Announcement

Announcement Module
Collapse
No announcement yet.

Menjawab permasalahan Islam masakini

Page Title Module
Move Remove Collapse
X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Menjawab permasalahan Islam masakini

    Assalamu'alaikum wbt...

    Saya sekadar ingin berkongsi pandangan & pendapat dari semua ahli forum yg budiman, bagaimanakah caranya kita nak mendalami Islam didlm kekalutan & kemelut yg melanda negara kita ini.

    Sebagai contoh, melihat perempuan bertudung itu haram, dlm konteks keadaan masyarakat yg berbilang bangsa sekarang nie, macammana kita nak applikasikan Islam dlm masalah takmo pandang wanita tak bertudung? Boleh ke kita tgk berita yg kadangkala diselitkan dgn penyampai berita yg tak pakai tudung?...

    Bagaimana pula dgn masalah lagu2 yg mengkhayalkan atau lagu2 yg boleh mendorong kita lupa akan solat (Allah SWT). Kita minat mendengar lagu (kerna nafsu pada keindahan musik) namun bagaimana nak menjalankan Islam dlm keadaan ianya telah bercampur baur antara yg halal dgn yg haram...

    Bagaimana nak mendapatkan rezeki yg benar2 halal tanpa ada sebarang perasaan was2 akan perkara ini?. Dan sebagainya lagi yg biasa kita ketahui dewasa ini akan berlakunya hal2 yg menyalahi aqidah & hukum syarak Islam namun disebabkan kebanyakkan org melakukannya maka kita pun terikut sama atau seperti tak endahkan akan hal ini?..

    Bagaimana pula kita nak menghayati Islam iaitu mencegah kemungkaran apabila melihatnya sedangkan banyak berlaku didepan mata kita perempuan berdua2an, berkepit2an dan semacam suami isteri yg tak sah lagi nie yg mana apakah cukup sekadar kita mengingkarinya dgn hati & itulah selemah2 iman bagi kiter...

    Saya bertanya soalan begini kerna ada sahabat2 saya yg kalau bukan Islam takpe jugak, kita boleh accept pandangan mereka sebab mereka tidak mengetahui, namun ini pertanyaan dari org Islam itu sendiri yg seakan menyalahkan mereka berada dizaman mutakhir ini & bukan dizaman sahabat Nabi SAW maka menyebabkan mereka mengatakan "susah nak mengamalkan Islam hatta 50% sekalipun!"

    Minta jasabaik kalian semua berbincang mengenai perkara ini utk sama2 kita memuhasabah diri kita, insyaallah... Sekian, wassalam.
    Last edited by fosilmitra; 21-12-03, 12:15 PM.

  • #2



    menarik persoalan ko ni..

    mgkin salah satu cara utk mencegah kita dr tgk pomp tidak menutup aurat adalah dgn menyakini bhw alaman kita berpaling dr pomp camtu akan beroleh pahala dan ganjaran dr Allah swt.. samalh juga dgn mendengar lagu yg berunsur maksiat dan lain2... wallahualam..

    Comment


    • #3
      Pd pendapat Humairah lah...kita lakukan setakat ilmu yg kita ada kerana kesalahan yg kita lakukan kerana kejahilan akan diampunkan...tp dlm masa sama kita teruskan menuntut ilmu...kita bergaul ngan mereka2 yg baik2 yg boleh kuatkan semangat kita utk bermujahadah.....mmg sakit mmg perit....

      Lg satu kita tetap kena kawan ngan mereka yg kita tak berapa suka as...bercouple depan mata kita,tak bertudung dan seksi cthnya....cam cara Humairah skrg...Humairah sengaja letak buku berunsur keagamaan kat atas meja ruang tamu...sengaja supaya mereka nampak...sekurangnya kita telah berdakwah cara hikmah...sbb kekadang mereka ni suka gak belek majalah anis...manalah tahu berkat buka majalah tu...tergerak hati mereka nak terus baca dan hayati Islam....kita usaha sekadar mampu...yg memberi hidayah Allah jua....

      Nak elak tgk berita perempuan tak bertudung...tak yah tgk cuma dgr tv kot...entahlah boleh dipraktik ke idak...tp dr segi logik akal boleh kot.....buat2 cam dgr radio....

      Ttg mereka yg berkata susah nak amal Islam sbb akhir zaman ni mmg lah.....terlalu byk mehnahnya.....tp satu prinsip je...fikir semula terlalu byk yg terhijab dr pandangan dan pengetahuan kita...dan Allah lebih tahu apa yg terbaik buat setiap hambaNya....Satu lg prinsip mudah...nak susah mmg senang...tp nak senang mmg susah......tp tiada daya upaya kecuali dgn Izin Allah jua kan?

      Tu lah manusia memandang dgn mata bukan dgn hati.....sedangkan mata hanya mampu lihat yg fizikal je....hati juga yg kan dpt lihat sesuatu yg berbentuk ghaib/rohani.

      Entahlah....bila dtg ke sini selalu terpk ttg kehidupan yg satu lg....merangkak mencari jln yg benar.....

      Entahlah pendapat kwn yg lain...yg mungkin lebih terkedepan dlm usaha mujahadah mereka......

      Bersamalah kita berkongsi pendapat....kerana kita semua mempunyai pengalaman dan pendapat yg berbeza.....

      Comment


      • #4
        Kiriman asal oleh fosilmitra
        [B]Sebagai contoh, melihat perempuan bertudung itu haram, dlm konteks keadaan masyarakat yg berbilang bangsa sekarang nie, macammana kita nak applikasikan Islam dlm masalah takmo pandang wanita tak bertudung? Boleh ke kita tgk berita yg kadangkala diselitkan dgn penyampai berita yg tak pakai tudung?......
        adakah ini secara tak langsung mengukum atau melabel kepada wanita yang tidak memakai tudung dengna pandangan serong...?? jangan macamtue kawan...... ingtlah kita memang tau bahawa tudung itu hukumnya wajib....dan kita tahu suruhan Allah S.W.T itu memang jelas.... tapi bukan tugas kita utk melabel mereka dia sisi Allah S.W.T.... biar lah itu cerita dia dgn Pencipta Nya..... selagi mana kita tidak khayal dengan wanita tidak bertudung dan kita mengikut suruhan Allah S.W.T... ia nya memadai utk kita hambaNya yg lemah ini.....


        Bagaimana pula dgn masalah lagu2 yg mengkhayalkan atau lagu2 yg boleh mendorong kita lupa akan solat (Allah SWT). Kita minat mendengar lagu (kerna nafsu pada keindahan musik) namun bagaimana nak menjalankan Islam dlm keadaan ianya telah bercampur baur antara yg halal dgn yg haram......
        ingat lah... kita memang dijadikan Allah S.W.t sebagai seorang hamba yang suka pada wangian, hiburan dan keceriaan.... seimbangkan antara hiburan dan wirit serta keinsafan pada Pencipta kita...... ingatlah kita masuk syurga bukan kerana solat kita..... kita masuk syurga kerana limpah kasih sayang Allah S.W.t pada hambanya.....

        Bagaimana nak mendapatkan rezeki yg benar2 halal tanpa ada sebarang perasaan was2 akan perkara ini?. Dan sebagainya lagi yg biasa kita ketahui dewasa ini akan berlakunya hal2 yg menyalahi aqidah & hukum syarak Islam namun disebabkan kebanyakkan org melakukannya maka kita pun terikut sama atau seperti tak endahkan akan hal ini?.....
        kita bukan para wali utk mengkaji kesahihan rezeki dan makanan yang diperolehi... kalau nak diikutkan begitu.... ramai yang mati tak makan.... oleh itu dipermudahkan jalan utk kita... diamana kita sendiri memastikan punca utama rezeki yang kita dapat adalah dari jalan halal...... itu sudah memadai utk kita.....

        Bagaimana pula kita nak menghayati Islam iaitu mencegah kemungkaran apabila melihatnya sedangkan banyak berlaku didepan mata kita perempuan berdua2an, berkepit2an dan semacam suami isteri yg tak sah lagi nie yg mana apakah cukup sekadar kita mengingkarinya dgn hati & itulah selemah2 iman bagi kiter...
        seperti tadi juga... kita punyai 3 peringkat iman.... kalau mampu buat yang pertama.... kurang mampu.. buat yang kedua.... tak mampu gak...buat yang terakhir....

        Saya bertanya soalan begini kerna ada sahabat2 saya yg kalau bukan Islam takpe jugak, kita boleh accept pandangan mereka sebab mereka tidak mengetahui, namun ini pertanyaan dari org Islam itu sendiri yg seakan menyalahkan mereka berada dizaman mutakhir ini & bukan dizaman sahabat Nabi SAW maka menyebabkan mereka mengatakan "susah nak mengamalkan Islam hatta 50% sekalipun!"
        tak boleh menyerah kalah sedemikian rupa..... dugaan zaman sahabat baginda S.A.W lain caranya... dugaan utk kita lain pula caranya..... tp apa paling patut kita ingat ... kita bersyukur dapat jadi umat nabi terakhir Muhammad S.A.W... satu limpah rahmat yang dicemburui oleh umat umat terdahulu.... bahkan nabi Isa A.S juga mencemburui kita.....

        Comment


        • #5
          Alhamdulillah... syukran sahabat2ku sekelian... sedikit sebanyak kita dpt mengambil pengajaran drpd khutbah yg disampaikan... Namun demikian, saya byk lagi kemusykilan mengenai hal2 begini... mungkin jika ada kesempatan akan saya taipkan... Sekian, wassalam.

          Comment


          • #6
            hmm... memang kita selalu tengok yang penting... namun kekadang kita lupa pada yang terpenting...... fikir fikirkan lah....

            Comment


            • #7
              Kiriman asal oleh red_line
              hmm... memang kita selalu tengok yang penting... namun kekadang kita lupa pada yang terpenting...... fikir fikirkan lah....
              Apolah pulak maksud yg tersirat dari yg tersurat dlm message kamu nie red_line?... Kamu nie kalau bab2 berfalsampah memang terror... macam terrorist! ... ops! maaf, gurau jelah....

              Kekadang kita lupa bhw setiap perbuatan kita (anak Adam a.s) adalah terletak pada nawaitu kita... Namun bagaimana nak menjadikan niat kiter itu sentiasa kerana Allah SWT jikalau selalu sgt kiter melihat perkara2 dosa kecil nie yg boleh menyebabkan timbulnyer titik2 hitam dlm hati kita?? Wallahu a'lam.

              Comment


              • #8
                hmm..... pada siapa yang selalu beli kaset ceramah agama Ustaz ismail kamus akan selalu dengan ayat tue.... tak yah arr saya nak citer panjang lebar kat situ.... seseorang kena alami dan fahami dgn cara tersendiri.. itu lebih afdhal....

                hmm..... niat.... ekk... hhmm... kat situ ada satu penggunaan ungkapan yg red pakai tadi... niat tu penting..... tapi yang paling penting ialah niat tidak menghalalkan segala perbuatan.....

                falsampah lagii.... heeheee...

                P/S: titik titik hitam itu akan terhapus jika kita selalu mengunjungi taman taman syurga di dunia.... bagai mana nak kunjungi taman syurga..??? hmm.......
                Last edited by red_line; 22-12-03, 06:36 PM.

                Comment


                • #9
                  "seseorang kena alami dan fahami dgn cara tersendiri.. itu lebih afdhal...."

                  Menarik kata2 tu...boleh tolong huraikan...krn bg humairah bg yg telah merasa tidak salah utk berkongsi dgn org yg belum merasainya......


                  macm madu....ada org bercerita rasanya manis...tp bg yg hanya mendengar mereka tidak akan dpat imagine rasa manisnya madu jika org yg pernah merasa itu tidak memberi sedikit gambaran rasa manis itu dan cara bagaimana utk makan madu...entah2 org yg mendengar itu tidak pernah kenal apa itu madu...mcm mana yer?


                  Taman syurga di dunia? Apa tu? Cam berminat jer? Boleh share tak? Bukankah org yg mempermudahkan jln org lain...Allah akan mempermudahkan jln utknya pula?insyaAllah

                  Comment


                  • #10
                    Kiriman asal oleh Humairah
                    Taman syurga di dunia? Apa tu? Cam berminat jer? Boleh share tak? Bukankah org yg mempermudahkan jln org lain...Allah akan mempermudahkan jln utknya pula?insyaAllah
                    kan ke ada hadith Nabi...(maaf, saya terlupa matan dan perawinya).... yang mafhumnya lebih kurang macam nih... apabila kamu melalui taman² syurga, maka ambillah manfaat daripadanya... maka Sahabat bertanya kepada Rasulullah... apakah itu taman² syurga... Baginda menjawab, majlis² ilmu @ majlis² yang memperingati kebesaran Allah....

                    wallahualam

                    Comment


                    • #11
                      Ye ke? Syukran2...nak buat camner kurg ilmu.....apa2 pun toce....

                      Comment


                      • #12
                        Kiriman asal oleh eksp
                        kan ke ada hadith Nabi...(maaf, saya terlupa matan dan perawinya).... yang mafhumnya lebih kurang macam nih... apabila kamu melalui taman² syurga, maka ambillah manfaat daripadanya... maka Sahabat bertanya kepada Rasulullah... apakah itu taman² syurga... Baginda menjawab, majlis² ilmu @ majlis² yang memperingati kebesaran Allah....

                        wallahualam
                        pandai pun eks...

                        Comment


                        • #13
                          tapi eskp camne lak skang nie... org yg ddk kat masjid nie kekadang digelar anti sosail... yg pakai serban lak orang panggil osama jr... MasyALLAH...

                          Comment


                          • #14
                            Kita hidup bukan kerana kata2 manusia...tp kita hidup atas ihsan Allah jua....

                            Dlm hidup kita jdlah insan yg cari redha Allah bukan redha atau pujian manusia semata2.

                            Biar manusia cerca dan hina...jgn Dia yg tak lalu nak pandang kita.....sedihnya.

                            Comment


                            • #15
                              Kiriman asal oleh exshahianz
                              tapi eskp camne lak skang nie... org yg ddk kat masjid nie kekadang digelar anti sosail... yg pakai serban lak orang panggil osama jr... MasyALLAH...

                              hmmm.... dioran nyatakan ker...??? ataupun itu cuma bisik hati kita ajer....

                              duduk di masjid tak semestinya lama..... dan tak dikira anti sosial... tngok mamcam masjid tempat re... ade kelas ngaji.... ade gotong royong... ade berzanji... ade sukan sekolah agama.... ada rakan masjid (rakan muda)... err tu tak kire sosial ker..???

                              serban... hmm..... ingatlah kita janga tengok yg penting.... utamakan yang terpenting.... memang serban tu 70 ganda pahala nya dari 7 yang bersongkok..... dan 0 dari yg tiada menutup kepala... tapi sesuaikan keadaan pemakaian serban tu utk masa dan ketika.....

                              takkan 24 jam kita berserban... tu tak efisyen namanya..... ingatlah .. Islam itu dinamik.. dan efisyen sepanjang zaman... zangan kita buat islam itu menyusahkan....

                              Comment

                              Working...
                              X