
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kemenyan...

    dalam perubatan melayu (lama) masih lagi mengamalkan kemenyan....dan yatie tau bau kemenyan adalah kesukaan syaitan...sekirannya ada lagi segelintir masyarakat yang mengamalkan kemenyan untuk tujuan perubatan..(cth : untuk berubat utk pisahkan seseorang) adalah itu dilarang sama sekali...dan kenapa masih percaya dengan benda2 macam tu...

  • #2
    setahu i kemeyan tu makanan jin.mmmm umm umm

    Comment


    • #3
      setahu ai plak,kemenyan tu untuk halau benda2 halus nie????

      Comment


      • #4
        Kiriman asal oleh ai
        setahu ai plak,kemenyan tu untuk halau benda2 halus nie????
        kemenyan bukan untuk menghalau.. tapi memanggil.. cam kita panggil orang makan kenduri kat rumah kita umpamanya menda nih.. lagi satu.. kan ke asap tu makanan jin.. lagi la dia suka..

        tapi dlm bab rokok tuh plak camane aa?

        Comment


        • #5
          rasanyer kemenya ini asalnyer adalah utk bauan yg wangi.
          Dulu takder perfume ndak hilangkan bau.

          Selalu gak tgk bomoh berubat pakai kemenyan ni.
          Sapa tau apa fungsi kemenyan tu?

          Comment


          • #6
            Re: Kemenyan...

            Kiriman asal oleh Yatie
            dalam perubatan melayu (lama) masih lagi mengamalkan kemenyan....dan yatie tau bau kemenyan adalah kesukaan syaitan...sekirannya ada lagi segelintir masyarakat yang mengamalkan kemenyan untuk tujuan perubatan..(cth : untuk berubat utk pisahkan seseorang) adalah itu dilarang sama sekali...dan kenapa masih percaya dengan benda2 macam tu...


            Kiter jgn salah faham mengenai asap kemenyan nie... Ianya bukan boleh diqiaskan dgn asap rokok atau makanan jin sebagaimana yg kiter fahami... Asap kemenyan nie adalah suatu cara utk mengeluarkan bauan semerbak mengharumkan suasana malam agar bulu roma kiter kian mengambang cam mambang...

            p/s: Acik pun ngak tahu jugak ler, tapi selalu gak tgk makcik mengaji acik pi bakar kemenyan tue lepas bacaan Surah Yaasin mlm Jumaat...

            Comment


            • #7
              dulu zaman Rasullulah ada bakar kemenyan gak ke ?? tak pun masa zaman Sahabah ada bakar kemenyan ke ?? cam fosil cakap (makcik bakar kemenyan lepas baca Surah Yasin tu) ?? saja curious dengan alam sebelah sini punya budaya ...

              Comment


              • #8
                Kiriman asal oleh ed_thix
                dulu zaman Rasullulah ada bakar kemenyan gak ke ?? tak pun masa zaman Sahabah ada bakar kemenyan ke ?? cam fosil cakap (makcik bakar kemenyan lepas baca Surah Yasin tu) ?? saja curious dengan alam sebelah sini punya budaya ...


                Setahu acik, perkataan kemenyan mana ada dlm kamus arab. Makna kata kat sini, masa zaman sahabat dulu manolah ado menate nie...

                Wallahu a'lam bisshawab.

                p/s: Mungkin boleh kiter katakan bahawa ini adalah suatu budaya tradisi masyarakat kiter agaknyer.

                Comment


                • #9
                  tapi adakah perubatan tu menuju kepada ke arah syirik...????

                  Comment


                  • #10
                    Kiriman asal oleh Yatie
                    tapi adakah perubatan tu menuju kepada ke arah syirik...????


                    Eh?! Menggunakan kemenyan leh buat seseorg tue mensyirikkan Allah SWT ker?... Perubatan yg mcmmana yg kamu nak citer nie Yatie?. Meh habaq mai kat acik skit...

                    Kalau kiter percaya yg dgn membakar kemenyan tue sesuatu penyakit akan sembuh, maka itu mmg dah dikira syirik jugak ler... Sebab yg menyembuhkan hanyalah Allah SWT. Bukan sebab manusia, bukan sebab kemenyan atau sebab nenek kebayan...

                    Wallahu a'lam bisshawab.

                    p/s: Mana2 yg tak betul kenyataan dari acik nun, tegur2lah ek...

                    Comment


                    • #11
                      Kiriman asal oleh fosilmitra

                      p/s: Mungkin boleh kiter katakan bahawa ini adalah suatu budaya tradisi masyarakat kiter agaknyer.
                      bukan budaya hindu yg terbawa2 sampai sekarang?

                      Comment


                      • #12
                        Kiriman asal oleh sebol
                        bukan budaya hindu yg terbawa2 sampai sekarang?


                        Org Hindu pakai kemenyan jugak ker?... Kalau betul pun depa nie pakai bendalah nie, kiter tak bolehlah nak conclude yg budaya hindu ini yg terbawa2 sampai sekarang.... Tul tak?...

                        p/s: Maaflah sebol... suka cari gado ngan kamu jer acik nie...
                        Last edited by fosilmitra; 11-03-04, 11:13 AM.

                        Comment


                        • #13
                          tak kisah lah, budaya hindu ker cina ker jepun ker, arab ker...
                          yg asas nya adakah ianya bertentangan dengan syarak?

                          Comment


                          • #14
                            hmm.. satu soklan cepu mas di situ...

                            kita tak kiash dengan budaya kaum apa pun yang di bawa... selagi tak bertentangan dengan syarak, tidak memesongkan akidah, serta tidak menjurus pada syirik (menduakan tuhan).. maka tak salah di amalkan....

                            Comment


                            • #15
                              Kiriman asal oleh red_line
                              hmm.. satu soklan cepu mas di situ...

                              kita tak kiash dengan budaya kaum apa pun yang di bawa... selagi tak bertentangan dengan syarak, tidak memesongkan akidah, serta tidak menjurus pada syirik (menduakan tuhan).. maka tak salah di amalkan....


                              Yaa... betul tuh... (asyik membetulkan org jer acik nie...)

                              Perubatan menggunakan kemenyan tidak bertentangan dgn akidah... depa cuma gunakan bendalah nie utk sekadar nak kasi wangi jer tepat tue... maklumlah pesakit yg datang still tak mandi lagi sebab cakitt...

                              Maka itu acik rasa tak kisahlah benda nie... sebab makcik mengaji acik pun buat, kang kalau acik pi katakan benda nie syirik... mahu dihempuknyer kepala acik lagi nanti...

                              Comment

                              Working...
                              X